اخبار تهران

مخازن نگهداری آب به کمک تامین آب شرب تهران می‌آیند| لزوم اصلاح الگوی کشت کشاورزان

مرجان شرف بازار; با شروع فصل گرما، کمبود آب در تهران و کشور مورد توجه جدی قرار گرفته است، اما کارهایی برای فرار از این چالش انجام شده است. در این گزارش به دنبال این هستیم که ببینیم این امور تا چه حد نمره قابل قبولی می گیرند.

ذخایر آبی تهران در تهران 585 میلیون مترمکعب است که نسبت به سال گذشته هفت درصد کاهش داشته است. این در حالی است که تعداد چاه های تهران 4 هزار و 344 حلقه است که یک هزار و 109 میلیون مترمکعب آب برای مصرف تهران استخراج می کنند.

اما همانطور که کارشناسان اذعان دارند، اگرچه مشکل خاصی برای برداشت آب تهران از سدها و رودخانه ها نداریم، اما در آینده نزدیک با ادامه این جریان و برداشت های بی رویه با چالش هایی مواجه خواهیم شد. مانند رشد جلبک ها و تغییر رنگ و بوی آب که در سد ماملو نیز اتفاق افتاده است.

کیفیت آب در تهران

یکی از اعضای هیات مدیره انجمن آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه با تداوم آبدهی غیراصولی کیفیت آب تهران دچار مشکل می شود، گفت: هفت تصفیه خانه آب شرب تهران را تامین می کند که منبع آب جلالیه است. رودخانه کرج، ایستگاه آبگیر بیلقان و سد طالقان. در وهله اول قرار دارد. رودخانه کرج و سد طالقان، تهرانپارس، سد لار، سد کرج و سد مالمو نیز در رتبه های بعدی قرار دارند.

عضو هیئت مدیره انجمن آب و فاضلاب کشور: در اواخر تابستان و اوایل پاییز کمترین میزان آب رودخانه جاجرود به این سد رسوب می کند.

حسین نایب گفت: در اواخر تابستان و اوایل پاییز که رودخانه جاجرود کمترین میزان آب را به ارمغان می آورد، آلاینده هایی مانند پسماند تعمیرگاه های غیرمجاز، آبکاری، تعویض روغن و مبل سازی و تعمیرات در این آب ریخته می شود. و باعث آلودگی آن شود. رشد جلبک در مخازن سدها مشکل دیگر است.

وی با بیان اینکه پروژه رینگ قمر بنی هاشم بزرگترین رینگ آبرسانی کلانشهر تهران است، گفت: با اتصال منابع و تصفیه خانه های مختلف به این رینگ، تداوم آبرسانی و تامین کیفیت و کمیت لازم برای آب شرب تهران را به دنبال خواهد داشت. حاصل شود. به ویژه در سال های گذشته چالش هایی در خصوص آب جنوب و جنوب شرق تهران در فصول گرم و خشک وجود داشته و به اجبار از آب های زیرزمینی استفاده شده است که غلظت نیترات را نیز در بر می گیرد.

ساخت 512 مخزن آب در محلات تهران

استاندار تهران نیز پیش از این با بیان اینکه به دلیل کمبود بارندگی، کاهش ذخیره آب پشت سدها و چشمه ها، ذخیره آب، آبدهی چشمه ها، مصرف آب در کشاورزی با چالش مصرف آب مواجه شده ایم، گفت: کنترل و اصلاح الگوی مصرف بسیار ضروری است. 512 مخزن در سراسر تهران و در 371 محله نصب شده است که به عنوان نمونه مخزن 30 هزار متر مکعبی محله صادقیه تهران می تواند تا سه روز در شرایط بحرانی آب این محله را تامین کند.

علیرضا فخاری افزود: 11 مخزن آب اضطراری در باغات منطقه 19 مدفون شده است و به این ترتیب تهران جزو پنج شهر دارای مخزن آب اضطراری در جهان است.

جلوگیری از کاهش آب پشت سدها

یکی از اعضای هیات امنای پژوهشکده آب، انرژی، فناوری و محیط زیست دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه در کشور ما در خصوص تبخیر و کاهش سطح آب پشت سدها عملاً کاری انجام نشده است، گفت: در حال حاضر در کشور ما هیچ اقدامی برای تبخیر و کاهش سطح آب پشت سدها انجام نشده است. در دنیا حرکاتی به عنوان نمونه روی دریاچه سد اجرا شده است. معمولاً توپ های پلاستیکی سیاه رنگی را پخش می کنند که نور را منعکس نمی کنند و جذب می کنند که باعث کاهش تبخیر می شود.

مجید عباسپور افزود: راه دیگر نصب پنل خورشیدی بر روی دریاچه سدها به نام نیروگاه خورشیدی شناور است که نور خورشید را گرفته و مانند پنل خورشیدی برق تولید می کند. گرما در پشت پانل ها و روی سدها تولید می شود. قرار داده شده.

فرمود: این امر دو حسن دارد. یکی افزایش راندمان و ثانیاً کاهش میزان تبخیر، حتی در مناطق ساحلی و دریاچه های پشت سدها نیز قابل انجام است. مانند چین که این طرح ها در آن اجرا شده است.

کاهش ذخایر آب پشت سدها

عضو هیئت امنای پژوهشکده آب، انرژی، فناوری و محیط زیست دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: مشکل کاهش آب پشت سدهای ما فقط تبخیر نیست، تغییر اقلیم نیز دخیل است که طبیعتا تأثیر؛ مانند کاهش بارندگی که عامل مهمی در این زمینه است. طبق آمار حدود یکی دو دهه پیش میزان بارندگی کل سدهای کشورمان 400 میلیارد مترمکعب برآورد می شد.

عضو هیئت امنای پژوهشکده آب، انرژی، فناوری و محیط زیست دانشگاه صنعتی شریف: در گذشته برف های زمستانی در فصول بهار و تابستان آب می شد و آب پشت سدها افزایش می یافت.

مجید عباسپور گفت: پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه صنعتی شریف نیز در همین راستا با دانشگاه ازمیر ترکیه تحقیقاتی انجام داده است. یکی از منابع آب ترکیه ساخته شده است. فناوری این را داریم اما در دریاچه های کشور اجرا نشد.

وی افزود: عامل دیگر تغییر زمان فصلی است به این معنا که در گذشته برف های زمستانی در فصل های بهار و تابستان آب می شد و آب پشت سدها افزایش می یافت اما اکنون کمبود برف و آب شدن سریع آب نمی آورد. به پشت سد از این منظر سطح ذخایر تغییر کرده است و نکته دیگر اینکه در کشور ما به غیر از تغییرات اقلیمی دوره های خشکسالی و کم بارندگی هم داریم که خشکسالی و تمام شدن ذخایر آبی پشت سدها را تحت تاثیر قرار می دهد. .

مخازن ذخیره آب به تامین آب شرب تهران کمک می کند لزوم اصلاح الگوی کشت کشاورزان

ذخایر آب تهران

عضو هیئت امنای پژوهشکده آب، انرژی، فناوری و محیط زیست دانشگاه صنعتی شریف گفت: در 512 نقطه شهر تهران ذخیره آب وجود دارد. اگر نوشیدن مشکل ساز شد، می توانید از این مخازن استفاده کنید.

عباسپور با اشاره به لزوم مراقبت ویژه از این مخازن گفت: اگر این مخازن به گونه ای طراحی شوند که قبل از رسیدن آب آنها به دست مصرف کنندگان، از طریق نقاط تصفیه خانه هایی که در تهران وجود دارد تصفیه شود، طبیعتا وجود خواهد داشت. مشکل باشد آلودگی و فاضلاب نخواهد داشت.

عضو هیئت امنای پژوهشکده فناوری انرژی آب و محیط زیست دانشگاه صنعتی شریف: یکی یکی از موارد مهم در کنترل مصرف آب، اصلاح الگوی کشت و مصرف در بخش کشاورزی است

وی در ادامه گفت: پراکندگی این مخازن به دلیل اینکه آبی که باید در شبکه جاری شود و اینکه بتوان از آنها برای بحث کوتاه مدت استفاده کرد می تواند نقطه ضعف این طرح باشد اما مدیریت این طرح باید به درستی برنامه ریزی شود، به عنوان مثال بانک اطلاعاتی که در آن مشخصات و کیفیت پایش آب و میزان زمان انتقال و بازیافت آب در آن ثبت شده باشد تا اطمینان حاصل شود که این آب می تواند در مواقع بحرانی مورد استفاده قرار گیرد. ایده این مخازن ذخیره آب در مواقع بحران ایده خوبی است.

لزوم اصلاح الگوی کشت

عضو هیئت امنای پژوهشکده علم، فناوری، آب، انرژی و محیط زیست دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: یکی یکی از موارد مهم در کنترل مصرف آب، اصلاح الگوی کشت و مصرف در بخش کشاورزی است. علیرغم اینکه در تمامی برنامه های توسعه کشور به آن اشاره شده است، هرگز اجرایی نشده است.

عباسپور بیان کرد: نکته بعدی تمرکز روی کشت محصولاتی است که شاخص های مورد نظر ما را از نظر بازدهی آب داشته باشد، مثلا در رابطه با تولید سیب با انگور میزان آب مورد نیاز برای تولید سیب حدود چهار است. یا پنج برابر مقدار آب مورد نیاز. برای پرورش انگور در نظر گرفته می شود.

وی بیان کرد: اگر فناوری های آبیاری کشاورزی میزان قابل توجهی آب مصرف می کند به دلیل عقب ماندگی تجهیزات آبیاری در کشور است، آبیاری قطره ای و فناوری هایی که در این زمینه جدید استفاده می شود در کشور ما استفاده می شود. گرفته نشده است و ما در بخش کشاورزی ضایعات زیادی ایجاد می کنیم، بنابراین استفاده از فناوری های نوین مانند آبیاری قطره ای یا تولید گلخانه ای هوشمند از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و فناوری هایی که در کشور وجود دارد باید مورد توجه قرار گیرد. اجرا شد.

منبع:تحلیل بخش تهران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا