اخبار روز

حل پازل برابری سرعت نور با مختصات هرم بزرگ مصر

کافی است کمی در اینترنت جستجو کنید تا با انبوهی از دانش گمشده باستانی، باستان شناسی فضایی، اسرار مصر باستان و… مواجه شوید. یکی یکی از معروف ترین این ادعاها ارتباط بین سرعت نور و مختصات جغرافیایی اهرام مصر است.

به گزارش مگتو، سرعت نور در خلاء 299792458 متر بر ثانیه و عرض جغرافیایی هرم بزرگ جیزه در مصر 29.9792458 درجه شمالی است. افراد کمی هستند که این شباهت عجیب را دلیلی بر دانش از دست رفته مصریان باستان و ارتباط آنها با فضانوردان باستانی و حیات فرازمینی می دانند.

اما آیا این برابری واقعاً واقعی است و اگر چنین است، آیا تصادفی است؟

متاسفانه یا خوشبختانه مقدار عددی سرعت نور و عرض جغرافیایی هرم جیزه یکسان است. نور با سرعت 299792458 متر بر ثانیه در خلاء حرکت می کند که طبق نظریه نسبیت خاص، سریع ترین سرعت اجرام در جهان ماست.

عرض جغرافیایی هرم بزرگ جیزه در واقع 29.9792458 شمالی است (شما می توانید آن را در نقشه گوگل یا سایر نرم افزارهای جغرافیایی مشاهده کنید). اما فراموش نکنید که نه تنها هرم بزرگ جیزه در این عرض جغرافیایی قرار دارد، بلکه سایر نقاط جهان نیز در همین عرض جغرافیایی قرار دارند.

اما آیا این برابری تصادفی است؟

پاسخ دوباره بله است. ستاره شناس دانمارکی ایول رومر برای اولین بار در سال 1676 با مشاهده حرکت قمرهای مشتری سرعت نور را اندازه گیری کرد. قبل از او، بسیاری از دانشمندان، از جمله گالیله گالیله، تلاش کرده بودند سرعت نور را اندازه گیری کنند، اما به دلیل محدودیت های تکنولوژی موفق نشدند و به سادگی به این نتیجه رسیدند که سرعت نور بسیار سریع است.

حتی اگر فرض کنیم که مصریان باستان قرن ها قبل از رومیان سرعت نور را اندازه گرفته بودند و به دلایلی آن را پنهان می کردند، از واحد «متر» برای اندازه گیری طول استفاده نمی کردند. زیرا این واحد برای اولین بار در سال 1791 میلادی تعریف شد.

مصریان باستان از واحد “ذراع” استفاده می کردند که فاصله نوک انگشت وسط تا آرنج است. بنابراین مصریان سرعت نور را در حدود 571,033,253 ذراع در ثانیه اندازه گرفتند. حال بیایید ببینیم که آیا یک پدیده خاص یا یک جسم تصادفی در عرض جغرافیایی 57.1033253 شمالی (از شرق تا غرب روسیه) وجود دارد یا خیر.

درست است که مصریان باستان کارهای بزرگی در برخی مناطق انجام دادند، اما هرگز سرعت نور را اندازه گیری نکردند و با استفاده از طول و عرض جغرافیایی جهانی حرکت نکردند. هر چه معتقدان به تئوری توطئه و فضانوردان باستانی و امثال آنها بگویند، این چیزی بیش از یک پدیده تصادفی نیست.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا