اخبار روز

حبوبات گران شده؟


به گزارش مانیبان؛ سید عبدی افتخاری در گفت وگویی در پاسخ به این سوال که چند درصد از حبوبات وارداتی مشمول ارز دولتی می شد، گفت: در سال 1402 تمام حبوبات وارداتی مشمول ارز دولتی یعنی 28 هزار و 500 تومان بود. 177 هزار تن لوبیا وارد کشور شد و حدود 170 میلیون یورو تخصیص یافت.

و افزود: ارز لوبیا مرحله به مرحله تامین شد اما هنوز حداقل 20 میلیون یورو برای تجار باقی مانده است.

دبیر انجمن حبوبات ایران تصریح کرد: امسال تصمیمی برای اختصاص پول به حبوبات گرفته نشده است.

در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه همه حبوبات وارداتی مشمول ارز دولتی هستند چرا این محصول امسال افزایش قیمت داشته است، درصدی از محل واردات تامین شده است؟ سال گذشته قیمت جهانی لوبیا افزایش یافت که بسیار قابل توجه بود. بنابراین برخی از کالاها بین 30 تا 50 درصد افزایش قیمت داشتند.

وی گفت: تجار نیز محصولات را با نرخ مصوب در سامانه جامع معاملات توزیع کردند.

افتخاری در ادامه گفت: بنابراین افزایش قیمت حبوبات در مبادی ورودی بر اساس افزایش قیمت در بازارهای جهانی است و دلالان به خودی خود قیمت را تغییر نمی دهند، بلکه افزایش قیمت در داخل کشور است. مربوط به واسطه هاست.

وی با بیان اینکه در صورت تغییر قیمت در داخل کشور باید نهادهای نظارتی وارد عمل شوند، گفت: واسطه ها زمانی وارد بازار می شوند که تعادل عرضه و تقاضا تغییر کند و با اقدامات خود باعث نوسانات در بازار شوند. بنابراین ضمن تقویت تولید داخلی، واردات نیز باید به طور منظم انجام شود تا به واسطه ها فرصت ابراز وجود داده نشود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا