اخبار روز

جنجال شرکت اپل برای سرقت اختراع میلیاردر ایرانی!


کمیسیون تجارت بین المللی ایالات متحده (ITC) حکمی صادر کرده است که ممکن است از واردات ساعت هوشمند اپل جلوگیری کند. این حکم پس از آن صادر شد که دادگاه تشخیص داد اپل واچ حقوق مالکیت معنوی شرکت فناوری پزشکی Masimo را نقض کرده است.

ITC تصمیم قاضی را تأیید کرد که در دی او تأیید کرد که ماه سال گذشته اعلام شد. بر این اساس اپل از پتنت ثبت شده ماسیمو برای اندازه گیری سطح اکسیژن خون به کمک نور استفاده کرده است. طبق اسناد رسمی، این حکم در حال حاضر در دست بررسی و تجدیدنظرخواهی است.

دولت جو بایدن 60 روز فرصت دارد تا قبل از اجرای ممنوعیت واردات تصمیم بگیرد که آیا این دستور را وتو کند یا خیر. با این حال، روسای جمهور قبلی ایالات متحده به ندرت از حق وتو برای چنین ممنوعیت هایی استفاده کرده اند. پس از تکمیل مرحله بررسی، اپل می تواند شکایت را به دادگاه تجدید نظر فدرال ایالات متحده ارجاع دهد.

یکی از مدیران روابط عمومی اپل گفت: «Massimo به اشتباه سعی می‌کند یک دستگاه بالقوه نجات دهنده زندگی را از میلیون‌ها مصرف‌کننده آمریکایی پنهان کند، در حالی که به سمت یک ساعت هوشمند الهام‌گرفته از اپل حرکت می‌کند. اگرچه تصمیم امروز هیچ تاثیر فوری بر فروش ساعت‌های هوشمند اپل ندارد، اما ما معتقدیم که این تصمیم باید لغو شود و به درخواست تجدیدنظر ادامه خواهیم داد.

جو چیانی، مدیرعامل ماسیمو گفت: نظر ITC پیام قدرتمندی را ارسال می کند که حتی بزرگترین شرکت فناوری در ایالات متحده فراتر از قانون نیست.

جو کیانی متولد شیراز که در سن 9 سالگی به همراه خانواده اش به آمریکا مهاجرت کرد، اکنون صاحب یک شرکت چند میلیون دلاری در زمینه تجهیزات پزشکی است.

در حکم ITC مشخص نشده است که کدام مدل‌های ساعت هوشمند اپل تحت تأثیر این ممنوعیت قرار خواهند گرفت. شکایت ماسیمو در سال 2021 ادعا کرد که اپل واچ سری 6 2020، اولین ساعت اپل با قابلیت اندازه گیری اکسیژن خون، مالکیت معنوی این شرکت را نقض کرده است.

اپل شکایت ماسیمو را راه فراری می داند

طبق شکایت ماسیمو، ساعت هایی که حق ثبت اختراع اپل را نقض می کنند در چین تولید شده اند. اپل از آن زمان بخشی از تولید ساعت خود را به ویتنام منتقل کرده است.

اپل به طور جداگانه از ماسیمو به دلیل نقض حقوق مالکیت معنوی شکایت کرده است. اپل شکایت ماسیمو را یک پلیس برای تولید ساعت هوشمندی که از اپل واچ کپی می کرد نامید.

سیب در بهمن سال گذشته، کمیسیون تجارت بین‌الملل با ممنوعیت واردات اپل واچ به دلیل شکایت جداگانه‌ای مبنی بر نقض مالکیت معنوی توسط شرکت فناوری پزشکی AliveCor مواجه شد، اما این حکم را در انتظار تأیید ادعاها به حالت تعلیق درآورد.

پوشیدنی های اپل، از جمله اپل واچ و ایرپاد، در سه ماهه سوم سال 2023 حدود 8.28 میلیارد دلار درآمد داشته اند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا