اخبار روز

در این سیاره، سرعت باد با سرعت “گلوله” برابر است.

مشاهدات جدید سیاره فراخورشیدی WASP-43b با تلسکوپ فضایی جیمز وب نشان می دهد که غول گاز داغ ضد چرخش است، به این معنی که یک طرف همیشه رو به خورشید خود است و طرف دیگر همیشه به فضای تاریک خیره شده است.

به گزارش فرادید، دانشمندان از تلسکوپ فضایی جیمز وب برای ایجاد نقشه ای از آب و هوای سیاره ای در فاصله 280 سال نوری از زمین استفاده کردند. غولی ساخته شده از گاز داغ که یک طرف آن همیشه رو به خورشید است و طرف دیگر آن شب ابدی پوشیده شده است.

WASP-43b عمدتاً از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده است و به طور قابل توجهی گرمتر از هر غول گازی در منظومه شمسی است که به دلیل نزدیکی به ستاره مادرش است که هر 19 ساعت زمین یک بار به دور آن می چرخد. این نزدیکی به این معنی است که WASP-43b همیشه به ستاره خود متصل است.

اکنون محققان کشف کرده‌اند که این یک طرف سیاره را برای همیشه تا دمای حدود 1260 درجه سانتی‌گراد گرم می‌کند که به اندازه کافی برای ذوب آهن گرم است. این گرمای سوزان سنگ را تبخیر می کند و به داخل ابرها می فرستد.

دانشمندان همچنین دریافتند که تفاوت دمایی بین روز و شب، که در دمای 600 درجه سانتیگراد نسبتاً خنک‌تر است، بادهای شدیدی ایجاد می‌کند که می‌تواند به سرعت 9000 کیلومتر در ساعت برسد. محققان گزارش آب و هوای فرازمینی خود را در 30 آوریل در مجله Nature Astronomy منتشر کردند.

WASP-43b در سال 2011 کشف شد و برای اولین بار توسط تلسکوپ های فضایی هابل و اسپیتزر مشاهده شد، اما اکنون وضوح برتر تلسکوپ فضایی جیمز وب جو آن را با جزئیات دقیق به تصویر کشیده است.

تیلور بل، نویسنده اصلی این مقاله گفت: «با هابل می‌توانیم به وضوح ببینیم که بخار آب در نیمکره روزانه وجود دارد. هابل و اسپیتزر هر دو نشان دادند که ممکن است ابرهایی در نیمکره شب وجود داشته باشد. اما ما به اندازه‌گیری‌های دقیق‌تر جیمز وب برای نقشه‌برداری دقیق‌تر دما، پوشش ابر، بادها و ترکیب اتمسفر در سراسر سیاره نیاز داشتیم.

برای اندازه گیری دمای سیاره، محققان از ابزار مادون قرمز میانی جیمز وب (MIRI) برای اندازه گیری نور سیستم هر 10 ثانیه به مدت بیش از 24 ساعت استفاده کردند.

با مشاهده کل مدار، ما توانستیم دمای طرف‌های مختلف سیاره را هنگام مشاهده آن محاسبه کنیم. از این داده ها می توانیم یک نقشه تقریبی از دمای کل سیاره ایجاد کنیم.

اندازه‌گیری‌های مادون قرمز جیمز وب همچنین نشان داد که ترکیب شیمیایی سیاره حاوی بخار آب است اما متان وجود ندارد. متان معمولاً در چنین سیاره‌هایی از واکنش‌های بین هیدروژن و مونوکسید کربن تشکیل می‌شود، اما بادهای قوی سیاره می‌توانند این متان را به خورشید سیاره منتقل کنند، جایی که در اثر تابش شدید ستاره مادر از بین می‌رود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا