دانستنی ها

این 5 ماده غذایی تاثیری مشابه قرص های کاهش وزن دارند

امروزه با افزایش تقاضا برای داروهای سرکوب کننده اشتها، مردم به دنبال مواد طبیعی با اثرات مشابه هستند. اخیراً چالشی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که در آن کاربران برای کاهش وزن، مخلوطی از جو، آب و آب لیمو می نوشند.

به گزارش روزیاتو، اگرچه این ترکیب مضر نیست، اما کارشناسان به این ادعا که مصرف این نوشیدنی می تواند اثرات چربی سوزی را تقلید کند، تردید دارند.

اما نیازی به متوسل شدن به معجون های مشکوک نیست، زیرا برخی از غذاها مانند داروهای دیابت و چاقی می توانند باعث ترشح هورمون «سیری» شوند.

داروی Ozempic که ماده فعال آن سماگلوتید است برای درمان دیابت نوع 2 تجویز می شود و مزیت دیگری نیز دارد که به کاربران امکان کاهش وزن را می دهد.

Novo Nordisk، شرکت تولید کننده Ozempic، داروی سماگلوتید با دوز بالاتر را با نام تجاری Wegovy برای درمان چاقی روانه بازار کرده است.

دسته ای از داروها به نام آگونیست های گیرنده پپتید-1 شبه گلوکاگون (GLP-1 RAs) با تقلید از هورمون GLP-1 کار می کنند که به طور طبیعی توسط روده شما هنگام غذا خوردن ترشح می شود و به مغز سیگنال می دهد که سیر شده اید.

غذاها نمی توانند همان اثرات و نتایجی را که می توان با مصرف داروهای کنترل دیابت یا کاهش وزن به دست آورد، ارائه داد.

اما تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن برخی غذاها می‌تواند ترشح هورمون GLP-1 را افزایش داده و شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد.

1. کدام دیگری

در حالی که اوزمپیک مطمئنا نمی تواند منجر به کاهش وزن چشمگیر شود، ماده اصلی آن، جو، قطعا می تواند به شما کمک کند احساس سیری کنید.

جو دو سر حاوی کربوهیدرات های کند رهش هستند. بنابراین، می تواند به کنترل اشتها کمک کند.

جو سرشار از فیبر است و در روده ها متورم می شود و به ما کمک می کند بعد از غذا برای مدت طولانی تری احساس سیری کنیم.

تحقیقات انجام شده در سال 2016 بر روی غلات پرفیبر مانند جو و گندم کامل نیز نشان داد که مصرف این غلات می تواند GLP-1 را افزایش دهد.

فیبر موجود در جو هضم را کند می کند و منجر به آزاد شدن تدریجی گلوکز در جریان خون و آزاد شدن GLP-1 می شود.

2. آووکادو

آووکادو حاوی چربی های سالمی است که می تواند به بهبود سلامت قلب و عروق کمک کند و می توان از آن برای صبحانه یا به عنوان یک میان وعده در چارچوب یک رژیم غذایی مناسب استفاده کرد.

این سبزی خامه ای سبز رنگ سرشار از چربی های تک غیراشباع و فیبر است و یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که آووکادو می تواند سطح GLP-1 را افزایش دهد.

علاوه بر این، یک مطالعه در سال 2019 که توسط مرکز تحقیقات تغذیه در موسسه فناوری ایلینویز انجام شد، نشان داد که افزودن آووکادو به یک وعده غذایی باعث افزایش سطح GLP-1 و همچنین سطح هورمون تنظیم کننده اشتها به نام پپتید YY و کاهش سطح انسولین می شود. .

3 عدد تخم مرغ

طبق یک مطالعه در سال 2016، تخم مرغ منبع غنی پروتئین و چربی تک غیراشباع است که می تواند ترشح GLP-1 را افزایش دهد.

مطالعه دیگری در سال 2020 نشان داد که سفیده تخم مرغ به ویژه از نظر آزادسازی GLP-1 مفید است.

یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که خوردن سه تخم مرغ برای صبحانه به کاهش سطح قند خون بعد از غذا، کاهش احساس گرسنگی و کاهش مصرف غذا در 24 ساعت آینده کمک می کند.

4. فندق

نتایج تحقیقات نشان می دهد که مصرف بادام، پسته و بادام زمینی به دلیل وجود پروتئین، فیبر و چربی های سالم می تواند سطح GLP-1 را افزایش دهد. بنابراین اگر به دنبال یک میان وعده سالم هستید که شما را در طول روز سیر نگه دارد، یک مشت فندق گزینه خوبی است.

5. سبزیجات

یک مطالعه در سال 2022 نشان داد که مصرف سبزیجات قبل از غذا سطح قند خون را تنظیم می کند و سطح GLP-1 را به خصوص 60 دقیقه بعد از غذا افزایش می دهد.

سبزیجاتی مانند کلم بروکسل، کلم بروکلی و هویج سرشار از فیبر و ویتامین هستند که می توانند به تنظیم سطح قند خون کمک کنند و به طور بالقوه بر سطح GLP-1 تأثیر بگذارند.

درشت مغذی ها باعث ترشح GLP-1 می شوند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد سطح GLP-1 را می توان با انتخاب غذاهای غنی از این مواد مغذی افزایش داد.

این بدان معنی است که یک رژیم غذایی سالم غنی از مواد مغذی محرک GLP-1 می تواند سطح GLP-1 را افزایش دهد.

رژیم های غذایی سرشار از چربی های سالم، فیبر و پروتئین می توانند به شما کمک کنند برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید. این مواد مغذی اغلب هضم غذا را به تاخیر می اندازند و سطح اشتها را کنترل می کنند.

علاوه بر این، غذاهای غنی از فیبر قابل تخمیر، مانند سبزیجات و غلات کامل، باکتری‌های روده را تغذیه می‌کنند و در نتیجه باعث تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه می‌شوند که می‌توانند ترشح GLP-1 را تحریک کنند.

بنابراین، یک رژیم غذایی غنی از چربی های سالم، فیبر و پروتئین می تواند به شما کمک کند برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا