دانستنی ها

با این غذاها پیر خواهید شد

محققان بیمارستان عمومی ماساچوست دریافتند افرادی که غذاهای فرآوری شده بیشتری مانند چیپس و بیسکویت مصرف می کنند در معرض خطر ابتلا به مشکلات جدی سلامتی در سنین میانسالی و سالمندی قرار دارند. این افراد 9 درصد بیشتر در معرض حمله قلبی و سکته مغزی و 16 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلالات شناختی و زوال عقل هستند که می تواند منجر به زوال عقل شود. این به شواهدی می افزاید که قبلاً در مطالعات قبلی تأیید شده بود که نشان می دهد میان وعده های شیرین و غذاهای آماده با سلامت ضعیف تر، دیابت نوع 2، سرطان و بیماری قلبی مرتبط هستند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سان، دکتر. تیلور کیمبرلی، نویسنده این مطالعه گفت: «رژیم غذایی سالم برای حفظ سلامت مغز در افراد مسن مهم است. ما دریافتیم که افزایش مصرف غذاهای فرآوری شده و فوق فرآوری شده با خطر بالاتر حمله قلبی، سکته مغزی و اختلالات شناختی مرتبط است. در این مطالعه سوابق پزشکی و سوابق غذایی 30000 نفر بالای 45 سال مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج این مطالعه نشان داد افرادی که غذاهای فرآوری شده را به عنوان بخش عمده ای از رژیم غذایی خود مصرف می کردند، میزان بیشتری از فلج قلبی و مغزی و اختلالات شناختی داشتند. اختلال شناختی به این معنی است که حافظه و مهارت های تفکر با افزایش سن بیش از حد انتظار بدتر می شود و اغلب منجر به زوال عقل می شود.

رژیم غذایی پرخطر شامل نوشابه های گازدار، چیپس، شکلات، بیسکویت، بستنی و سایر غذاهای راحت بسته بندی شده است. چیپس ها اغلب به عنوان غذاهای بسیار فرآوری شده طبقه بندی می شوند که به گفته محققان مضر هستند.

دکتر این تحقیق را در مجله Neurology منتشر کرد. کیمبرلی گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که درجه پردازش غذا نقش مهمی در سلامت کلی مغز دارد.

تحقیقات بیشتری برای تایید این نتایج و درک بهتر این که چه چیزی بیشتر به این اثرات کمک می کند، مورد نیاز است. غذاهای بسیار فرآوری شده دارای قند، چربی و نمک زیاد و پروتئین و فیبر کم هستند. آنها غذاهایی هستند که معمولاً حاوی بیش از پنج ماده هستند.

به عنوان مثال، غذاهای فرآوری شده و تصفیه شده عبارتند از ژامبون، سوسیس، همبرگر، بستنی، چیپس، نان تولید انبوه، غلات صبحانه، و کنسرو لوبیا پخته. بیسکویت ها، نوشابه ها، ماست های با طعم میوه، سوپ های فوری و برخی نوشیدنی های دیگر نیز در این دسته قرار می گیرند. غذاهای فرآوری نشده یا حداقل فرآوری شده شامل گوشت بدون چربی مانند گوشت گاو و مرغ و همچنین میوه ها و سبزیجات است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا