اخبار خودرو

گروکشی جدید خودروسازان در مقابل وزارت صمت/ خودروسازان با ارز تخصیصی چه کردند؟

گروکشی جدید خودروسازان در مقابل وزارت صمت/ خودروسازان با ارز تخصیصی چه کردند؟

۲۲ مرداد در سال 1402 بود که وزارت امنیت در نامه ای به انجمن خودروسازان اعلام کرد که دیگر نیم کوین برای تولید دریافت نمی کنند.

گزارش کردن آخرین ماشین ۲۲ مرداد در سال 1402 بود که وزارت امنیت در نامه ای به انجمن خودروسازان اعلام کرد که دیگر نیم کوین برای تولید دریافت نمی کنند. خودروسازان نیز در ابتدا از این موضوع استقبال کردند و در مقابل خواستار آزادسازی قیمت خودرو شدند. اما اکنون که مشخص شده آزادسازی ضرورتی ندارد، تخصیص ارز به خودروسازان است یکی سکوت به یکی از چالش های جدی مدیران این وزارتخانه تبدیل شد. زیرا خودروسازان همواره وزارتخانه را به تعطیلی یا تعدیل نیرو تهدید می کنند.

در همین راستا احمد نعمت بخش، رئیس انجمن خودروسازان هفته گذشته در گفت‌وگویی گفت: به وزیر صمت هشدار می‌دهم که اگر ارز مورد نیاز صنعت خودرو به زودی تامین نشود، کارگران خودروسازان بخش خصوصی خودروسازی را انجام خواهند داد. برنامه تولید امسال – یک میلیون و 700 هزار دستگاه – اجرا نمی شود ، پس از این تعهدات، وزارت امنیت باید ارز لازم را برای اجرای طرح تولید خود در سال جاری، یعنی هشت میلیارد دلار ارز تامین کند.

وام مسکن جدید خودروسازان چه تاثیری بر وزارت حراست/ خودروسازان با ارز تعیین شده داشته است؟
گروکشی جدید خودروسازان در مقابل وزارت صمت/ خودروسازان با ارز تخصیصی چه کردند؟

خودروسازان خصوصی نقش مهمی در ایجاد اشتغال و تربیت نیروهای ماهر دارند و این موضوع به اهرم فشاری بر وزارت حریم خصوصی تبدیل شده است. یعنی هر بار که وزارت حراست در تامین ارز این خودروسازان تعلل می کند، خودروسازان موضوع کاهش هزینه ها را مطرح می کنند.

گروگانگیری بین خودروسازان خصوصی و وزارت امنیت در حالی رخ داد عباس علی آبادی چندی پیش او تیمی از کارشناسان را برای حجم بالای تخصیص ارز به مونتاژکاران تشکیل داد.

رشد 70 درصدی ارز اختصاصی در مقابل رشد 58 درصدی تولید

همانطور که توسط گمرک منتشر شده است، برخی از خودروسازان (متعلق به بخش خصوصی) در بین 1402 واردکننده، جزو پنج تا ده واردکننده برتر هستند. بر اساس فهرست منتشر شده، در میان 10 واردکننده برتر کشور در سال گذشته، نام سه شرکت فعال در بخش خصوصی خودروسازی به چشم می‌خورد. این در حالی است که خودروسازی مدیران با سهام میلیاردی در سال گذشته ارزشمندترین شرکت خودروسازی کشور بود.

آن طور که دنیای اقتصاد می نویسد، طبق آمار، پنج خودروساز بزرگ بخش خصوصی شامل Admirers Car، کرمان موتور، خوشه بهمنآرین پارس موتور و گروه خودرو فردا مجموعا بیش از دو میلیارد و 531 میلیون دلار ارز در سال گذشته داشته اند. در مقایسه با مبادلات ارزی این پنج خودروساز در سال 1401 (که بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون دلار بوده است)، ارز مورد استفاده آنها در سال گذشته حدود 70 درصد رشد نشان می دهد.

وام مسکن جدید خودروسازان چه تاثیری بر وزارت حراست/ خودروسازان با ارز تعیین شده داشته است؟
گروکشی جدید خودروسازان در مقابل وزارت صمت/ خودروسازان با ارز تخصیصی چه کردند؟

رشد 70 درصدی ارز مصرفی خودروسازان در سال 1402 نسبت به سال قبل از آن در حالی است که بر اساس آمار وزارت امنیت؛ تولید خودروسازان خصوصی در سال 1402 نسبت به سال 1401 تنها 58 درصد رشد را به ثبت رساند.

نکته نگران کننده این است که وزیر صمت اعلام می کند که از جزئیات موضوع اطلاعی ندارد و تیمی از کارشناسان را تعیین می کند. این در حالی است که تخصیص ارز باید به تایید وزیر حراست برسد و وزارت حراست قطعا از این نوع تخصیص ارز مطلع بوده است.

بنابراین یکی از سوالاتی که مطرح می شود این است که خودروسازان با این ارز دریافتی چه کرده اند؟ چرا وزارت امنیت در بحث واردات خودرو بحث عرضه پول را مطرح می کند اما در مورد ارز میلیاردی اختصاص داده شده به خودروسازان سکوت می کند؟ این نیز در شرایطی که واردات برخی خودروها از نظر ارزی بسیار ارزانتر از مونتاژ آنهاست. اگر وزارت امنیت به این نتیجه برسد که ارز اختصاص داده شده به خودروسازان موثر نیست، چگونه می تواند بدون گروگان گیری و تهدید به قطع، مشکل را حل کند؟

منبع:آخرخودرو

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا