دانستنی ها

کبد چرب درجه 2 چگونه درمان می شود؟

بیماری کبد چرب به دلیل تجمع بیش از حد چربی در کبد ایجاد می شود. متخصصان پزشکی این بیماری را بر اساس شدت علائم آن به سه دسته تقسیم می کنند: درجه 1 (خفیف)، درجه 2 (متوسط) و درجه 3 (شدید).

به گزارش اخبار عصرترکیه ، در این مقاله در مورد بهترین راه درمان کبد چرب درجه 2 صحبت می کنیم و لیستی از بهترین و بدترین مواد غذایی برای این بیماری را در اختیار شما قرار می دهیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

بهترین درمان برای کبد چرب درجه 2 چیست؟

در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان قطعی کبد چرب درجه 2 وجود ندارد. با این حال، در صورت لزوم، پزشک ممکن است کاهش وزن را به شما توصیه کند. زیرا با این کار می توانید چربی، التهاب و جای زخم در بافت کبد را کنترل کنید.

برای کاهش وزن، باید غذاهای سالم بخورید، میزان غذای مصرفی خود را کاهش دهید و به طور منظم ورزش کنید. اگر 3 تا 5 درصد از وزن بدن خود را از دست بدهید، میزان چربی ذخیره شده در کبد به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. اما گاهی اوقات ممکن است برای کنترل التهاب و جای زخم لازم باشد 7 تا 10 درصد وزن خود را کاهش دهید.

درمان خانگی کبد چرب درجه 2; این بیماران باید از چه نوع رژیم غذایی پیروی کنند؟

تغییر سبک زندگی و پیروی از یک رژیم غذایی سالم نقش مهمی در درمان بیماری کبد چرب درجه 2 و پیشگیری از عوارض آن دارد. در زیر فهرستی از غذاهای مفید و مضر برای این بیماری آورده شده است.

1. غذاهای مفید برای کبد چرب درجه 2

متخصصان مصرف غذاها و نوشیدنی های زیر را برای درمان کبد چرب درجه ۲ مفید می دانند:

سیر: سیر یکی این یکی از اجزای اصلی بسیاری از رژیم های غذایی است. تحقیقات نشان می دهد که سیر تاثیر مثبتی بر سلامت افراد مبتلا به کبد چرب دارد.

غذاهای حاوی امگا 3: ماهی سالمون، ساردین، گردو و بذر کتان می توانند چربی کبد، کلسترول خوب (HDL) و شاخص توده بدن (BMI) را به دلیل داشتن امگا 3 بهبود بخشند.

قهوه: وقتی صحبت از بهترین صبحانه برای کبد چرب نوع 2 می شود، قهوه ممکن است نوشیدنی ایده آل برای شروع روز باشد. زیرا تحقیقات نشان می دهد که قهوه احتمال فیبروز یا بافت اسکار را در کبد بیماران کاهش می دهد.

کلم بروکلی: محققان با مطالعه روی موش های آزمایشگاهی دریافتند که بروکلی به تجزیه چربی در کبد کمک می کند و تجمع چربی در این اندام حیاتی را کاهش می دهد.

چای سبز: تاریخچه استفاده از چای برای درمان بیماری ها به هزاران سال قبل برمی گردد. چای سبز حاوی آنتی اکسیدان های مختلفی مانند کاتچین است که علائم بیماری کبد چرب را بهبود می بخشد.

پروتئین سویا: پروتئین سویا حاوی آنتی اکسیدانی به نام ایزوفلاون است که باعث بهبود حساسیت به انسولین و کاهش چربی بدن می شود.

غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند چای سبز یا غذاهای غنی از امگا 3 مانند ماهی برای درمان کبد چرب درجه 2 ایده آل هستند.

2. غذاهای مضر برای بیماران مبتلا به کبد چرب

غذاهای سالم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید یکی یکی از راه های درمان بیماری کبد چرب درجه 2 است. با این حال، برای بیماران مهم است که از مصرف برخی غذاها اجتناب کنند یا مصرف آنها را به حداقل برسانند. این غذاها عبارتند از:

قند: بسیاری از محصولات غذایی مانند آب نبات، بستنی، کیک و نوشابه حاوی قند هستند. طبق تحقیقات انجام شده، این غذاها باعث افزایش سطح قند و چربی خون شده و باعث تجمع چربی در کبد می شوند.

الکل: نوشیدن الکل به خصوص در مقادیر زیاد یکی یکی از عوامل اصلی مرگ و میر است. الکل روی کبد تأثیر می گذارد و منجر به بیماری کبد چرب و سایر مشکلات کبدی مانند سیروز می شود.

غلات تصفیه شده: دانه های فرآوری شده یا تصفیه شده در نان سفید، برنج سفید و ماکارونی سفید به وفور یافت می شود. زیاده روی در مصرف این غذاها قند خون را افزایش می دهد و راه را برای کبد چرب هموار می کند.

غذاهای چرب، سرخ شده یا شور: چنین غذاهایی اغلب حاوی کالری بیش از حد هستند و باعث چاقی می شوند. بهتر است به جای نمک از گیاهان معطر و ادویه جات استفاده شود و به جای سرخ کردن، غذا را بجوشانید یا بخارپز کنید.

گوشت قرمز: گوشت قرمز حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده است. بنابراین، می تواند تجمع چربی در کبد را افزایش دهد. بنابراین بهتر است به جای این نوع گوشت از گوشت سفید مخصوصا ماهی استفاده شود.

درمان کبد چرب درجه 2 در طب سنتی چیست؟

متخصصان طب سنتی استفاده از چای کاسنی، چای شاطره و چای کاشتر را در درمان کبد چرب موثر می دانند. درمان کبد چرب درجه 2 با حکشیر نیز در بین طرفداران طب سنتی بسیار محبوب است. شنبلیله به کاهش چربی خون و قند خون که از عوامل خطر کبد چرب هستند کمک می کند و کبد را پاکسازی می کند.

در طب سنتی از حکشیر برای پاکسازی کبد و درمان کبد چرب درجه 2 استفاده می شود.

آخرین کلمه

اگر چربی بیش از حد در کبد شما انباشته شود، به بیماری کبد چرب درجه 2 مبتلا خواهید شد. اگر این بیماری را به موقع درمان نکنید، ممکن است به بیماری کبد چرب درجه سه که شدیدتر است یا حتی سرطان مبتلا شوید. برای درمان کبد چرب درجه 2، باید وزن خود را کاهش دهید و از یک سبک زندگی سالم پیروی کنید.

توصیه می کنیم به محض اینکه متوجه شدید به بیماری کبد چرب مبتلا شده اید با یک متخصص گوارش مشورت کنید. پزشک می تواند بهترین راه حل ها را برای مدیریت علائم بیماری و پیشگیری از عوارض خطرناک آن به شما توصیه کند. برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین گوارش می توانید از طریق سایت درمانکده وقت بگیرید.

سوالات متداول

علائم کبد چرب درجه 2 چیست؟

متخصصان پزشکی اغلب از بیماری کبد چرب به عنوان یک بیماری خاموش یاد می کنند. زیرا علائم کمی دارد یا اصلاً علائمی ندارد. در موارد دیگر، ممکن است علائمی مانند خستگی، درد در سمت راست بالای شکم، تشنگی، نفخ و اختلال خواب را تجربه کنید.

علت بیماری کبد چرب درجه 2 چیست؟

علت دقیق این بیماری ناشناخته است. با این حال، به نظر می رسد چاقی، دیابت نوع 2، افزایش تری گلیسیرید خون و سطوح غیرطبیعی کلسترول، از جمله افزایش کلسترول تام، افزایش کلسترول بد (LDL) و کاهش کلسترول خوب (HDL) در پیدایش آن نقش داشته باشند.

چگونه پزشک بیماری کبد چرب را تشخیص می دهد؟

پزشک با بررسی علائم، آزمایش خون، آزمایش تصویربرداری و بیوپسی کبد، این بیماری را تشخیص می دهد.

بیماران مبتلا به کبد چرب چقدر باید ورزش کنند؟

فعالیت بدنی منظم به درمان کبد چرب درجه 2 کمک می کند. اکثر متخصصان توصیه می کنند که افراد مبتلا به این بیماری 150 تا 300 دقیقه ورزش هوازی متوسط ​​یا 75 تا 150 دقیقه ورزش هوازی شدید در طول هفته داشته باشند. پیاده روی، دویدن، شنا و دوچرخه سواری از بهترین ورزش های هوازی هستند.

آیا کبد چرب درجه 2 خطرناک است؟

آره. این بیماری می تواند منجر به آسیب جدی کبد از جمله سیروز شود. سایر عوارض احتمالی کبد چرب درجه 2 شامل بیماری های قلبی عروقی (CVD)، کارسینوم سلول های کبدی (شایع ترین نوع سرطان کبد) و نارسایی کبد است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا