دانستنی ها

با خواص این میوه بهشتی آشنا شوید

این میوه هزاران معجزه خوشبو و شیرین تنها عضوی از تیره سیدونیا از خانواده گل سرخ است. به نظر می رسد خاستگاه اصلی این گیاه در شرق (آسیای مرکزی و خاورمیانه) باشد، دقیقاً در منطقه ای که ترکیه امروزی در آن قرار دارد و از آنجا کشت آن به هیمالیا و مناطق اطراف آن گسترش یافت. بخش های جنوبی و مرکزی اروپا.

به گفته لافارر، درختان در ارتفاعات 300 تا 700 متری از سطح دریا، از مناطق سردتر نیمه گرمسیری تا مناطق معتدل سرد هیمالیا جنوبی، با شرایط آب و هوایی مشابه سیب و گلابی، به خوبی رشد می کنند. بنابراین، خواص این میوه چیست که باعث می شود هر قسمت از آن به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد؟ با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.

ارزش غذایی میوه

با وجود خواص فراوانی که برای سلامتی دارد، این میوه هنوز ناشناخته است یکی یکی از کم مصرف ترین محصولات است. در واقع، “به” یک ماده غذایی با ارزش غذایی حاوی ترکیبات غنی است. بنابراین، یک میوه با وزن 92 گرم حاوی 52 کالری و صفر گرم چربی است. این میوه سرشار از اسید اسکوربیک (ویتامین C)، پکتین (فیبر) و مواد معدنی است و کالری، کربوهیدرات، چربی و پروتئین کمی دارد. سایر ترکیبات مهم و ارزشمند عبارتند از:

پروتئین: مانند سایر میوه های سیب مانند، حاوی مقادیر کمی پروتئین است. به طوری که پروتئین موجود در آن تقریباً 0.4 گرم در هر 100 گرم میوه تازه است. همچنین 21 اسید آمینه آزاد در میوه وجود دارد. بیشتر آنها اسید آسپارتیک، آرژنین و هیدروکسی پرولین هستند.

لیپیدها: در دسته میوه های کم چرب و کم کالری قرار می گیرد و از نظر تغذیه ای نسبت به سیب برتری دارد. میوه حاوی 0.1 گرم چربی است

در هر 100 گرم یک میوه وجود دارد. مهمترین اسیدهای چرب عبارتند از لینولئیک اسید و اسید اولئیک.

فیبر: مقدار فیبر خام (نامحلول) در 100 گرم تفاله میوه 1.6 گرم و محتوای فیبر غذایی (کل فیبر محلول و نامحلول) 1.9 گرم است. فیبر موجود در این میوه عمدتاً به صورت پکتین است که مقدار پکتین آن تقریباً 1.8 گرم است.

مواد معدنی: این میوه از نظر مواد معدنی غنی تر از سیب است. غلظت برخی از مواد معدنی اصلی (سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، آهن و فسفر) دو برابر سیب گزارش شده است.

ویتامین ها: این میوه منبع قابل توجهی از ویتامین C (دو برابر سیب) است و همچنین در ویتامین های دیگری مانند A، K و E نیز فراوان است.

خواص برای سلامتی

ویژگی های زیادی برای سلامت بدن دارد. از این میوه می توان برای درمان یا کاهش علائم بسیاری از بیماری ها و دردها استفاده کرد. به عنوان مثال، این میوه دارای خواصی مانند قابض بودن، خنکی و عطر است و بنابراین مقوی قلب و مغز است. از موسیلاژ (راز) این میوه برای التیام تاول و زخم نیز استفاده می شود. دانه های خشک میوه نیز داروی درمان گلودرد و درمان سرفه است.

این میوه از دیرباز در طب سنتی هند به عنوان کمکی در درمان موثر اسهال، اسهال خونی و یبوست استفاده می شده است. آب برای دیابت و مشکلات ادراری نیز مفید است. این میوه برای درمان بیماری های تنفسی مانند سرفه، سرماخوردگی و آسم نیز مفید است.

سایر خواص

ویژگی های آن به موارد فوق محدود نمی شود. میوه ها علاوه بر کاربردهای دارویی می توانند برای اهداف دیگری نیز استفاده شوند. مثلا:

اثر ضد حساسیت و ضد التهابی

بیماری هایی مانند دیابت، آرتریت روماتوئید، بیماری التهابی روده، تصلب شرایین و سرطان می توانند باعث التهاب مزمن شوند. این میوه می تواند در کنترل این التهاب ها و واکنش های آلرژیک کاملا موثر باشد.

علاوه بر این، استفاده از تفاله میوه به عنوان ژل روی پوست، درمان کننده درماتیت آتوپیک (اگزما) و سایر بیماری های پوستی است. محققان بر این باورند که ترکیبات فنلی این میوه نقش ضدالتهابی و ضد حساسیت دارد. شایان ذکر است که این ترکیبات سه عامل اصلی را که باعث التهاب سلولی می شوند سرکوب می کنند و از فعال شدن سلول های واکنش دهنده پیش التهابی جلوگیری می کنند. همچنین گفته می شود ویتامین C موجود در آن دارای خواص ضد التهابی و ضد حساسیت است.

خاصیت آنتی اکسیدانی

خاصیت آنتی اکسیدانی میوه ها عمدتاً به دلیل وجود ترکیباتی مانند فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک است. آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها رادیکال های آزاد را که ممکن است مسئول اثرات مضر برخی از بیماری های دژنراتیو و بیماری های انسانی مرتبط با آن مانند سرطان، دیابت و عوارض قلبی عروقی باشند، خنثی می کند. بیشتر فعالیت آنتی اکسیدانی در نتیجه تبدیل رادیکال های آزاد به واحدهای مولکولی پایدار و شکستن زنجیره به دست می آید.

ویژگی های کنترل حالت تهوع بارداری

برخی از شایع ترین علائم در اوایل بارداری حالت تهوع و استفراغ است. طبق برخی تحقیقات ممکن است به تسکین این علائم کمک کند. مطالعه ای روی 76 زن باردار نشان داد که 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) شربت در کاهش حالت تهوع موثرتر از 20 میلی گرم ویتامین B6 است.

راه حل مشکلات گوارشی و زخم معده

در طب سنتی از این میوه در درمان برخی از اختلالات گوارشی استفاده می شود. تحقیقات اخیر همچنین نشان می دهد که عصاره ممکن است از بافت روده در برابر آسیب های ناشی از بیماری های التهابی روده (IBD) مانند کولیت اولسراتیو محافظت کند. کولیت اولسراتیو یک بیماری مزمن است که در آن کولون و رکتوم ملتهب می شوند و زخم هایی در دیواره روده بزرگ ایجاد می شود که می تواند باعث خونریزی و چرک شود.

کاهش علائم رفلاکس اسید

چندین مطالعه نشان می دهد که شربت چغندر ممکن است به کنترل علائم بیماری ریفلاکس معده (GERD) که معمولاً به عنوان رفلاکس اسید شناخته می شود، کمک کند.

ویژگی های بهبود سیستم ایمنی بدن

این میوه ممکن است از سیستم ایمنی بدن حمایت کند. نتایج برخی از مطالعات نشان داده است که خواص ضد باکتریایی ممکن است به جلوگیری از رشد بیش از حد برخی از باکتری های مضر کمک کند. علاوه بر این، یک میوه به تنهایی ۶ تا ۸ درصد نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین می کند. لازم به ذکر است که مصرف فیبر کافی به حفظ باکتری های سالم در دستگاه گوارش کمک می کند که در مجموع به عنوان “میکروبیوم روده” شناخته می شوند. حفظ میکروبیوم روده سالم نیز می تواند تاثیر قابل توجهی در کاهش التهاب روده و افزایش مقاومت در برابر عفونت های باکتریایی مضر در دستگاه گوارش داشته باشد.

ویژگی هایی که سلامت قلب را بهبود می بخشد

به طور کلی اعتقاد بر این است که میوه های خانواده سیب به دلیل وجود اسیدهای کلروژنیک، آنتوسیانین ها، فلاونول ها، کاتچین ها و پروآنتوسیانیدین ها برای سیستم قلبی عروقی بسیار مفید هستند. علاوه بر این، محتوای کم سدیم و پتاسیم بالای این میوه در حفظ تعادل فشار خون مفید است. برای توضیح بیشتر، پتاسیم نه تنها در تنظیم فشار خون موثر است، بلکه انتقال موثر مایعات درون و بین سلول‌های بدن را نیز تسهیل می‌کند. همچنین رگ‌های خونی و شریان‌ها را شل می‌کند و در نتیجه فشار روی سیستم قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. در نتیجه، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های زمینه ای دیگر کاهش می یابد و از بیماری عروق کرونر قلب (CVD)، حمله قلبی و سکته جلوگیری می شود.

اثرات ضد ویروسی

محققان دریافته اند که این میوه دارای خواص ضد ویروسی بالقوه است. قبل از این، این میوه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی قوی و ضد آنفولانزا شناخته شده بود. در نتیجه می توان گفت که در درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر عوامل بیماری زای مرتبط مفید است.

تحقیقات نشان می دهد که در بین میوه های مشابه (مانند سیب و گلابی) بیشترین خاصیت ضد ویروسی را دارد. این ویژگی به دلیل وجود مقدار زیاد ماده ای به نام پروآنتوسیانیدین در این میوه است. پروآنتوسیانیدین ها موادی هستند که فعالیت ضد ویروسی نشان می دهند.

چگونه از این استفاده کنیم؟

از آنجایی که این میوه سرشار از پکتین است، اغلب به عنوان مربا، ژله، مارمالاد یا کمپوت استفاده می شود. همچنین می توان آن را به عنوان خورش پخت و بافت آن را لطیف تر و خوشمزه تر کرد.

روش دیگر استفاده از چغندر این است که آن را در فر بریان کنید و همراه با غذای پاییزی سرو کنید. یا می توانید از سیب و گلابی در پای، تارت و کلوچه استفاده کنید.

خواص برگ برای سلامتی

مطالعات نشان داده اند که عصاره برگ می تواند به طور موثری از ایجاد آترواسکلروز (سخت شدن شریان ها) در عروق کرونر جلوگیری کند. علاوه بر این، از آنجایی که داروهای گیاهی عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای مصنوعی دارند، عصاره برگ در صورت تایید پزشک می تواند جایگزینی برای استاتین ها در درمان و پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی در مراحل اولیه و قبل از شروع بیماری باشد. بیماری.

علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان داده اند که استفاده از عصاره برگ در فرمولاسیون کرم صورت می تواند باعث کاهش تحریکات مانند خارش و سوزش در پوست حساس شود.

برگها همچنین ممکن است اثرات زیر را داشته باشند:

اثرات ضد دیابتی

اثرات ضد همولیتیک (تخریب گلبول های قرمز)

اثرات ضد سرطانی

اثر کاهش دهنده چربی

اثرات محافظتی کلیه

طرز تهیه چای

هم از میوه ها و هم از برگ ها می توانید چای درست کنید. هر دوی این چای ها مفید، خوشمزه و لذیذ هستند. این دمنوش ها را می توانید به دو روش تهیه کنید:

1) برگ چای

برای تهیه برگ چای به 4 فنجان آب و 5 برگ نیاز دارید.

ابتدا یک لیتر آب را بجوشانید. سپس در حالی که آب هنوز داغ است، برگ بو را اضافه کنید و بگذارید 5 دقیقه بماند. حتما قبل از اضافه کردن برگ ها حرارت را خاموش کنید تا از جوشیدن آن جلوگیری شود زیرا برگ ها خاصیت خود را از دست می دهند. بگذارید مخلوط به مدت 5 دقیقه خنک شود و سپس صاف کنید. به این نوشیدنی شیرین کننده های مصنوعی اضافه نکنید. اگر طعم آن را دوست ندارید می توانید مقداری عسل اضافه کنید.

همچنین می توانید برگ بو را مانند چای معمولی دم کنید. اینجوری ممکنه طعمش رو بهتر بپسندید.

2) چای میوه ای

برای تهیه چای میوه می توانید آن را به قطعات کوچک برش دهید و خشک کنید. سپس می توانید مخلوطی از چای سیاه و تکه های میوه خشک را با هم دم کرده و بنوشید. همچنین می توانید از چند قطعه خشک شده به تنهایی یا با هم استفاده کنید. یکی دو عدد هل را دم کنید و از طعم بی نظیر و عطر تسکین دهنده آن لذت ببرید.

کاشت و برداشت درخت

زادگاه درخت بیشتر ایران و ترکیه است و در این مناطق به راحتی می روید. با در نظر گرفتن این موضوع و دانستن فواید بی‌شمار این گیاه برای سلامتی، ممکن است در صورت داشتن امکانات، علاقه مند به داشتن درخت خود باشید.

اگر چنین ایده ای دارید، بهتر است بدانید که برای رشد و توسعه موفق به طور کلی، درخت باید در یک منطقه آفتابی کاشته شود. دمای مورد نظر تقریباً 15 درجه سانتیگراد است. در مقایسه با سایر درختان سیب مشابه، این درخت مقاومت بهتری در برابر سرما دارد و حتی می تواند دمای 15- تا 25- درجه سانتیگراد را نیز تحمل کند.

درخت زمان برداشت خاصی ندارد. برداشت زمانی شروع می شود که رنگ پوست میوه از سبز تیره به زرد روشن تغییر کند. به طور کلی دیر مرداد تا ساعات اولیه آبان زمان خوبی برای چیدن میوه است. میوه زمانی برداشت می شود که به طور کامل رشد کرده باشد اما نرسیده باشد.

آخرین کلمه

در این مقاله از مزایا و کاربردهای فراوان آگاه شده اید. اما متأسفانه با وجود خواص باشکوه دانه ها، میوه ها و برگ های آن، این میوه چندان شناخته شده نیست و آن طور که باید مورد استفاده قرار نمی گیرد.

اگر به سلامت و توانایی سیستم ایمنی خود اهمیت می دهید، توصیه می کنیم سعی کنید این میوه ارزشمند و منحصر به فرد را در برنامه غذایی خود قرار دهید تا از خواص آن بهره مند شوید. اگر ویژگی دیگری از این میوه را می شناسید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خوشحال می شویم برای ما و سایر خوانندگان ما بنویسید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا