اخبار روز

آذری جهرمی: من همچنان از دولت سیزدهم انتقاد دارم اما به ویژگی های شخصیتی مثبت رئیسی شهادت می دهم. خون شهید شاه رمز وحدت و همبستگی اجتماعی است

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، پس از سانحه هوایی که منجر به شهادت حجت الاسلام ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و جمعی از یارانش شد، محمدجواد آذری جهرمی وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات درگذشت گفت: اتفاق دردناکی بود و از همه به خاطر این حادثه عذرخواهی می کنم. به خانواده های داغدار این شهدای عزیز تسلیت می گویم.» در گذشته با سرپرست فقید دادستانی کل کشور و کارگروه شناسایی مصادیق محتوای مجرمانه همکاری داشته ایم. آن مرحوم به عنوان دادستان دبیر کارگروه بود و بنده از سمت وزارت ارتباطات در جلسات کارگروه حضور داشتم. قبل از اینکه رئیس دولت شود، فرصت آشنایی با ایشان را داشتم و بعد از شروع خدمت ایشان در آستان قدس رضوی و قوه قضائیه، همکاری های زیادی با هم داشتیم.

به گزارش اعتماد آنلاین، آذری جهرمی درباره ویژگی های اخلاقی و شخصیتی شهید ابراهیم رئیسی گفت: آنچه در تصاویر خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی آقای رئیسی مشاهده می شد، خود واقعی ایشان بود و در تعاملات اجتماعی نیز همین منش را داشت. جنبش مردمی و توجه او به ساده زیستی اخلاق واقعی او بود. او شخصیتی بود که مغرور نبود، مواضعش به گونه ای بود که همیشه سعی می کرد رضایت کسانی را که در حیطه مسئولیتش بودند تامین کند، به آنها توجه می کرد و از لباس خودش بیرون نمی آمد. این فضیلتی بود که خداوند به او داده بود. او از زمانی که او را می شناختیم در مقاطع مختلف این روحیه را حفظ کرد و این یک امتیاز بزرگ برای او بود.

وی روحیه زمینی بودن و بی تکلفی در برخورد با اقشار مختلف مردم را از دیگر ویژگی های رئیس جمهور شهید ایران عنوان کرد و ادامه داد: دل رهبر شهید با مردم بودن بود و دوست نداشت بنشیند. پشت سر آنها میز، که رفتار بسیار خوشایندی است و ما همیشه آن را مثبت می پسندیم. به هر حال خداوند مقدر کرده که عاقبت مبارزه با شهادت در خدمت ختم به خیر شود و انشاءالله چون روحش بزرگ است خداوند متعال آن را علوّ بفرماید.

وزیر ارتباطات در دولت دوازدهم در پاسخ به این سوال گفت: بله، انتقاد داشتیم و هنوز هم داریم، اما به هر حال مسئولیت در حوزه اجرای راهبردها ربطی به شخصیت مردم ندارد انجام آن می تواند به دیدگاه های متفاوتی منجر شود. انتقاد از عملکرد با هم تداخل ندارد، حتی اگر فرض کنیم که مسئول دارای ویژگی های فردی خاص است و تمام تلاش خود را به کار گرفته است. به نظر من دولت سیزدهم از نظر عملکرد می توانست سیاست های بهتری داشته باشد و هنوز هم انتقاداتی به سیاست های این دولت وجود دارد اما این موضوع با شخصیت مرحوم رئیسی، شخصیت ایشان و توجه مردم به ایشان متفاوت است. . بررسی ها نظرات کارشناسی هستند که هر کسی در موقعیت های مختلف می تواند در مورد عملکرد هر فرد داشته باشد. این دو موضوع از یکدیگر جدا هستند.

آذری جهرمی توضیح داد: اساساً در مقدمه این نقد این نکته برجسته شد که در چند روز اخیر پس از تحلیف ریاست جمهوری در قم، نقدی بر اساس آمار و ارقام و موارد زیر منتشر کردم. هفته شهید رئیسی خطاب به وزیر ارتباطات در وزارت ارتباطات، بر تفاوت آمارها تاکید کرد که آنچه هست باید جبران شود و این نشان می دهد که باید پذیرا و پذیرای نقد بوده باشد، ویرایش انجام شد و علیرغم اینکه اینکه او برای دولت دیگری بود و من برای دولت قبل، انتقاد به وزیر یادآور شد. هدف این انتقاد پیشبرد کار و امور کشور است چرا که ما وظیفه داریم کار کنیم.

وی در خصوص انتقادات مردمی گفت: ما نمی توانیم برای مردم تعیین تکلیف کنیم و وقوع فعالیت های اجتماعی حاصل تعاملاتی است که مردم مشاهده می کنند به نظر من وقتی مردم با شهید رئیسی مواجه می شوند به چند دسته تقسیم می شوند. افرادی بودند که مثل من آقای رئیسی را از نزدیک دیده و می شناختند و از طرف دیگر وقتی از دولت انتقاد می کنیم باید شاهد باشیم که اخلاق رئیس جمهور چه بوده است، حتی وقتی درباره ایشان قضاوت می شود. عده ای این شخصیت را دوست دارند و از دیدگاه ها، روش ها و منش سیاسی او حمایت می کنند. آنقدر شأن و شخصیت او را پذیرفتند که به شهید رئیسی رای دادند و او را به ریاست جمهوری برگزیدند. برخی از مردم چیزی در مورد این شخصیت سیاسی نمی دانند و قضاوت هایی که انجام می دهند بر اساس تأثیری است که بر عملکرد دولت تحت مسئولیت او دیده اند. آنها ممکن است در مورد مسائل اجتماعی مانند حجاب یا مسائل اقتصادی قضاوتی داشته باشند و اینها را به فرد مرتبط کنند. نمی توان در این موضوع از مردم انتقاد کرد و به آنها گفت که چرا رویکرد این گروه اینگونه است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت قبل گفت: بدون مقایسه به یک نمونه تاریخی اشاره می کنم که بعد از شکست امیرالمومنین (ع) همه گفتند: آیا علی (ع) دعا کنید؟» بخشی از قضاوت های جامعه درباره عملکرد هر فرد نسبت به همه چهره های برجسته در هر زمینه ای وجود دارد، اما در درون فکر می کنم در فرهنگ ما ایرانی ها روحیه شکرگزاری و قدردانی تجلی پیدا می کند، به ویژه پس از فوت کسی قدردان آن خواهد بود. تلاش های شهید رئیسی از طرف آنها. هر مسئولی که می آید نمی تواند به همه «بله» بگوید، اما بخشی از مسئولیت او را جامعه می پذیرد و بخشی را نمی پذیرد. برخی این را به شخصیت فرد نسبت می دهند و در این میان شهادت افرادی مانند ما که از سیاست های او انتقاد کرده اند می تواند به تفکیک این دو موضوع کمک کند.

آذری جهرمی تصریح کرد: نباید از مردم انتقاد کرد بلکه باید آنها را تبیین کرد. در نهایت این دولت رویکرد امیدوارکننده‌ای دارد و موفقیت‌هایی هم دارد، مثلاً در بحث افزایش یارانه‌ها به خانواده‌های نیازمند، علی‌رغم همه انتقادها، توانست فقر خانواده‌های کم برخوردار را کاهش دهد. به جای انتقاد از قضاوت های مردم، اگر بتوانیم در این پایان مقیاس اقدام مثبتی انجام دهیم و این موفقیت ها توسط خود مردم بیان شود، برخی قضاوت های ناعادلانه پوشیده خواهد شد. رسانه ها باید به برجسته سازی کارکردها و تاثیر آن در دولت سیزدهم برای بهبود زندگی مردم از زبان مردم توجه کنند.

وی تصریح کرد: آنچه مشاهده می‌کنم یک اثر جمعی است و فضایی که برخی با فعالیت‌های روزافزون و تشدید شده در فضای مجازی ایجاد می‌کنند، در همه بخش‌های جامعه ما وجود ندارد، درست است که در جامعه نیز نقد وجود دارد در دولت قبل، اما فراتر از آن این غم جمعی است که قابل مشاهده است.

آذری جهرمی افزود: خون هر شهیدی وحدت اجتماعی را تقویت می کند به شرط اینکه بتوانیم از این وسایل به درستی استفاده کنیم. ویژگی خون شهیدشاه رمز وحدت و همبستگی اجتماعی است. ما سال هاست که شاهد این هستیم و نمونه های زیادی از آن وجود دارد.

وزیر اسبق ارتباطات توضیح داد: به نظر من اگر بخواهیم این وحدت اجتماعی را حفظ کنیم، نباید به دنبال «آنچه باید بکنیم» باشیم، بلکه باید به دنبال «آنچه نباید بکنیم» باشیم. ما باید یک سری اقداماتی را انجام دهیم که نباید انجام دهیم و از آنها اجتناب کنیم تا این وحدت اجتماعی بیش از پیش تقویت شود. این را حتی پس از اتفاقات تلخ به خاطر بسپارید آبان 98 شهید سلیمانی از فعالان اجتماعی بزرگ به شمار می رفت. ما باید از برخی اقداماتی که به افکار عمومی آسیب می زند پرهیز کنیم و از دوقطبی شدن جامعه جلوگیری کنیم.

وی بیان کرد: شهادت رئیس جمهور و یارانش قطعا موجب وحدت اجتماعی خواهد شد. اتفاقی رخ داده است که مردم را به سمت توسعه ظرفیت احساس همبستگی سوق می دهد و نماد آن در تشییع پیکر شهید رئیسی مشهود است. برای حفظ این همبستگی، باید از رفتار نادرست که اعتماد عمومی را تضعیف می کند، اجتناب کرد.

27218

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا