اخبار روز

مسجد شناور الجبار (+ تصاویر)

عصر ایران – مسجد جامع الجبار واقع در باندونگ، جاوای غربی، اندونزی. با توجه به اینکه گاهاً اطراف آن را آب فرا گرفته است مسجد این مسجد به مسجد شناور الجبار نیز معروف است. این مسجد در منطقه گدباج در شرق باندونگ قرار دارد.

جبار یکی از نام های خداوند و به معنای متعادل کننده، بزرگ و صاحب قدرت و نفوذ است. به هر حال، جبار نام خانوادگی جاوه برات و نام مستعار استان جاوه غربی است، بنابراین نام مسجد الجبار را می توان به عنوان “مسجد در جاوه غربی” یا “مسجد جاوه غربی” نیز ترجمه کرد.

زمینه

در گذشته منطقه گدبیج باتلاقی به نام موراس گگر هانجوانگ بود. این باتلاق ها بقایای دریاچه باندونگ باستانی هستند. در پایان قرن نوزدهم، این باتلاق ها شروع به خشک شدن کردند و به مزارع برنج تبدیل شدند. شرکت راه آهن دولتی Staatsspoorwegen خط راه آهنی را که باندونگ و سیکالنکا را به هم وصل می کند در وسط این باتلاق ها ساخته است.

ناحیه گدباج پس از تقسیم شهر باندونگ در سال 2006 به یک ناحیه فرعی تبدیل شد. این گسترش باعث افزایش سرزندگی منطقه شد زیرا مردم شروع به ساخت مسکن جدید در آنجا کردند.

مسجد جبار

سازه مسجد الجبار

ساختن مسجد جبار آغاز به کار در 29 دسامبر 2017. احمد هریوان، فرماندار سابق و ددی میزوور، معاون سابق استاندار، مراسم کلنگ زنی را انجام دادند و سنگ بنای آغاز رسمی ساخت مسجد را گذاشتند.

به دلیل همه گیری کووید-19، روند ساخت و ساز در سال 2020 متوقف شد و یک سال و نیم بعد در 24 آگوست 2021 از سر گرفته شد. پس از پنج سال ساخت و ساز، مسجد الجبار به طور رسمی توسط فرماندار رضوان کمیل در 30 دسامبر 2022 افتتاح شد.

مسجد جبار

مشخصات و امکانات

مساحت کلی مسجد الجبار 21799 متر مربع است. طبقه همکف 11238 متر مربع و طبقه اول 8329 متر مربع است. این مسجد نیز دارای نیم طبقه به مساحت 2232 متر مربع می باشد. زیرا مساحت دریاچه ها و آب انبارها 6930 هکتار است. مساحت پارکینگ ها، میادین و فضای سبز 11163 هکتار است.

مسجد الجبار تا 9822 نفر در طبقه اول، 3188 نفر در نیم طبقه، 3627 نفر در تالارها و 16363 نفر در حیاط گنجایش دارد. خلاصه اینجوریه مسجد می تواند حدود 33000 نفر را در خود جای دهد.

این مسجد دارای چهار مناره به ارتفاع 99 متر است که هر کدام در چهار گوشه مسجد قرار دارند. 6136 پانل شیشه ای به تقلید از فلس ماهی طراحی شد و در نما و پدال مسجد الجابر استفاده شد. این مسجد دارای 27 ورودی است که نشان دهنده 27 شهر یا منطقه جاوه غربی است. هر یک از این ورودی ها دارای یک نقش باتیک بومی هر شهر یا منطقه است. از فرش های بافته ترکی نیز به عنوان کفپوش در مسجد استفاده می شود.

از آنجایی که مسجد در منطقه سیل خیز گدبیج واقع شده است، اطراف آن را یک آب انبار 6.9 هکتاری احاطه کرده است که می تواند در هنگام سیل آب را جذب کند. مسجد الجابر دارای باغ و موزه ای است که به اسلام اختصاص دارد.

مسجد جبار

مسجد جبار

مسجد جبار

مسجد جبار

مسجد جبار

مسجد جبار

مسجد جبار

مسجد جبار

مسجد جبار

مسجد جبار

مسجد جبار

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا