اخبار روز

جزئیات جدید معاینه فنی خودرو 1403.


به گزارش مانیبان، در حال حاضر MOT برای خودروهای با سن خاص در شهرهای مختلف ایران اجباری است و در صورتی که رانندگان گواهینامه MOT نداشته باشند برای تردد روزانه در سطح شهر جریمه می شوند. طبق قانون، خودروهای شخصی از زمان ساخت به مدت چهار سال از معاینه فنی معاف هستند. خودروهایی که در حال حاضر در کشور تولید می شوند. اردیبهشت ماه 2019 و قبل از آن و خودروهای وارد شده در اردیبهشت ماه 1399 و قبل از آن مشمول معاینه فنی می شوند.

آزمون فنی شامل دو نوع ساده و بالاتر است و دارندگان گواهینامه بالاتر از امتیازاتی برخوردارند، به عنوان مثال در صورت تردد در محدوده ترافیکی تهران می توانند از تخفیف در مبلغ طرح برخوردار شوند.

معاینه فنی تستی برای بررسی ظاهر و مشکلات فنی خودرو است. بخشی از معاینه فنی مربوط به تست فنی خودرو است. این مرحله برای جلوگیری از حوادث احتمالی انجام می شود. اما بخش دوم معاینه فنی، تست آلودگی و پایش آلودگی هوا است.

اهمیت معاینه فنی خودروها برای کاهش تصادفات و مقابله با آلودگی هوا بر هیچ کس گم نشده است اما در روزهای اخیر موضوع افزایش قیمت معاینه فنی با واکنش های مختلفی همراه بوده است. آخرین بار نرخ آزمون فنی در 12 بهمن 1401 هیات وزیران در جلسه ای به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور با پیشنهاد مشترک وزارتخانه های کشور و راه و شهرسازی برای تعیین و تعدیل قیمت خدمات گواهی معاینه فنی خودرو موافقت کرد.

بر اساس مصوبه هیات وزیران، قیمت خدمات صدور گواهی معاینه فنی مکانیک خودرو و موتورسیکلت در سال 1401 به شرح زیر تعیین شد.

سرعت تست آلایندگی و ایمنی خودروهای بنزینی و دوگانه سوز (92 هزار تومان)، خودروهای نیمه سنگین و سنگین دیزل و گازوئیل (119 هزار تومان) و موتورسیکلت های بنزینی (22 هزار تومان)، حق معاینه چشمی گازسوز قطعات و تجهیزات (به استثنای مخزن) خودروهای دوگانه سبک و نیمه سنگین و گازسوز (24 هزار تومان)، هزینه بازرسی چشمی مخازن گاز طبیعی CNG فشرده (بدون بازشو) به ازای هر باک برای خودروهای دوگانه سبک و سنگین و گازسوز. نیمه تریلر (28 هزار تومان)

در خصوص افزایش احتمالی قیمت معاینه فنی با سید محمد مهدی میرزایی قمی، رئیس مرکز معاینه فنی خودرو در تهران گفت وگو کرده ایم. وی در این خصوص به خبرنگار گفت. مهر، گفت: بر اساس مصوبه دولت، قیمت خدمات معاینه فنی در اولین بازدید برای خودروهای سبک 92 هزار تومان، خودروهای نیمه سنگین و سنگین 119 هزار تومان و برای موتورسیکلت ها 22 هزار تومان است. در خصوص هزینه بازدید مجدد خودروهایی که قبل از 15 روز پس از رفع مشکل به دلیل نقص فنی به مراکز مراجعه می کنند، هزینه بازدید مجدد برای هر بازدید بسته به تعداد آزمایشات لازم برای کنترل خودرو متفاوت است. در برگشت و انجام دو تست هزینه خودروهای سبک 19500 تومان، خودروهای نیمه سنگین و سنگین 22000 تومان و موتورسیکلت 3900 تومان می باشد. در صورت افزایش تعداد این تست ها به سه یا بیشتر، هزینه معاینه خودروهای سبک 30 هزار تومان، خودروهای نیمه سنگین و سنگین 33 هزار تومان و موتورسیکلت ها 6 هزار تومان خواهد بود.

وی افزود: در رابطه با خودروهای دوگانه سوز و هزینه معاینه چشمی قطعات و تجهیزات گازسوز، طبق مصوبات دولت، خودروهای سوخت گازسوز در هر دوره معاینه فنی باید مورد بازرسی چشمی از تجهیزات و قطعات گازسوز قرار گیرند. . هزینه بازرسی چشمی قطعات و تجهیزات گازسوز (به استثنای باک) خودروهای سبک، متوسط ​​و سنگین 24000 تومان و بازرسی چشمی هر مخزن CNG باز نشده 28000 تومان می باشد.

ما به شدت اصرار داریم که نرخ ها در سال جاری متناسب با هزینه خدمات در ابتدای سال افزایش یابد.

میرزایی قمی گفت: به شدت تقاضا داریم که امسال نرخ ها متناسب با هزینه خدمات در ابتدای سال افزایش یابد. بر اساس محاسبه هزینه های مراکز معاینه فنی، هزینه صدور گواهی معاینه فنی برای اولین بازدید خودروهای سبک حداقل 320000 تومان برآورد شده است و مبلغ فعلی تنها حدود یک سوم هزینه را پوشش می دهد. این سرویس

وی در پاسخ به این سوال که مبلغ دریافتی کجا هزینه می شود؟ وی گفت: در برآورد هزینه خدمات معاینه فنی، میزان ظرفیت مجاز پذیرش خودرو و درآمد حاصل از آن و کلیه هزینه های مربوط به مرکز معاینه فنی که شرایط و ضوابط آن در دستورالعمل ماده به تفصیل آمده است. 3 آیین نامه اجرایی نحوه انجام بازرسی و صدور اسناد بازرسی باید رعایت شود. اطلاعات فنی خودرو یک مرکز در بخش های مختلف از جمله اجاره زمین، استهلاک سالیانه تجهیزات و ساختمان، نگهداری تجهیزات، تامین نیازهای اداری، هزینه نیروی کار متخصص، هزینه آب و برق، گاز و اینترنت و پشتیبانی معاینه فنی هزینه سالانه دارد. سیستم.

تعیین عوارض آزمون فنی به شورای شهر سپرده شود/قانون نیاز به اصلاح دارد

رئیس ستاد معاینه فنی خودروهای تهران اعلام کرد: بر اساس قانون هوای پاک، قیمت خدمات گواهی معاینه فنی توسط وزارتخانه ها و شهرسازی و راهداری کشور تعیین و در نهایت به تصویب هیأت وزیران می رسد و این فرآیند و آن تشریفات قانونی منجر به این افزایش می شود که بدون شک لازم است این رویه تعیین تعرفه توسط دولت اصلاح شود که در قانون توضیح داده شده است و پیشنهاد می شود تصمیم گیری و تعیین آن مستقیماً به سازمان واگذار شود. وزارتخانه های مسئول در این زمینه یا به شوراهای اسلامی شهر. .

میرزایی قمی تاکید کرد: از آنجایی که بخش مهمی از تحلیل بهای تمام شده مربوط به ارزش زمین و اجاره سالانه آن است، به دلیل تفاوت قیمت زمین در شهرها، کل هزینه انجام معاینه فنی متفاوت است. در نقاط مختلف کشور تعیین این نرخ است که با توجه به ارزیابی قیمت تمام شده همان شهر به صورت محلی توسط شوراهای اسلامی شهر تعیین و تصویب می شود.

اکنون شهرداری تهران از افزایش تعرفه معاینه فنی خودرو خبر داده و از دولت درخواست اجرای این موضوع را دارد. از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که امسال نرخ جرایم راهنمایی و رانندگی افزایش یابد و عدم معاینه فنی چند برابر شود که هر تردد روزانه 50 هزار تومان است. البته هنوز هیأت وزیران در این خصوص تشکیل نشده و درباره این موضوع تصمیم گیری نشده است.

رفع و کاهش آلودگی هوا و تصادفات رانندگی دو عاملی است که معاینه فنی خودروها را اجباری می کند و بسیاری از شهروندان معتقدند علاوه بر این موضوع باید به مشکل ارتقای کیفی خودروها نیز برای کاهش تصادفات و سایر راهکارها برای کاهش تصادفات توجه شود. آلودگی هوا.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا