دانستنی ها

چه کسانی نباید آب زرشک بخورند؟

آب زرشک خانگی و طبیعی یکی یکی از انواع نوشیدنی ها با خواص بی نظیر برای سلامتی است. پاییز بهترین زمان برای خرید زرشک تازه و تهیه آب زرشک است. آب زرشک دارای بافتی سرد و خشک است و افراد سرد مزاج باید در مصرف آن دقت کنند و از مصلح استفاده کنند. برخی از افراد ممکن است با مصرف آب زرشک عوارضی مانند تهوع، اسهال، یبوست، درد و گرفتگی معده را تجربه کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، از فواید آب زرشک می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب، درمان سرماخوردگی، بهبود عملکرد گوارش، تقویت استخوان ها و… اشاره کرد. آن واقع شده است.

اکنون در مورد ویژگی های آن در هر زمینه بیشتر به شما خواهم گفت:

خواص زرشک برای کبد:

زرشک به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های قوی، التهاب کبد را کاهش می دهد، از آسیب کبدی جلوگیری می کند و سم زدایی کبد را تسریع می کند.

فواید آب زرشک ناشتا:

مصرف آب زرشک با معده خالی با تحریک ترشح صفرا سموم و مواد زائد را از کبد دفع کرده و هضم و جذب مواد مغذی را افزایش می دهد.

درمان مشکلات پوستی:

زرشک با خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی خود برای درمان آکنه، التهاب، جوش و زخم های پوستی مفید است.

درمان اسهال:

پکتین و فیبر موجود در زرشک به جذب بهتر آب و جلوگیری از اسهال کمک می کند.

قند خون پایین:

زرشک حاوی ترکیباتی است که باعث کاهش جذب قند و کربوهیدرات در روده می شود و از افزایش قند خون جلوگیری می کند. اثر کاهش قند خون بربرین در چین زمانی کشف شد که بربرین برای درمان اسهال در بیماران دیابتی استفاده شد. بربرین ممکن است کمی سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت کاهش دهد. یک مطالعه آزمایشی از 500 میلی گرم بربرین دو تا سه بار در روز به مدت حداکثر سه ماه استفاده کرد. محققان متفورمین، یک درمان خط اول برای دیابت نوع 2، همراه با قند خون کنترل شده شیمیایی را توصیه کرده اند.

پیشگیری از سرطان:

خاصیت آنتی اکسیدانی قوی زرشک رادیکال های آزاد را در بدن خنثی می کند که در پیشگیری از سرطان بسیار موثر است.

کاهش کلسترول:

فیبر و پکتین موجود در زرشک با کاهش جذب چربی و کلسترول از افزایش کلسترول بد خون جلوگیری می کند. شواهد اولیه وجود دارد که بربرین ممکن است به کاهش سطح کلسترول بالا کمک کند. مصرف 500 میلی گرم بربرین دو بار در روز به مدت سه ماه باعث کاهش کلسترول تام، کلسترول LDL و تری گلیسیرید می شود. مصرف 1000 میلی گرم بربرین همراه با داروهای کاهش دهنده کلسترول (مانند سیمواستاتین) در کاهش کلسترول موثرتر از مصرف دارو به تنهایی بود.

کمک به کاهش وزن:

زرشک با کاهش اشتها و جلوگیری از جذب و ذخیره چربی به کاهش وزن و لاغری کمک می کند.

درمان کبد چرب:

آنتی اکسیدان های زرشک با کاهش التهاب کبد از تجمع چربی در کبد جلوگیری می کند و در درمان کبد چرب مفید است.

درمان PCOS:

سرخک با تنظیم سطح هورمون های زنانه به درمان علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک می کند.

درمان افسردگی:

ترکیبات زرشک دارای اثرات ضد افسردگی است و مصرف آن ممکن است به بهبود علائم افسردگی کمک کند.

درمان عفونت:

زرشک خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد زیرا حاوی ویتامین C فراوان است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

خواص آب زرشک برای غلظت خون:

یکی یکی از فواید آب زرشک کاهش غلظت خون است. به خصوص در بیماران قلبی عروقی، سرخک غلظت خون را کاهش می دهد. و به طور کلی آب زرشک باعث رقیق شدن خون و البته کاهش فشار خون در صورت مصرف بدون نمک می شود. زیرا استفاده از نمک باعث افزایش فشار خون می شود.

عوارض سرخک چیست؟

زرشک را بدون مشورت پزشک به مقدار زیاد مصرف نکنید. به خصوص اگر از داروهای ضد انعقاد (رقیق کننده های خون)، داروهای فشار خون، داروهای دیابت یا دیورتیک ها استفاده می کنید.

عوارض جانبی رایج سرخک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بالا آوردن

اسهال

عوارض جانبی جدی

عوارض جانبی جدی سرخک عبارتند از:

پوشاندن علائم عفونت ادراری 4، مانند تحریک شدید کلیه و ادرار خونی، درد در هنگام ادرار، درد کمر یا معده و تب

انقباضات

کاهش خطرناک فشار خون، ضربان قلب و تنفس

در صورت بروز این علائم پس از مصرف زرشک فورا به پزشک مراجعه کنید.

چه کسانی نباید زرشک بخورند؟

هنگام استفاده از زرشک به نکات احتیاطی زیر توجه کنید:

واکنش آلرژیک شدید: اگر به سرخک یا هر یک از ترکیبات آن حساسیت دارید از مصرف آن خودداری کنید. در صورت نیاز به توضیح، فهرست کامل مواد تشکیل دهنده را از داروساز یا پزشک خود بخواهید.

بارداری: خانم های باردار نباید از زرشک استفاده کنند زیرا باعث تحریک انقباضات رحمی و سقط جنین می شود.

شیر دادن: ایمنی زرشک در دوران شیردهی ناشناخته است و باید از مصرف آن خودداری شود.

بزرگسالان بالای 65 سال: مطالعاتی در مورد استفاده از زرشک در بزرگسالان بالای 65 سال انجام شده است. قبل از مصرف زرشک حتما با پزشک خود مشورت کنید.

فرزندان: ایمنی سرخک در کودکان ناشناخته است و باید از آن اجتناب کرد.

سایر تغییرات: سرخک نباید جایگزین درمان های مرسوم شود. نباید به عنوان یک درمان خانگی به خصوص برای عفونت ادراری استفاده شود. اگر باکتری‌هایی که باعث عفونت ادراری می‌شوند به طور کامل از بین نروند، عفونت می‌تواند به کلیه‌ها سرایت کند، حتی اگر علائمی مانند ادرار سخت یا دردناک از بین بروند.

سرخک را با چه داروهایی مصرف نکنم؟

تداخلات زیر با سرخک ممکن است:

داروهای ضد انعقاد (رقیق کننده خون): سرخک می تواند اثربخشی داروهای رقیق کننده خون را تغییر دهد. در صورت مصرف داروهای ضد انعقاد از مصرف سرخک خودداری کنید.

داروهای فشار خون: سرخک ممکن است اثرات داروهای فشار خون را افزایش دهد. اگر زرشک مصرف می کنید از اینها اجتناب کنید.

دیورتیک ها (قرص های آب): سرخک می تواند اثرات این داروها را افزایش دهد. قبل از استفاده از این دو با پزشک خود صحبت کنید.

داروهای دیابت: سرخک ممکن است قند خون را کاهش دهد و اثرات این داروها را تشدید کند. در صورت مصرف داروهای دیابت از خوردن زرشک خودداری کنید.

سایر داروهای متابولیزه شده توسط کبد: از آنجا که سرخک بر کبد تأثیر می گذارد، می تواند نحوه عملکرد بسیاری از داروهایی که توسط کبد متابولیزه می شوند در بدن شما تغییر دهد.

چه زمانی نوشیدن آب زرشک بهتر است؟

مصرف روزانه آب زرشک برای مصارف مختلف متفاوت است:

مصرف یک لیوان آب زرشک ناشتا در صبح و یک لیوان شب هنگام خواب برای درمان کبد مفید است. مصرف سه لیوان آب زرشک در روز نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی برای کاهش وزن و لاغری مفید است.

بهترین زمان مصرف آب زرشک برای بررسی غلظت خون صبح است. این به این دلیل است که معمولاً بین شام و صبحانه صبح زمان بیشتری وجود دارد و بدن به انرژی نیاز دارد. مصرف آب زرشک در صبح می تواند به متابولیسم کمک کرده و با پاکسازی بدن از مواد مضر به کنترل غلظت خون کمک کند. همچنین بهتر است آب زرشک قبل از غذای اصلی یا حداقل 30 دقیقه بعد از غذا مصرف شود. این عمل می تواند به هضم بهتر غذا و جذب مواد مغذی کمک کند و در نتیجه به کنترل غلظت خون کمک کند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا