اخبار روز

قالی بافی؛ شمشیر را برای رئیس جمهور بست/ پایان سکوت مجلس در برابر دولت; هرچند دیر!

به گزارش خبرگزاری مگتو، دایره حامیان رئیسی در مجلس هر روز کوچکتر می شود، حلقه ای که اندی دو سال پیش برای حمایت از کاندیداتوری او امضا کرده بود، اما به مرور زمان حمایت ها ضعیف و ضعیف تر شد.

پایان سکوت

اگرچه در مرحله اول حامیان منتقد دولت وارد فاز سکوت شدند تا کمتر این حمایت ها را زیر سوال ببرند، اما عملکرد فوق العاده انتقادی دولت در عرصه های اقتصادی، داخلی و خارجی و حتی اجتماعی و فرهنگی افزایش یافته و وضعیت را به ارمغان آورده است. تا جایی که سکوت حاکم شد یکی یکی یکی شکسته می شود و تریبون های مجلس از رئیس جمهور و دولتمردانش انتقاد می کنند یکی یکی یکی روشن میشه

انتقاد تنها به کرسی های پایین مجلس برنمی گردد، هیئت رئیسه از رویکردهای دولت به ویژه رویکردهای اقتصادی نیز انتقاد می کند. قالیباف در نشست مشترک با دولت‌ها، در اظهارنظر انتقادی نادری که به نظر می‌رسید، نه تنها از دولت انتقاد کرد، بلکه به آن مهلت داد.

در دومین جلسه بررسی مسائل ارزی که از یک سو وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و معاون پارلمانی دولت و محمدرضا پورابراهیمی رئیس کل بانک مرکزی حضور داشتند. کمیسیون اقتصادی، سید شمس الدین حسینی، رئیس کمیسیون ویژه رشد و رونق تولید، عزت الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن، محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه، نمایندگان اقتصادی مجلس و همچنین در طرف دیگر تعدادی از کارشناسان مرکز تحقیقات حضور داشتند. ما آنچه را که در اجلاس سران کشورها گفتند دادیم و پذیرفتیم، اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در بحث پولی ناقص است.

وی با اشاره به تورم کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکردهای اقتصادی در این زمینه، گفت؛«به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد. رویکرد اقتصادی خود را در مدیریت اعلام کرده ایم و برای دریافت برنامه دولت تا یکشنبه منتظر می مانیم. اما در صورت عدم ارائه سیاست و برنامه ارزی دولت، مجلس جلسه ای تشکیل می دهد و برنامه خود را ارائه می کند.

قالیباف با تعیین این ضرب الاجل شمشیر رئیسی و تیم اقتصادی اش را بست، در حالی که کمتر از یک ماه تا پایان مجلس یازدهم باقی مانده است.

نه فقط قالی بافی!

قالیباف تنها منتقد دولت نیست و در جلسات مختلف مجلس امسال نیز بارها تریبون نمایندگان به انتقاد از دولت باز شده است. محور اصلی انتقادات، سردرگمی در بازار ارز و سکه است که منجر به افزایش هزینه ها برای زندگی و معیشت مردم شده است.

قالیباف جدا از صراحت بی سابقه در اظهاراتش، کنایه های خود را متوجه دولت نیز کرده است. وی در این جلسه با بیان اینکه ارائه گزارش کافی نیست، گفت: در جلسه قبل گزارش های کافی ارائه شد و دوستان دولت باید به طور شفاف و شفاف رویکرد آینده نگری را برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند. ما قصد نداریم جلسات را تکرار کنیم و جلسه سومی هم وجود ندارد، بنابراین باید در این مورد به نتیجه برسیم و نتیجه نهایی را به مردم ارائه کنیم: «اگر به جمع بندی و اجماع نرسیدیم. دولت،… خود مجلس به نتیجه روشنی خواهد رسید.»

قالیباف به اظهارات و انتقادات مطرح شده در روزهای اخیر علیه رئیس مجلس اشاره می کند و نمایندگان خواستار تشکیل جلسه ای برای رسیدگی به نابسامانی های بازار ارز و تاثیر منفی آن بر قیمت کالاهای اساسی شدند.

گرانی خودرو، بازار داغ فیلتر سوئیچ، قیمت مسکن، مطالبات مستمری بگیران و… از دیگر محورهایی است که دستمایه انتقادات دولت رئیس جمهور شده است. به نظر می رسد انتقادها دیرتر از آنچه باید مطرح شده است و بعید به نظر می رسد که دولت ریاست جمهوری تسلیم خواسته های نمایندگان مجلس شود.

در جدول زیر به بررسی مواضع انتقادی نمایندگان در جلسات علنی مجلس در هفته های اخیر پرداخته ایم.

نام نماینده/حوزه انتخابیه

نوع انتقاد

(هشدار، هشدار، گفتار)

انتقاد بدن

سید ناصر حسینی پور/ گچساران

رعایت کنید

مشخص کنید چند میلیارد هزینه با فیلتر همراه است چون مردم نان شب خود را خرج می کنند اما هزینه اینترنت نه. آیا پاسخی برای میزان دقیق هزینه های فیلتر و دلایل عدم رسیدگی به آن دارید؟

فرهاد بشیری/پاکدشت

رعایت کنید

دور هم جمع شدن خوب است اما مهمتر حل مشکلات مردم و بازار ارز و حفظ ارزش پول ملی است. تصمیمات حیاتی در این زمینه باید جدی گرفته شود.

محسن زنگنه/تربت حیدریه

رعایت کنید

بیش از هشت ماه از تهیه طرح تقویت نظام پولی کشور می گذرد اما هنوز این مجموعه اعلام نشده است. انتظار می رود که هیئت مدیره این کار را در سریع ترین زمان ممکن انجام دهد.

رحمت الله نوروزی / علی آباد کاتول

رعایت کنید

صدور ارز ترجیحی و ارز فیات و همچنین ارز آزاد بر عهده رئیس کل بانک مرکزی است. از تیم اقتصادی دولت می خواهیم به مسائل توجه ویژه داشته باشند.

محمدرضا میرتاج الدینی / تبریز

رعایت کنید

سیاست ارزی بانک مرکزی نادرست است و با وجود پیش بینی افزایش صادرات، مشکلات همچنان پابرجاست.

مرتضی حسینی/ وسط

رعایت کنید

جناب وزیر صمت پس از دستگیری برخی اختلاس گران و سارقان بیت المال در فولاد میانه چه اقداماتی انجام دادید؟ چرا وقتی این اختلاس در مجموعه آنها اتفاق افتاد با مدیران برخورد نکردید و آنها را اخراج نکردید و به وضعیت فولاد میانه رسیدگی نمی کنید؟

علی یزدی خواه / تهران

تلفظ

آقای فرزین رئیس کل بانک مرکزی در مصاحبه اخیر خود گفته است که من مسئول کنترل بازار آزاد ارز نیستم. سوال اینجاست که مسئولیت بازار ارز بر عهده کیست و چه کسی باید این بازار را کنترل کند؟

ابراهیم رضایی/ دشستان

تلفظ

ارزها و غذاهای اصلی مورد نیاز مردم روز به روز گران می شوند و همه شوکه شده اند. مسئولین باید پاسخگو باشند.

ابراهیم عزیزی/ شیراز

تلفظ

دولت باید ضمن بررسی علل و عوامل گرانی کالاهای اساسی و گرانی کالاهای اساسی مردم و نیز نوسانات بازار ارز و سکه، پاسخ قانع کننده ای به افکار عمومی بدهد.

سلمان اسحاقی/ قائنات

رعایت کنید

کاهش عمر مفید برق چاه های کشاورزی به مشارکت مردم آسیب می رساند، تولید را افزایش می دهد و بر کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی تأثیر می گذارد.

فتح الله توسلی/ بهار

تلفظ

وضعیت خودرو پاشنه آشیل وزارت صمت است. آیا از وضعیت خودرو، کیفیت و قیمت آن اطلاع دارید؟

احمد مرادی/ بندرعباس

رعایت کنید

قرار بر این شد که هیچ مدیر پروازی در کشور نباشد اما همچنان شاهد فعالیت این افراد هستیم. با این حال، گاهی اوقات آنها سه روز در ماه از محل کار خود دور هستند. این حادثه ضربه مهلکی به تولید کشور و کارخانه های فعال آن خواهد زد.

فاطمه محمدبیگی / قزوین

رعایت کنید

حذف ارز ترجیحی برای جبران مابه التفاوت نرخ ارز ترجیحی بود، اما در حال حاضر شاهد آن هستیم که عمده هزینه های بهداشت و درمان را مردم و از جیب آنها پرداخت می کنند.

محمدجواد عسکری/ داراب و زرین دشت

رعایت کنید

اگر قرار است افزایش تولید با مشارکت مردم انجام شود، تعرفه گذاری درست نیست.

الیاس نادران / تهران

تلفظ

یکی دیگر از سیاست های غلط اقتصادی که بر بازار سرمایه و پول تاثیر گذاشته، صدور گواهینامه است ۳۰ در اسفند سال گذشته درصد بود. نگاه دولت به انتظارات تورمی ناشی از این افزایش نرخ بهره چیست؟ هزینه های جمع آوری منابع و محدودیت نقدینگی و فروش آتی چه ضرری برای سرمایه گذاران خواهد داشت؟ کدام بازار با این تصمیم متعادل خواهد شد. بورس، سرمایه، ارز، طلا، خودرو؟

علی اکبر بسطامی/ ایلام

رعایت کنید

بررسی ماده 112 حقوق مستمری بگیران مناطق جنگی اجرا نمی شود و دولت به بهانه بار مالی آن را اجرا نمی کند. حق این قشر در حال تضییع است.

عباس مقتدایی/ اصفهان

رعایت کنید

فرونشست اصفهان شدید است و بناهای تاریخی اصفهان آسیب دیده اند. در این شرایط تغییرات پی در پی باعث شده تا مدیریت میراث فرهنگی اصفهان روی صخره ها قرار گیرد. این سوال پیش می آید که وزیر میراث چه می کند؟

عباس گودرزی/ بروجرد

تلفظ

قیمت خرید و اجاره آپارتمان برای اکثریت مردم شهرهای مختلف وحشتناک و غیر قابل قبول شده است. دولت باید رویه را در این زمینه تغییر دهد، مسکن یکی یکی از شعارهای اصلی دولت است و باید بیشتر به آن توجه کنند.

محمدرضا صباغیان/ بافیق و مهریز

رعایت کنید

تشکیل جلسه فوق العاده شورای اسلامی در دو موضوع ضروری است. اولین موضوع بحث افزایش قیمت اجناس است که مردم انتظار اقدام نمایندگان شورای اسلامی در این خصوص را دارند. مشکل دیگر تخصیص این طرح به سازمان کارکنان دولت است.

حبیب الله دهمرده/ زابل و ضحاک

رعایت کنید

گرانی ها واقعا با روح مردم بازی می کند، تشکیل جلسه اضطراری با موضوع ارز ضروری است.

علیرضا سلیمی/ کسب و کار

رعایت کنید

با توجه به وضعیت ارز و سکه بالا، لازم است جلسه ای ضروری در این بخش با حضور وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی در شورای اسلامی برگزار شود.

مهرداد گودرزوند/ رودبار

تلفظ

دولت باید با مشورت اقتصاددانان صاحب نام مشکلات وجودی را حل کند. این روزها بازار ارز که بخش بزرگی از دولت را به خود اختصاص داده است نباید وارد چنین آشفتگی و فشار شدیدی به تولید شود و معیشت مردم نیز دچار مشکل می شود.

حسینعلی حاجی دلیگانی/ شاهین شهر

رعایت کنید

سوالی که باید به آن پاسخ داده شود این است که وقتی ارز نداریم، ارز چگونه انجام می شود و اگر ارز داریم چرا قیمت ها این گونه است و این سوال اصلی است که مردم در ابتدا از مجلس می پرسند. از سال.

جواد نیک بین / کشمیر

رعایت کنید

از زمان جلسه مشترک دولت و مجلس، رئیس جمهور در این جلسه دستوراتی داده است، اما از دیروز تا امروز قیمت ارز نیز هزار تومان افزایش یافته است.

۲۷۲۱۹

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا