دانستنی ها

تبعیض بین مردم پیری را تسریع می کند!

پاسخ اضطراب در سطح مولکولی و هورمونی احتمالاً عاملی است که تبعیض و پیری را تسریع می کند.

طبق مطالعه جدید دانشمندان دانشگاه نیویورک، تبعیض ممکن است فرآیندهای بیولوژیکی پیری را تسریع کند. این تحقیق تبعیض بین افراد را به تغییرات در سطح مولکولی مرتبط می‌کند و نشان می‌دهد که نابرابری‌ها ممکن است یکی از دلایل اساسی بیماری‌های مرتبط با پیری و مرگ باشند.

محققان دانشگاه نیویورک می گویند قرار گرفتن در معرض تبعیض روند پیری را تسریع می کند. این ممکن است علت اصلی نابرابری های سلامتی در انسان ها باشد که منجر به بیماری و مرگ زودرس می شود. نتایج این مطالعه در مجله Brain, Behavior and Immunity-Health منتشر شد.

تحقیقات نشان می دهد افرادی که به دلیل هویت خود (مانند نژاد، جنسیت، وزن یا ناتوانی) تبعیض را تجربه می کنند، در معرض خطر بیشتری برای مشکلات سلامتی مختلف هستند. این مشکلات شامل فشار خون بالا، بیماری قلبی و افسردگی است.

عوامل بیولوژیکی که باعث این عواقب سلامتی می شوند مشخص نیستند، اما فعالیت مزمن پاسخ های اضطرابی بدن احتمالاً نقش برجسته ای در این پیوند بازی می کند. تعداد فزاینده ای از تحقیقات، مواجهه مداوم با تبعیض را به فرآیندهای بیولوژیکی پیری مرتبط می کند.

تبعیض و پیری دانشمندان می گویند که تبعیض ممکن است به طور متفاوتی با افزایش سن در افراد سیاه پوست و سفیدپوست مرتبط باشد.

رابطه بین تبعیض و میزان پیری

برای درک بهتر ارتباط بین تبعیض و پیری، دانشمندان دانشگاه نیویورک متیلاسیون DNA را بررسی کردند. این شاخص برای ارزیابی اثرات بیولوژیکی اضطراب و روند پیری استفاده می شود. محققان از نمونه‌های خون و ارزیابی‌های سلامت طولانی‌مدت نزدیک به 2000 بزرگسال استفاده کردند.

از شرکت کنندگان خواسته شد تجربیات خود را در مورد سه نوع تبعیض تشریح کنند: تبعیض روزمره، کلان و شغلی. تبعیض روزمره به موارد جزئی و ظریف بی احترامی در زندگی روزمره اشاره دارد. تبعیض عمده بر موارد جدی و بحرانی تبعیض تمرکز دارد. به عنوان مثال، تهدید فیزیکی از سوی افسران پلیس. تبعیض شغلی شامل اعمال ناعادلانه، فرصت های شغلی کمتر و تبعیض بر اساس هویت است.

نتایج این مطالعه نشان داد که افرادی که تبعیض بیشتری را گزارش کردند از نظر بیولوژیکی سریعتر از افرادی که تبعیض کمتری را گزارش کردند پیر می شوند. تأثیر تبعیض روزمره و فاحش در روانشناسی زیستی بسیار بیشتر از تبعیض شغلی بود. با این حال، هر سه شرایط سرعت پیری را افزایش می دهند.

تجزیه و تحلیل عمیق تر نشان داد که دو عامل سلامتی – مصرف دخانیات و شاخص توده بدن – تقریباً نیمی از رابطه بین تبعیض و پیری را توضیح می دهند. این بدان معنی است که واکنش های اضطرابی به تبعیض، مانند افزایش کورتیزول و خواب ناکافی، پیری را تسریع می کند.

علاوه بر عادات سبک زندگی، محققان بر این باورند که فرآیندهای مختلفی وجود دارد که عوامل روانی استرس زا را با پیری بیولوژیکی مرتبط می کند.

ارتباط بین تبعیض و پیری بر اساس نژاد متفاوت است. شرکت کنندگان سیاهپوست تبعیض بیشتری را گزارش کردند و تمایل داشتند که سن و میزان پیری بیولوژیکی بالاتری داشته باشند. از سوی دیگر، شرکت‌کنندگان سفیدپوست که تبعیض کمتری را تجربه کردند، در برابر اثرات تبعیض آسیب‌پذیرتر بودند. احتمالاً به این دلیل که کمتر در معرض تبعیض قرار می‌گیرند و سخت‌تر با آن کنار می‌آیند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا