دانستنی ها

دو عامل غیرقابل تصور چاقی

دانشیار، گروه تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی ایران. دکتر گفت: فعالیت کم، دریافت کالری زیاد، استرس زیاد و خواب ناکافی در افزایش وزن موثر است، بنابراین باید با افزایش فعالیت های ورزشی و تکنیک های تمدد اعصاب، میزان مصرف غذا را کنترل کرد.

به گزارش ایرنا، ناهید آریاییان افزود: چاقی خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را افزایش می دهد، بنابراین می توان با «کاهش میزان کالری» و «افزایش فعالیت بدنی» از بروز چاقی و بیماری های مرتبط با آن جلوگیری کرد.

وی بیان کرد: میزان ابتلا به چاقی در سال های اخیر افزایش یافته و از سال 1980 تعداد افراد چاق در جهان بیش از دو برابر شده است. تقریبا نیمی از مردم ایران اضافه وزن یا چاق هستند.

آریاییان با اشاره به افزایش کودکان مبتلا به چاقی گفت: چاقی عامل بسیاری از بیماری های شایع مانند بیماری های قلبی عروقی، فشار خون و چربی خون، دیابت، انواع سرطان ها، برخی بیماری های زنان و ناباروری و کبد (مانند چربی) است. کبد). اختلالات کلیوی، مفصلی و خودایمنی، تنفسی، خواب، روانی و روانی و غیره. علاوه بر این، چاقی قدرت سیستم ایمنی را کاهش می دهد و خطر ابتلا به بیماری های عفونی را افزایش می دهد.

این متخصص تغذیه ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد به ازای هر 10 درصد کاهش وزن، 20 تا 25 درصد خطر مرگ ناشی از چاقی کاهش می یابد. در واقع چاقی عامل اصلی بسیاری از بیماری های مزمن است و با کاهش حتی 10 درصدی وزن می توان به میزان قابل توجهی از بیماری های متابولیک و غیرواگیر پیشگیری کرد.

وی افزود: چاقی افزایش درصد چربی بدن است و چاقی دوران کودکی باعث افزایش ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن در بزرگسالی می شود.

آریاییان با اشاره به شاخص توده بدنی خاطرنشان کرد: هر چه BMI (وزن بر حسب کیلوگرم تقسیم بر مجذور قد بر حسب متر) بیشتر باشد، میزان مرگ و میر نیز بیشتر می شود. BMI بالای 25 تا 29.9 به عنوان اضافه وزن و بیش از 30 به عنوان چاقی تعریف می شود.

وی افزود: چاقی ناشی از افزایش بیشتر انرژی دریافتی نسبت به مصرف است. بنابراین برای جلوگیری از اضافه وزن باید میزان کالری دریافتی را کنترل کنیم.

بر این اساس، یکی یکی از دلایل کاهش مصرف انرژی کاهش فعالیت بدنی است و چاقی خود عامل بی تحرکی است.

این متخصص تغذیه با تاکید بر افزایش فعالیت بدنی، خاطرنشان کرد: برخی افراد با رعایت رژیم غذایی نامناسب، غذاهای خاصی مصرف می کنند یا گروه های غذایی خاصی را حذف می کنند. البته نباید فراموش کرد که همه گروه‌های غذایی باید به مقدار لازم استفاده شوند و گروه‌های سبزیجات (فیبر بالایی دارند و مصرف خام یا آب‌پز به احساس سیری کمک می‌کند)، میوه‌ها، غلات کامل و غذاهای کم‌چرب. باید از گروه ها استفاده کرد. لبنیات چرب: گوشت های بدون چربی یا کم چرب مانند گوشت، لوبیا و تخم مرغ را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

همچنین مصرف غذاهای پرکالری و کم ارزش مانند فست فود، سرخ کردنی ها، دسرها و چربی های اشباع شده باید کاهش یابد و از روغن های مفیدی مانند روغن زیتون و روغن کانولا به میزان لازم استفاده و مصرف شود. آب کافی مصرف شود.

به گفته آریایان، از نشستن طولانی مدت، غذا خوردن هنگام تماشای تلویزیون، فست فود و مصرف غذاهای شیرین و چرب خودداری کنید. در عوض سبک زندگی خود را تغییر دهید، مدام پیاده روی کنید، ورزش های هوازی (برای کاهش چربی) و غیرهوازی (برای افزایش متابولیسم بدن) انجام دهید و به استفاده صحیح از غذا توجه کنید.

همچنین می توانید از میان وعده های مغذی مانند میوه (در صورت نیاز)، سبزیجات و آجیل های بدون نمک (به مقدار کم) برای کنترل اشتهای خود در بین وعده های غذایی اصلی استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هیچ وعده غذایی را نباید حذف کرد، به خصوص صبحانه.

آریاییان بیان کرد: فواید فیزیولوژیکی وزن مناسب بسیار زیاد است، زمانی که وزن ایده آل داشته باشیم، علاوه بر حفظ سلامت بدن، روحیه و خلق و خوی ما نیز بهتر می شود، سیستم ایمنی بدن تقویت می شود و در نتیجه احتمال ابتلا به این بیماری افزایش می یابد. ابتلا به بیماری های جسمی و روانی کاهش می یابد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا