اخبار روز

آیا افزایش قیمت بنزین در سال 1402 صحت دارد؟

به گفته پی ام آپ، چندی پیش شایعاتی در مورد آن وجود داشت افزایش قیمت بنزین بالا رفت یک موضوع تکراری که دولت و مجلس بارها تکذیب کرده اند. آخرین اخبار در این زمینه به 15 آوریل 1402 برمی گردد.

زمانی که تصویر و امضای بدون مهر که متنی بی دلیل بیش نبود، از عرضه بنزین در تمام جایگاه ها با نرخ جدید خبر می داد. متنی که قیمت بنزین را پنج هزار تومان سهمیه بندی کرد و قیمت را اعلام کرد گازوئیل آزاد 7500 تومن.

در این خبر گفته شد که دولت در ماه های فروردین، تیر و آذر در سه مرحله بنزین را افزایش می دهد و میزان سهمیه ها طبق روال قبلی توزیع می شود. همچنین افزایش میزان بنزین در فصول بعدی به موقع اطلاع رسانی خواهد شد.

اگرچه این خبر بیشتر به شایعه شباهت داشت اما از سوی دولتمردان برخی اعضای پارلمان و رسانه های نزدیک به دولت مانور رکورد مصرف بنزین، افزایش قاچاق سوخت و مردم به این معنا مقصر بودند، مردم نگران افزایش قیمت بنزین بودند.

اما دولت و نمایندگان مجلس چه قبل و چه پس از انتشار این خبر بارها اعلام کردند که دولت و مجلس برنامه ای برای افزایش یا تغییر قیمت بنزین ندارند و قیمت بنزین تغییر نمی کند.

قیمت بنزین افزایش نخواهد یافت

حمید حسینی عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی گاز و پتروشیمی وی در این خصوص به ایلانا توضیح داد که قیمت بنزین قابل تغییر نیست و سهمیه شهرک 60 لیتری قبلی است.

وی خاطرنشان کرد که در لایحه بودجه ۱۴۰۲، درآمد دولت از منبع فروش روغن و فرآورده های نفتی تغییر چندانی نداشته است، گفت: دلیلی برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد.

حسینی تاکید کرد: یکی از اصلی ترین نشانه های تغییر قیمت بنزین، درآمد دولت از فروش نفت و مشتقات است که با نظارت بر قیمت بنزین افزایش می یابد. صورت حساب مصوبه دولت برای سال آینده، مشخص شد که این عدد در سال آینده تغییر محسوسی نداشته است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که دولت برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین در سال 1402 ندارد.

حمید حسینی درباره آینده بنزین گفت: دو راه حل بیشتر برای غلبه بر مشکل افزایش مصرف بنزین نداریم یا باید شروع کنیم. وارد كردن امسال قرار است به یک میلیارد برسیم دلار اعتبار برای واردات بنزین و گازوئیل در بودجه پیش بینی شده یا روش هایی برای صرفه جویی در و جلوگیری از قاچاق

البته لازم به ذکر است که راهکارهای پیشنهادی با ابهاماتی نیز همراه است. زیرا ایران در حال حاضر با واردات هر تن بنزین، این محصول را 150 دلار بالاتر از نرخ بین المللی وارد می کنید. اقدامی که به نظر می رسد توجیه اقتصادی ندارد. همچنین در خصوص پیشگیری از قاچاق سوخت نیز باید گفت که مردم نمی توانند سوخت قاچاق کنند و این موضوع از راه های دیگری پیگیری می شود. حتی ملک شریعتی نیاسر سخنگو کمیسیون انرژی مجلسی در این خصوص گفت: عمده قاچاق گازوئیل در ایران مربوط به نیروگاه هاست و نظارتی در این زمینه وجود ندارد. وی با اشاره به «انجام محاسبات و اصلاح حقایق»، از تخلیه گازوئیل توسط نفتکش ها در نیروگاه ها خودداری کرد. بر این اساس یک و نیم میلیارد لیتر آمار رسمی قاچاق سالانه سوخت مایع در نیروگاه ها است.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا