اخبار روز

رئیس جمهور سوریه راهی چین شد‍! / سوریه بعد از دو دهه طلسم خود را شکست! + عکس

بسار اسد پزشک، سیاستمدار بعثی و دیکتاتور سوری است که به عنوان نوزدهمین رئیس جمهور سوریه فعالیت خود را از سال 2000 آغاز کرده است. او با سفر به چین بعد از دو دهه انزوای سوریه را شکسته است.

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه روز پنجشنبه برای شرکت در مراسم افتتاحیه بازی های آسیایی هانگژو چین وارد شهر هانگژو در شرق چین شد و با شی جین پینگ همتای چینی خود دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش پ ام آپ به نقل از عصر ایران، شی جین پینگ، رهبر چین هفته آینده در پکن با بشار اسد دیدار و گفتگو خواهد کرد. این اولین سفر مقام ارشد سوریه به چین از سال 2004 است و نشانه آن است که دمشق انزوای تحمیل شده توسط کشورهای عربی و غربی را کنار گذاشته است.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین درباره این سفر گفت: ما معتقدیم که سفر بشار اسد باعث تقویت اعتماد سیاسی و همکاری های دوجانبه در زمینه های مختلف بین دو کشور خواهد شد و روابط دوجانبه را به سطح جدیدی ارتقا خواهد داد.

علاوه بر این، این سفر نشانه دیگری از برداشتن گام های بیشتر پکن برای گسترش نفوذ خود در منطقه غرب آسیا است.

استقبال مقامات چینی از بشار اسد در فرودگاه بین المللی شهر هانگژو/EPA

رئیس جمهور سوریه راهی چین شد‍! / سوریه بعد از دو دهه طلسم خود را شکست! + عکس

وزارت خارجه چین روز پنجشنبه (امروز) اعلام کرد که شی با رهبران خارجی حاضر در بازی‌های آسیایی هانگژو دیدار خواهد کرد. این وزارتخانه افزود، شی جین‌پینگ یک ضیافت خوشامدگویی برگزار می‌کند و «فعالیت‌های دوجانبه» را در روزهای جمعه و شنبه انجام خواهد داد.

بشار اسد به همراه همسرش و جمعی از مقامات اقتصادی دولت سوریه از جمله «محمد سامر الخلیل» وزیر اقتصاد و تجارت سوریه این سفر را انجام داد.

طی سال گذشته، چین تلاش های دیپلماتیک خود را در منطقه غرب آسیا افزایش داده است، به ویژه با کمک به کاهش تنش بین ایران و عربستان سعودی. اسفند ماه سال گذشته

در جریان سفر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به پکن خرداد رئیس جمهور چین در این ماه پیشنهاد برگزاری کنفرانس صلح بین المللی در مورد مناقشه اسرائیل و فلسطین را داد، اگرچه نشانه های کمی از پیشرفت در این زمینه وجود دارد.

افزایش حضور چین در منطقه غرب آسیا در حالی صورت می گیرد که بسیاری از ناظران بر این باورند که اهمیت این منطقه برای ایالات متحده کمتر شده است.

این حضور همچنین به پکن قدرت بیشتری در خلیج فارس به عنوان بزرگترین مرکز عرضه و تولید نفت جهان می دهد.

خروج دولت سوریه از انزوای تحمیلی/ سفر بشار اسد به چین پس از دو دهه

ماه گذشته، کمپین چین برای افزودن اعضای بیشتر به بلوک بریکس، با پیوستن بزرگترین صادرکنندگان نفت منطقه: عربستان سعودی، ایران، مصر و امارات متحده عربی با موفقیت به پایان رسید.

اسد آخرین بار در سال 2004، حدود چهار سال پس از رئیس جمهور شدن، هنگامی که با هو جین تائو، رهبر سابق چین، اولین بار از زمان برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور در سال 1956، دیدار کرد، به چین سفر کرد. او گفت که یک رئیس دولت سوریه به این کشور سفر خواهد کرد. به چین.

انزوای دولت سوریه در پی جنگ داخلی این کشور رو به کاهش است. در ماه می سال جاری کشورهای اتحادیه عرب، با بی توجهی به ملاحظات ابراز شده از سوی ایالات متحده، سعی کردند سوریه را مجدداً در گروه خود بپذیرند.

چین و روسیه همچنین از تلاش‌ها برای تحریم اسد در شورای امنیت سازمان ملل جلوگیری کرده‌اند و این امر باعث شده است که آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه او، دولت و حامیانش اعمال کنند.

حمایت روسیه، ایران و حزب الله لبنان به اسد کمک کرده است که از جنگ داخلی دهه گذشته پیروز بیرون بیاید و موقعیت دولت مرکزی سوریه را حفظ کند.

دمشق امیدوار است چین نقش مهمی در بازسازی سوریه ایفا کند که انتظار می رود ده ها میلیارد دلار هزینه داشته باشد.

خروج دولت سوریه از انزوای تحمیلی/ سفر بشار اسد به چین پس از دو دهه

سوریه سال گذشته به طرح کمربند و جاده چین پیوست، تلاشی نزدیک به یک تریلیون دلار برای گسترش کریدورهای تجاری چین در سراسر جهان و افزایش نفوذ پکن در کشورهای در حال توسعه از طریق پروژه های زیرساختی.

پکن مدت‌هاست که از دمشق به‌ویژه در شورای امنیت سازمان ملل حمایت دیپلماتیک کرده است.

تا به امروز، چین هشت بار از حق وتوی خود برای جلوگیری از تصویب قطعنامه های سازمان ملل علیه دولت اسد استفاده کرده است که آخرین آن در ژوئیه 2020 بود.

در سال های اخیر نیز دیدارهای دوجانبه ای بین مقامات دو کشور برگزار شده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا