اخبار روز

پایان یک توافق باید تضمین کننده آتش بس دائمی باشد

یکی یکی از مقامات حماس با اشاره به اینکه بندهای پیشنهادی جدید رژیم صهیونیستی در مذاکرات آتش بس تا حدودی با مواضع مقاومت همخوانی دارد، تاکید کرد: اشغالگران چاره ای جز پذیرش شرایط ما نداشتند و ما موضع تعدیل شده خود را بر اساس آن داشتیم. دستیابی به آتش بس دائمی

به گزارش تسنیم؛ در سایه تحولات اخیر مربوط به مذاکرات آتش بس و تبادل اسرا که اخیرا در قاهره صورت گرفت که هنوز نتیجه نهایی آن اعلام نشده است. یکی مقامات حماس در سخنانی اعلام کردند که این جنبش دیروز چهارشنبه ملاحظات خود را در خصوص برخی نکات، مفاد و شروط مندرج در سند آتش بس غزه پیشنهادی رژیم صهیونیستی به میانجیگران اعلام کرده و از آنها خواسته است: در این زمینه توضیح دهند.

یوسف حمدان نماینده جنبش حماس در الجزایر در گفتگو با سایت عربی 21 موضع حماس را کاملاً روشن دانست و موضع خود را به میانجیگران اعلام کرد و آنها نیز موضع حماس را به صهیونیست ها اعلام کردند رژیم اشغالگر نیز همین موضع را دارد. صحبت کنیم و ما هرگز از شروط خود پایین نخواهیم آمد یا تحت فشار برای مذاکره قرار نخواهیم گرفت.

وی افزود: در این دور جدید مذاکرات پس از هفت ماه تجاوز وحشیانه به نوار غزه، رژیم اشغالگر به پذیرش شرایط مقاومت نزدیک شده و به برخی از این شروط تن داده است. در حال حاضر توپ در زمین اشغالگران است و اگر بخواهند معامله کنند و زندانیان خود را آزاد کنند چاره ای جز موافقت با شرایط مقاومت ندارند. اتلاف وقت بیشتر به معنای از دست دادن فرصت بازگرداندن اسرای زنده اسرائیلی از نوار غزه و وارد کردن خسارات بیشتر به ارتش رژیم صهیونیستی است که ماه‌ها بدون موفقیت نظامی و سیاسی در شن‌های غزه غرق شده است.

حماس تاکید کرد که از جمله بندهای مورد توافق رژیم اشغالگر، برقراری آتش بس و خروج نظامیان صهیونیست از گذرگاه مرزی نتساریم است. این به گذرگاهی اشاره دارد که رژیم اشغالگر در نزدیکی شهر غزه ایجاد کرده و شمال غزه را از جنوب جدا می کند. علاوه بر این، بر اساس این پیشنهاد، رژیم صهیونیستی با بازگشت آوارگان به شمال نوار غزه موافقت کرده است، اما باید تضمین اساسی دریافت کنیم که در پایان توافق به آتش بس دائمی و همه جانبه دست خواهیم یافت. که نیروهای اشغالگر نیز به طور کامل از نوار غزه خارج خواهند شد. این باید قبل از تبادل اسرای نظامی انجام شود.

دور کنونی مذاکرات با دورهای قبلی مذاکرات بسیار متفاوت است

یوسف حمدان تصریح کرد که حماس پس از دریافت پاسخ صهیونیست ها به درخواست ها و ملاحظات این جنبش، موضع خود را به میانجی ها اطلاع خواهد داد و انتظار داریم در روزهای آینده این اتفاق بیفتد. در حال حاضر مذاکرات و فضای کنونی تفاوت چشمگیری با دوره های قبلی مذاکرات دارد چرا که به دلیل دخالت رژیم صهیونیستی نتیجه ای حاصل نشد.

وی ادامه داد: ما همچنان منتظریم تا اشغالگران ملاحظاتی را که جنبش حماس در مورد سند پیشنهادی رژیم صهیونیستی به میانجیگران اعلام کرده است، لحاظ کنند. موضع و خواسته های حماس همان چیزی است که قبلاً بر آن تاکید کرده بود و در این مرحله رژیم اشغالگر باید بفهمد که با فریب سیاسی نمی تواند به اهداف خود دست یابد.

مرحله نهایی توافق برای تضمین آتش بس دائمی در نظر گرفته شده بود

این رهبر حماس در خصوص جزئیات ملاحظاتی که این جنبش در مورد محتوای پیشنهاد رژیم صهیونیستی به میانجی‌ها ارائه کرد، گفت: ما به میانجی‌گران اعلام کردیم که توافق باید متضمن تعهد صریح و روشن باشد که مرحله نهایی توافق به این معناست. باید به پایان همه جانبه تجاوز در نوار غزه دست یافت و آتش بس دائمی برقرار کرد. علاوه بر این، پیش از آغاز مبادله اسرای نظامی اسرائیلی با اسرای فلسطینی در زندان های دشمن، نیروهای اشغالگر اسرائیل باید به طور کامل از تمامی مناطق نوار غزه عقب نشینی کنند و هیچ گونه محدودیت و شرایطی برای آزادی و حق بازگشت آوارگان وجود ندارد. مکان هایی که از آنجا آمده اند وجود نخواهند داشت.

نماینده حماس در الجزایر با اشاره به اینکه این جنبش هرگز زیر بار استانداردهای ناعادلانه و گمراه کننده مبادله زندانیان نخواهد رفت، تاکید کرد: ما نسبت به برخی از شروط مندرج در سند پیشنهادی رژیم صهیونیستی احتیاط داریم. و ما احساس کردیم که ممکن است این مورد در روند بازسازی باشد. ما به میانجی‌ها گفته‌ایم که نوار غزه نباید مانع باشد و منتظر پاسخ طرف صهیونیستی هستیم و تاکید می‌کنیم که برای هر سناریویی آماده‌ایم و دست‌هایمان روی ماشه آماده است.

ما به صهیونیست ها فرصت فریب نخواهیم داد

وی در ادامه ادعای آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه در صورت شکست مذاکرات کنونی، حماس به تنهایی مقصر خواهد بود را محکوم کرد و گفت که ما تحت تاثیر کلمات و فشارهای سیاسی قرار نخواهیم گرفت و پیشنهاد داد: پیشنهاد رژیم اشغالگر را بررسی کرد و دریافت که بندهای آن تا حدودی با موضع حماس سازگار است، اما ما محتاطانه عمل می کنیم.

وی افزود: رژیم اشغالگر بر این باور است که می‌تواند اسرای نظامی خود را قبل از خروج سربازانش از نوار غزه آزاد کند، اما ما ملاحظات خود را به میانجی‌گران اعلام کرده‌ایم تا از موفقیت توافق اطمینان حاصل کنیم و از فرصت‌سازی اشغالگری جلوگیری نکنیم. گول زدن .

همدان در ادامه خاطرنشان کرد: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از هرگونه توافقی جلوگیری می‌کند و تلاش می‌کند منطقه را به خشونت و درگیری بیشتر بکشاند و جنگی را که مرتکب انواع جنایات غیرانسانی علیه مردم فلسطین می‌شود، متوقف کند.

پیشتر یک منبع آگاه فلسطینی با افشای جزئیات روند مذاکرات آتش بس و آخرین نتیجه آن، تاکید کرده بود که در سند پیشنهادی جدید ارائه شده به جنبش حماس، شاهد عقب نشینی طرف صهیونیستی از برخی مواضع آن هستیم.

این منبع آگاه فلسطینی در گفتگو با المیادین فاش کرد که سند پیشنهادی که اخیراً به جنبش حماس تحویل داده شده است حاوی نکات مثبت و عقب نشینی از موضع رژیم صهیونیستی است. البته حماس هنوز باید درباره موضوعات مهم به ویژه آتش بس دائمی و خروج کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه گفتگو کند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا