اخبار روز

تنها یک قدم تا تصویب نهایی قانون حفاظت از اطلاعات شخصی باقی مانده است!

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، «قانون حفاظت از اطلاعات شخصی» با حضور تنی چند از وزرا و در هشت جلسه سه ساعته در کمیسیون حقوقی دولت به تصویب رسید.

این لایحه که از سوی وزرای دادگستری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاون حقوقی و برخی دیگر از معاونان رئیس جمهور و اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی دولت بررسی شده، برای تصویب نهایی به شورای اسلامی شهر تقدیم می شود.

طرح حفاظت از داده ها در سال ۱۳۹۸ در کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس تدوین شد، اما با تشکیل کارگروه اقتصاد دیجیتال و به درخواست دولت، از دستور کار مجلس خارج شد و به روز رسانی آن تا امروز به طول انجامید.

دی سال گذشته پس از چندین مورد حمله سایبری به پلتفرم های داخلی از جمله هک اسنپ فود که منجر به از دست رفتن اطلاعات و داده های کاربران شد، مجتبی توانگرنماینده مجلس در نامه ای خطاب به رئیس جمهور نسبت به خلأ قانونی و خطر به اشتراک گذاری اطلاعات کاربران در شرکت ها و پلتفرم های آنلاین هشدار داد.

پیش از این مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرده بود که علیرغم به رسمیت شناختن حق حریم خصوصی در قانون اساسی، هیچ قانون اجرایی برای اجرای حفاظت از حریم خصوصی وجود ندارد. در این گزارش آمده است: در حالی که برخی از شرکت‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات فناوری اطلاعات تعهداتی را برای حفظ و نگهداری برخی از عناصر داده‌ای ایجاد کرده‌اند، قوانین خاصی در زمینه حفاظت و استفاده از این داده‌ها وضع نشده است.

خرداد 1402 رضا باقری اصل معاون وزیر ارتباطات درباره این لایحه به خبرگزاری مهر وی گفت: سیستم سازی داده ها، حفظ حریم خصوصی کاربران و حفاظت از داده ها در بسترهای اینترنتی از جمله ویژگی های این لایحه است که برای حمایت بیشتر از مردم و مشاغل این منطقه طراحی و نهایی شده است.

در همین رابطه محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات نیز گفت: کاربران وقتی با شماره خود در سایتی ثبت نام می کنند، خوشایند نیستند و این شماره در اختیار شرکت های تبلیغاتی قرار می گیرد مشخص نیست؛ زیرا قوانین فعلی ما به دلیل تفاسیر متفاوت از قانون نمی توانند شفاف عمل کنند.»

اکنون که این لایحه در کمیسیون حقوقی دولت به تصویب رسیده است، عیسی زارع پور در سرمقاله ای نوشت: حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران در فضای مجازی یکی از مهم ترین عوامل اعتماد مردم به بسترهای داخلی است و باعث رشد پایدار این شبکه می شود. اقتصاد دیجیتال.»

۲۲۷۲۲۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا