اخبار روز

خبر فوری پروژه کالابرگ در فجرانه; مدل جدید میاد؟


به گزارش مانیبان، اجرای پروژه فجرانه کالابرگ الکترونیک در حالی از هفدهم بهمن این ماه از سه ماه پیش آغاز شده و اکنون تنها هفت روز تا پایان این طرح باقی مانده است و دولت هنوز برنامه جدید خود را برای ادامه برنامه مذکور اعلام نکرده است.

با اجرای طرح کاتالوگ الکترونیکی خرداد 1402 در کشور، 11 قلم کالا از جمله برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم چرب، پنیر، ماست کم چرب، مرغ، تخم مرغ، روغن مایع، ماکارونی و شکر محافظت می شود. جدول تورم مردمی در سبد غذایی این طرح تعریف شد.

این طرح طی چندین مرحله اجرا و با گسترش اجرای آن، در نهایت هفت دهک درآمدی را پوشش داد و اگر این هفت دهک درآمدی، 200 هزار تومان یارانه خود را از 11 قلم سبد غذایی تعریف شده خریداری می کردند. تحت پوشش . 120 هزار تومان یارانه تشویقی گرفتند. یعنی با استفاده از این طرح، یارانه دهک های درآمدی 1 تا 3 به 520 هزار تومان و یارانه دهک های درآمدی 4 تا 7 به 420 هزار تومان افزایش یافت.

اما در فاز اجرایی جدید و آغاز دهه فجر، دولت هفدهم ماه به مدت سه ماه (تا 18) اردیبهشت ماه (ادامه) فاز جدید پروژه اعلامیه الکترونیکی تحت عنوان «پروژه فجرانه» را اجرا کرد. این مرحله جدیدی است که در آن «شرط 200 هزار تومان خرید از محل یارانه» حذف و اعتبار تشویقی آن از 120 هزار تومان (اعتبار تشویقی کالا) به 220 هزار تومان افزایش می یابد.

یعنی در این طرح سبدی 11 قلمی برای تامین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی‌ها و ویتامین‌های لازم برای هر فرد (طبق نظر موسسه تغذیه ایران) با قیمت‌های سال 1401 انتخاب شده است. و مابه التفاوت قیمت سبد بر اساس سال 1401 با قیمت روز (1402) از یارانه جدید دولت به دست می آید، به طوری که قیمت روز سبد 11 قلمی، 743 هزار و 750 تومان و خانوارها از دهک اول تا هفتم در صورت خرید بسته باید قیمت 1401 را به مبلغ 523000 تومان از جیب خود 300 و مابه التفاوت تا قیمت روز را به مبلغ 220450 تومان پرداخت کنند. از اعتبارات جدید دولت تامین خواهد شد.

اعتبار جدید (220 هزار تومان) علاوه بر یارانه فعلی 300 و 400 هزار تومانی است و خانوارهای مشمول طرح یارانه نقدی ماهانه خود را به صورت جداگانه دریافت خواهند کرد. مبلغ حمایت دولت به صورت اعتباری به حساب سرپرستان خانوار تعلق می گیرد و در زمان خرید و متناسب با مبلغ خرید مصرف می شود. البته خانوار می تواند اقلام طرح را در محدوده محصول و وزن تعریف شده خریداری کند و امکان انتقال اعتبار بین گروه های کالایی وجود ندارد. مثلاً با اعتبار برنج نمی توان روغن خرید.

بنابراین می توان گفت با اجرای طرح فجرانه، فردی با دهک درآمدی 1 تا 3 به جای 400 هزار تومان، 620 هزار تومان و فردی با دهک درآمدی 4 تا 7 یارانه دریافت می کند. به جای 300 هزار تومان 520 هزار تومان یارانه دریافت کنید.

بر اساس اعلام وزارت رفاه اجتماعی فاز سوم پروژه کالابرگ 21 فروردین در ماه 1403 شروع شد و طبق برنامه تا 21 به پایان رسید اردیبهشت ماه از ابتدای طرح تا ساعت 9 صبح ادامه دارد و به طور میانگین روزانه بیش از 770 هزار خرید کالا انجام شده است که این به معنای موفقیت بزرگ طرح در جلب مشارکت مردم و حمایت از سبد غذایی خانوارها در برابر تورم و گرانی است . در طول 80 روز طرح فجران، حدود 139 میلیون بسته غذایی توزیع شد و تأثیر بسزایی در رونق بازار و تولید صنایع غذایی داشت.

تنها هفت روز تا پایان پروژه الکترونیکی فجرانه باقی مانده است و دولت هنوز برنامه جدید خود را برای ادامه پروژه کالابرگ اعلام نکرده است. البته 19 فروردین ماه گذشته بود که سیدرضا یحیوی مشاور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ادامه اجرای طرح الکترونیکی فجران کالابرگ در سال جاری خبر داد که پروژه الکترونیکی فجران کالابرگ و منابع آن است. در حال حاضر اجرا می شود. برای مدت سه ماه در نظر گرفته شد که در صورت تامین منابع، همین مدل ادامه پیدا کند، اما در صورت تامین نشدن منابع، چندین مدل طراحی و به دولت ارائه می شود و در صورت توافق با آن. یکی بر اساس مدل های ارائه شده اجرا خواهد شد.

مشاور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اعلام کرده بود که در هر صورت حمایت از معیشت مردم ادامه خواهد داشت اما بستگی به شکل و برنامه دارد.

حال باید منتظر اعلام دولت باشیم تا بدانیم پس از انجام برنامه ریزی ها چه مدلی برای فاز جدید کاتالوگ الکترونیکی اجرا می شود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا