اخبار روز

ترفند افغان ها برای خرید خانه در ایران


به گزارش مانیبان، گاهی اتباع خارجی که تابعیت ایرانی ندارند به هر دلیلی نیاز به داشتن ملک در ایران دارند. اما طبق قوانین و مقررات، اتباع از خرید ملک در ایران جز در موارد استثنایی منع می‌شوند. بنابراین این افراد امکان تنظیم سند رسمی انتقال به نام خود را ندارند. به همین دلیل برخی از اتباع خارجی به صورت اعتبار اسنادی اقدام به خرید ملک می کنند و یا با پرداخت مبلغ آن ملک را به نام افراد مورد اعتماد خود واگذار می کنند.

به عنوان مثال، خرید املاک و مستغلات به دلیل عدم وجود اسناد رسمی، ریسک بالایی دارد.

صدور اسناد از طرف ایرانیان مورد اعتماد نیز خطرات خاص خود را دارد. زیرا سخت ترین موارد برای یک وکیل زمانی است که موکل او به دلیل اعتماد بیش از حد متحمل ضرر شده باشد.

اما راه قانونی و صحیح خرید ملک با عنوان شهروند خارجی چیست؟

اولاً بد نیست بدانیم که بر اساس اصل مندرج در ماده 961 قانون مدنی، خارجیان از کلیه حقوق مدنی برخوردار خواهند بود مگر در موارد استثنایی.

ماده 961 قانون مدنی مقرر می دارد:

اتباع خارجی نیز جز در موارد زیر از حقوق مدنی برخوردار خواهند بود:

1- از حقوقی که قانون صریحاً برای اتباع ایرانی محفوظ یا صراحتاً برای اتباع خارجی سلب نموده است.

2- از حقوق مربوط به احوال شخصیه که قانون دولت خارجی آن را قبول ندارد.

3- در خصوص حقوق خاصي كه صرفاً از ديدگاه جامعه ايران ايجاد شد.

در مورد حق برخورداری اتباع خارجی، این ماده اصل اساسی را که همان حق برخورداری از حقوق است، تعیین می کند.

اما در قسمت آخر بند 1 ماده قبل به عنوان یکی وی از جمله موارد استثنایی، موردی را ذکر کرد که قانون صراحتاً حقی را برای اتباع خارجی منع کرده است.

بنابراین باید بدانید که برای اطلاع از سند قانونی منع مالکیت اتباع خارجی باید به سایر قوانین و مقررات مراجعه کنید.

شرایط خرید خانه در ایران

برای شروع باید گفت که با توجه به تنوع املاک از نظر کاربری اعم از مسکونی، کشاورزی، صنعتی و غیره، اتباع خارجی طبق قانون تملک املاک مطلقاً از داشتن زمین کشاورزی ممنوع هستند. توسط اتباع خارجی مصوب 16/03/1310 مگر در موارد خاص.

همچنین بر اساس تبصره ماده 2 قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی مصوب 1380، ( تملک هر نوع زمین به هر مبلغی به نام سرمایه گذاری خارجی در چارچوب این قانون مجاز نمی باشد).

همچنین بر اساس تبصره 1 ماده 24 قانون نحوه اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی جمهوری اسلامی ایران؛ (اجاره زمین به اتباع خارجی مجاز و فروش آن مطلقاً ممنوع)

با توجه به متون حقوقی مذکور، این نتیجه حاصل می شود که برخلاف سایر حقوق مدنی مندرج در ماده 961 قانون مدنی، در زمینه تحصیل مال، اصل بر ممنوعیت و عدم تمتع است مگر در شرایط مقرر. توسط قانونگذار .

با توجه به توضیحات فوق مشخص شد که اولاً تملک زمین کشاورزی ممنوع است.

ثانیاً در مورد سایر کشورها، پاسخ به شرایط تبعه خارجی، اعم از اقامت در کشور و داشتن اقامت دائم در ایران، کمی متفاوت است.

در مورد اتباع خارجی که مقیم ایران هستند و دارای اقامت دائم هستند و مایل به داشتن ملک برای سکونت یا صنعت یا تجارت خود هستند، باید اظهارنامه ای حاوی اطلاعات و مشخصات زیر تهیه و به اداره ثبت محل ملک مورد نظر تسلیم کنند. . . انجام دادن


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا