اخبار روز

نزدیک بینی به میزان نگران کننده ای گسترده است

نزدیک بینی یا نیاز به اصلاح بینایی برای تمرکز یا دیدن اجسام در دوردست، در دهه های اخیر به طور فزاینده ای رایج شده است. محققان بینایی‌سنجی پیش‌بینی می‌کنند که تا سال 2050، تقریباً نیمی از جمعیت جهان برای تصحیح نزدیک‌بینی به لنزهای اصلاحی نیاز خواهند داشت. این با هزینه های بالایی همراه است. اما دلیل شیوع بالای نزدیک بینی در سال های اخیر چیست؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به این سوال بپردازیم که چه عواملی باعث نزدیک بینی می شود و چه عواملی باعث کاهش آن می شود.

نزدیک بینی چگونه ایجاد می شود؟

به گزارش زومیت، اندرو هربرت، استاد روانشناسی و ادراک بصری در موسسه فناوری روچستر، می گوید که اگر والدین شما نزدیک بین باشند، احتمال نزدیک بینی شما بیشتر است، اما هیچ ژن واحدی وجود ندارد که به تنهایی باعث نزدیک بینی شود. این بدان معنی است که علت نزدیک بینی رفتاری است تا ژنتیکی.

اپتومتریست ها با مطالعه رشد بینایی در جوجه ها دانش زیادی در مورد ایجاد نزدیک بینی به دست آورده اند. آنها این کار را با گذاشتن کلاه کوچک روی جوجه ها انجام می دهند. عدسی‌های جلوی کلاه چشم‌های جوجه را می‌پوشانند و طوری تنظیم می‌شوند که بر میزان دید آنها تأثیر بگذارد.

مانند انسان، تحریف ادراک بصری باعث می شود که چشمان جوجه بیش از حد بزرگ شود که منجر به نزدیک بینی پیشرونده می شود. تاری چشم باعث رشد چشم می شود که به نوبه خود باعث بزرگتر شدن چشم می شود.

علت نزدیک بینی رفتاری است تا ژنتیکی

دو مطالعه اخیر، که شامل نظرسنجی های بزرگ از کودکان و والدین آنها است، این فرض را تأیید می کند یکی یکی از عوامل مهم افزایش نزدیک بینی این است که افراد زمان زیادی را صرف تمرکز بر روی اشیایی مانند صفحه نمایش، کتاب یا حتی نقاشی هایی می کنند که جلوی چشمان ما هستند.

هر چه زمان بیشتری را صرف تمرکز بر روی اجسام نزدیک کنیم، احتمال ابتلا به نزدیک بینی بیشتر می شود. اگرچه فناوری‌های جدیدی مانند گوشی‌های هوشمند و سایر صفحه‌نمایش‌ها به عنوان مضر برای چشمان ما تبلیغ می‌شوند، اما واقعیت این است که حتی فعالیت‌هایی مانند خواندن کتاب نیز می‌تواند بینایی شما را تحت تأثیر قرار دهد.

نور طبیعی از نزدیک بینی جلوگیری می کند

تحقیقات قبلی نشان داده است که رشد غیر طبیعی چشم را می توان با قرار گرفتن در معرض نور خورشید متوقف کرد. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2022 نشان داد که کودکانی که زمان کمی را در خارج از منزل می گذرانند (به عنوان مثال یک یا دو بار در هفته) بیش از چهار برابر بیشتر از کودکانی که هر روز زمانی را در خارج از منزل می گذرانند، در معرض نزدیک بینی هستند.

در همین حال، کودکانی که بیش از سه ساعت در روز خارج از مدرسه مطالعه می‌کنند یا به صفحه نگاه می‌کنند، چهار برابر بیشتر از کودکانی که یک ساعت یا کمتر از آن وقت می‌گذرانند، دچار نزدیک‌بینی می‌شوند.

در مقاله دیگری در سال 2012، محققان متاآنالیز هفت مطالعه را انجام دادند که زمان سپری شده در خارج از منزل را با بروز نزدیک بینی مقایسه کردند. گذراندن زمان بیشتر در خارج از منزل با بروز کمتر و پیشرفت کندتر نزدیک بینی همراه بود. خطر نزدیک بینی به ازای هر ساعت گذراندن خارج از منزل در هفته 2 درصد کاهش می یابد.

علت اپیدمی نزدیک بینی چیست؟

مطالعات هنوز توضیح نمی دهند که چرا میزان نزدیک بینی به سرعت افزایش یافته است. در سطح جهانی، بخش بزرگی از این امر را می توان به توسعه سریع و صنعتی شدن کشورهای آسیای شرقی در 50 سال گذشته نسبت داد. در این مدت، کودکان زمان بیشتری را در کلاس درس صرف یادگیری و تمرکز بر روی اشیاء نزدیک چشم خود می کردند و زمان کمتری را در خارج از منزل می گذراندند.

افزایش موارد نزدیک بینی بدترین اثرات خود را در 40 تا 50 سال آینده نشان خواهد داد

میزان نزدیک بینی در میان اینوئیت ها (اسکیموهای کانادا و گرینلند) نیز از تک رقمی قبل از دهه 1950 به 70 درصد در دهه 1970 رسید و این افزایش همزمان با اولین تحصیل اجباری برای کودکان در این جامعه بود.

در سال های اخیر شیوع نزدیک بینی در کشورهای اروپای غربی، آمریکای شمالی و استرالیا افزایش یافته است، اما میزان آن هنوز به کشورهای چین، ژاپن، سنگاپور و برخی دیگر از کشورهای شرق آسیا نمی رسد.

دو عامل اصلی که به عنوان عوامل افزایش میزان نزدیک بینی شناخته شده اند، افزایش مطالعه و سایر فعالیت هایی است که بر روی اشیاء نزدیک متمرکز می شوند و کاهش زمان صرف شده در خارج از منزل.

بدترین تأثیر افزایش نزدیک بینی احتمالاً در طی 40 تا 50 سال آینده رخ می دهد، زیرا برای کودکانی که تشخیص نزدیک بینی دارند زمان می برد تا مشکلات بینایی جدی تری ایجاد کنند.

درمان نزدیک بینی

فقط چند دقیقه در روز استفاده از عینک یا لنزهای تماسی که تاری دید را اصلاح می کند می تواند پیشرفت نزدیک بینی را متوقف کند. به همین دلیل، آزمایش‌های اولیه بینایی و اصلاح بینایی برای محدود کردن پیشرفت نزدیک‌بینی مهم هستند.

با این حال، افراد مبتلا به نزدیک بینی شدید خطر نابینایی و سایر مشکلات جدی چشمی مانند جداشدگی شبکیه را افزایش می دهند. احتمال ابتلا به دژنراسیون ماکولا به دلیل نزدیک بینی به ازای هر دیوپتر نزدیک بینی 40 درصد افزایش می یابد. دیوپتر واحد اندازه گیری نسخه های چشم پزشکی است.

به نظر می رسد دو راه مطمئن برای مقابله یا به تاخیر انداختن این اثرات وجود دارد: زمان کمتری را صرف تمرکز بر روی اشیاء نزدیک چشم خود مانند کتاب ها و تلفن های هوشمند کنید و زمان بیشتری را در نور طبیعی روز بگذرانید. با توجه به اینکه پیروی از اولین توصیه در این روزگار دشوار است، بهتر است به طور مکرر استراحت کنید یا شاید مطالعه کنید و از اشیاء نزدیک چشم خود در نور طبیعی فضای باز استفاده کنید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا