دانستنی ها

توصیه هایی در مورد بیماری زنان

سرطان دهانه رحم یا سرطان دهانه رحم نوعی سرطان است که از دهانه رحم شروع می شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، با جمع آوری سلول های دهانه رحم (تست غربالگری به نام دانشمند سازنده آن در اواسط دهه 1900، پاپ اسمیر نام گرفت)، این نوع سرطان را می توان حتی در مراحل اولیه تشخیص داد.

در حالی که سرطان دهانه رحم ممکن است علائم خونریزی یا درد ایجاد کند، اغلب بدون علامت است، به خصوص در مراحل اولیه. به همین دلیل، آزمایش پاپ اسمیر به طور کلی هر سه سال یکبار برای زنان بین 21 تا 65 سال توصیه می شود.

برای زنان 30 ساله و بالاتر، آزمایش پاپ اسمیر ممکن است هر پنج سال یکبار همراه با آزمایش عفونت HPV توصیه شود.

HPV شایع ترین علت سرطان دهانه رحم است. این یک عفونت ویروسی شایع است که از طریق تماس پوست به پوست پخش می شود. برای کمک به محافظت در برابر سرطان در آینده، واکسن HPV برای پسران و دختران 9 تا 11 ساله در دسترس است. این واکسن توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای افراد 9 تا 45 سال تایید شده است.

درمان سرطان دهانه رحم به عوامل زیادی بستگی دارد. برای سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه، جراحی برای برداشتن دهانه رحم به نام هیسترکتومی کامل ممکن است در نظر گرفته شود. هیسترکتومی را می توان از طریق یک برش در قسمت تحتانی شکم انجام داد. هیسترکتومی را می توان از طریق یک برش در واژن نیز انجام داد. روش های کم تهاجمی مانند جراحی با کمک رباتیک یا لاپاراسکوپی، که از ابزارهای جراحی بلند و نازک استفاده می کند که از برش های کوچک در شکم عبور می کنند، نیز گزینه های درمانی هستند.

با این حال، برداشتن رحم به این معنی است که بارداری دیگر امکان پذیر نیست. بنابراین، برخی از روش های جراحی مانند تراکالکتومی (برداشتن دهانه رحم) می تواند رحم و گزینه های باروری را حفظ کند.

علاوه بر این، شیمی درمانی و پرتودرمانی (داخلی، خارجی یا هر دو) اغلب برای سرطان دهانه رحم که پیشرفته است اما به سایر قسمت‌های بدن سرایت نکرده است، توصیه می‌شود.

داروهایی برای سرطان پیشرفته دهانه رحم که ادامه می یابد، عود می کند یا گسترش می یابد، در دسترس است. یک درمان هدفمند به نام بواسیزوماب اغلب در ترکیب با سایر داروها استفاده می شود. یک ایمونوتراپی به نام پمبرولیزوماب همچنین ممکن است برای بیمارانی که آزمایش آنها برای PD-L1 مثبت است، استفاده شود، نوعی پروتئین که از حمله سیستم ایمنی به سرطان جلوگیری می کند.

در حالی که همه درمان ها دارای مزایا و خطراتی هستند، این درمان ها نتایج بلندمدت بهتری را برای بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته و عود کننده دهانه رحم نوید می دهند.

اقداماتی برای کاهش خطر سرطان دهانه رحم:

از تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد روال تست پاپ که برای شما مناسب است، بر اساس سن و عوامل فردی بپرسید.

واکسن HPV را در نظر بگیرید. واکسن HPV توسط FDA برای افراد تا سن 45 سال تایید شده است.

اگر سیگار می کشید، برای ترک آن اقدام کنید. تیم مراقبت های بهداشتی شما می تواند شما را به منابع مختلفی راهنمایی کند تا به شما در ترک سیگار کمک کند. تحقیقات نشان می دهد زنان سیگاری دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند.

در عین حال، کارشناسان یادآوری می کنند که رعایت برخی نکات ساده می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان به طور کلی کمک کند:

غذاهای سالم بخورید، تحرک داشته باشید و از الکل اجتناب کنید

رژیم غذایی متعادل، فعالیت بدنی منظم و حفظ وزن مناسب فواید زیادی برای سلامتی دارد. هر سه عامل ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند و با سلامت کلی بهتر، کیفیت زندگی بهتر و پیش آگهی پس از تشخیص سرطان مرتبط هستند. علاوه بر این، باید از مصرف الکل خودداری کرد زیرا سرطان زا است و نشان داده شده است که خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها را افزایش می دهد.

برای ترک سیگار برنامه ریزی کنید

سیگار می تواند خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها از جمله سرطان های ریه، دهان، گلو، دهانه رحم، خون، مثانه، مری، معده، پانکراس و کلیه را افزایش دهد. دوری از دخانیات و ترک سیگار گام های اساسی است که می توان برای کاهش خطر ابتلا به سرطان انجام داد.

از پوست خود در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) محافظت کنید

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) توصیه می‌کند قرار گرفتن در معرض آفتاب در ظهر، پوشیدن لباس‌های آستین بلند و استفاده از کرم‌های ضد آفتاب را به حداقل برسانید.

پیشگیری و غربالگری سرطان را جدی بگیرید

آزمایش‌های غربالگری پیشگیرانه می‌تواند تشخیص زودهنگام سرطان‌ها را فراهم کند، که برخی از آنها در صورت تشخیص زودهنگام با موفقیت درمان می‌شوند. سرطان های رایج مانند روده بزرگ، ریه و سینه در صورت تشخیص زودهنگام می توانند با موفقیت درمان شوند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا