اخبار روز

رکود بازار فروش لوازم خانگی در پی تورم! /کاهش قدرت خرید مصرف کننده!

به گزارش پی ام آپ،بازار فروش لوازم خانگی نیز مانند بسیاری از بازارها در رکود به سر می برد. دلایلی مانند افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مصرف کننده به عنوان عوامل مهم برای آن بیان شده است. از سوی دیگر کارشناسان می گویند در شرایط کنونی که قیمت ها ثابت نیست، حتی فروش اقساطی کالا نیز گره کور رکود بازار را باز نمی کند.

افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مصرف کننده، بازار لوازم خانگی را وارد رکود کرده است. در عین حال بسیاری از تولیدکنندگان این محصولات به فروش اقساطی محصولات خود از طریق فروشگاه های زیر کارخانه های لوازم خانگی روی آورده اند تا شاید بتوان این گره کور را کمی باز کرد.

بر اساس شواهد، فروشگاه های زنجیره ای و فروشگاه های متعلق به واحدهای تولیدی با همکاری بانک ها اقدام به فروش اقساطی لوازم برقی به مشتریان کرده اند و این امر موجب خسارت به واحدهای کوچک توزیع لوازم خانگی شده است.

البته انتقاداتی به این شیوه مدیریت بازار لوازم خانگی وجود دارد، زیرا همکاری لازم برای تامین مالی و فروش اقساطی لوازم خانگی از سوی مراجع ذیربط انجام نمی شود.

در همین راستا احسان فدایی کارشناس صنعت لوازم خانگی در گفتگو با اخبار 24 با اشاره به اینکه این موضوع جدید نیست و مشتریان از عدم تحویل به موقع لوازم خانگی خریداری شده با کارت اعتباری در روزهای اخیر گلایه دارند، اظهار داشت: دو سه سال است که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنم.

وی تصریح کرد: شرکت هایی که در این جریان پیشتاز بودند، پیشروان تولید ملی محسوب می شوند و با بانک های عامل قرارداد بسته بودند و کارخانه های تولید ملی به این شرکت ها واگذار شد و حجم زیادی از بازار در دسترس بود. پس از تحریم ها، اما مشتریان همچنان از اجرای چنین طرحی شکایت دارند.

فدایی گفت: بر اساس گزارش ها و اخبار متعددی که در رسانه ها منتشر شد، مخاطبان و متقاضیان خرید لوازم خانگی از طریق کارت اعتباری گلایه های زیادی از عملکرد این شرکت ها داشتند.

وی افزود: مصرف کنندگان باید پس از واریز وثیقه نزد بانک ها و دریافت کارت اعتباری برای خرید لوازم خانگی پروسه طولانی را طی کنند و پس از دریافت کارت اعتباری برای خرید کالا به فروشگاه های معرفی شده مراجعه و قیمت کالا را پرداخت کنند. در این بازه زمانی سه تا شش ماه محصول به دست مصرف کننده می رسد در حالی که اقساط محصول باید از همان ماه اول توسط خریداران پرداخت شود.

این کارشناس صنعت لوازم خانگی در پاسخ به سوال دیگر اقتصاد 24 مبنی بر افزایش 35 درصدی قیمت کالاها در بازار گفت: تولیدکنندگان لوازم خانگی همچنان در حوزه های مختلف با مشکلات زیادی مواجه هستند. تامین سرمایه در گردش یکی از مشکلاتی است که تولیدکنندگان لوازم خانگی با وجود طرح ها و راهکارهای مختلف نتوانسته اند آن را برطرف کنند و هر روز وضعیت این بخش از تولید نگران کننده تر می شود.

به گفته فدایی، تولیدکنندگان معتقدند که سرمایه در گردش ندارند و تامین این سرمایه از طریق سوابق خرید مشتری قابل دسترسی است. بنابراین، تولیدکنندگان لوازم خانگی به دنبال سود و افزایش تقاضا برای نگهداری محصولات خود از طریق تخفیف و قیمت ثابت هستند.

وی تصریح کرد: مصرف کننده معتقد است چنین حرکتی به معنای محدود شدن انتخاب مشتری است و باید اقساط لوازم خانگی خریداری شده را قبل از تحویل کالای انتخابی خود پرداخت کند که این امر موجب نگرانی و آزار خریداران شده است.

نکات غیر واقعی در بازار فروش لوازم خانگی

این کارشناس صنعت لوازم خانگی ادامه داد: قبل از تحریم ها فروش برند با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه می شد به طوری که با برگزاری جشنواره های فروش و فروش اقساطی امتیاز خوبی به مشتریان و صاحبان فروشگاه های زنجیره ای می دهند.

فدایی افزود: فرآیند خرید اعتباری خشم مصرف کننده ایرانی را از بازار انواع محصولات لوازم خانگی با برند ایرانی برانگیخته است و از سوی دیگر فروشنده نیز باید درگیر و پاسخگوی مصرف کننده یا خریدار باشد، زیرا خریدار کالاها دیر به دست خریدار می رسد.

وی تصریح کرد: فرآیند تخصیص ارز به تولیدکنندگان لوازم خانگی از زمان واریز سفارش و تسهیلات در بانک مرکزی چهار تا هشت ماه طول می کشد تا بتوانند ارز دریافت کنند تا زمانی که قطعات و مواد اولیه برسد. گمرک در این مدت تولیدکنندگان لوازم خانگی مجبورند دوباره برای تهیه مواد اولیه تولید هزینه کنند که این امر مستلزم صرف زمان و هزینه زیادی است و با توجه به اینکه قیمت ها روز به روز در حال افزایش است و نمی توان روزهای روشنی را برای آن متصور شد.

به گفته این کارشناس صنعت لوازم خانگی، تولیدکننده لوازم خانگی برای ماندگاری نیاز به برنامه ریزی برای تعیین قیمت دارد تا زمانی که محصول به مرحله نهایی برسد و فروشنده آن را بفروشد. اما اگر در نهایت قیمت ها خارج از برنامه تعیین شود، ورشکستگی واحدهای تولیدی میخکوب می شود.

فدایی یادآور شد: زمانی که تولیدکنندگان لوازم خانگی عرضه محصولات را در بازار افزایش دادند، سود مشخصی را روی این کالاها تقسیم کردند. از سوی دیگر، حجم عرضه زیاد است، اما حجم تقاضا کم است و تولیدکننده مجبور است برای ادامه تولید، قیمت را به قیمت تمام شده افزایش دهد. از طرفی چون کالاهای خارجی با قیمت کمتری وارد کشور می شود، در نتیجه تقاضا برای کالاهای خارجی افزایش می یابد و باعث متضرر شدن تولیدکنندگان لوازم خانگی یا قیمت نهایی قابل عرضه به بازار می شود. بالاتر خواهد بود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا