اخبار روز

خانجانی: توئیت فدائیلی درباره هشدار مسئولان باعث اختلال در رودخانه به ظاهر ارزشمند شد/دفاع دولت رئیسی از گشت ارشاد

به گزارش خبرگزاری مگتو، اگر بگویند رئیسی مخالف گشت ارشاد است، جهانبخش خانجانی سخنگوی وزارت کشور در گفت و گو با خبرگزاری مگتو به این موضوع اشاره کرد. . او همچنین به نقش وحیدی در از سرگیری سرب گشت اشاره می کند.

خانجانی تاکید می کند که رفتار خشونت آمیز ما را به نتیجه مطلوب در زمینه حجاب نمی رساند و برای رسیدن به هدف در این زمینه باید از روش های مسالمت آمیز استفاده کرد.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری مگتو با جهانبخش خانجانی، سخنگوی وزارت کشور دولت اصلاحات می خوانید:

*****

*آقای مهدی فدائلی اخیراً در توئیتی از تذکر رهبری به مسئولین در خصوص حجاب خبر داده و با وجود حملات تندروها به ایشان، سردار جعفری نیز اخیراً این توئیت را تایید کرده است.

بررسی برخی از نظرات اسپکترا در رابطه با جریان به ظاهر ارزشمند نشان می دهد که این افراد از توئیت آقای فدائلی سردرگم شده اند اما به شدت می گویند چرا چنین توییتی ایجاد شده است.

مشکل اصلی کشور این است که تحلیل درستی از جامعه شناسی رفتار مردم نداریم. به نظر من در نگاه اول بحث حجاب یک امر شخصی است و مثل این است که به گونه ای نماز بخوانی که نمی توانی انسان را به نماز وادار کنی، هر چند دعا برای هر مسلمانی از واجبات است اما عمل به آن. راهی که خدای ناکرده فضای روانی جامعه را مختل کرده و موجب بلاتکلیفی می شود، نشان می دهد که ساختار حاکمیتی و حاکمیت نگاه عمیق تری به بحران ها و جامعه ندارند.

البته این گونه برخوردها با حجاب ربطی به دوران امروز ندارد، چرا که مقوله حجاب و رفتار مردم از اول انقلاب تا امروز از منظر عقیدتی برخورد شده است، به همین دلیل هر از چند گاهی گروهی از مردم رفتار خشن با دیگران را از نظر پوشش، رفتار، گفتار و حتی روابط خصوصی مجاز می داند. بنابراین باید ارزیابی و مقایسه دقیق، جامع و در عین حال کارشناسی شده با سایر کشورهای اسلامی در موضوع حجاب داشته باشیم.

بر اساس گذشته تاریخی می توان مشاهده کرد که دین را نمی توان با زور تحمیل کرد یکی یکی از مقوله های اوست، تبلیغش کرد، هرجا رفتار دوستانه داشتیم توانستیم علاقه مردم را به دین بیشتر کنیم. توجه به این نکته حائز اهمیت است که در حالی که در رژیم پهلوی آزادی در مورد حجاب وجود داشت، گفتمان متناظر انقلاب اسلامی و رهبری امام باعث شد طیف وسیعی از مردم حجاب را پذیرفته و آن را حجابی ارزشمند قلمداد کنند. اما شرایط امروز به نوعی باعث شده است که بسیاری از افراد متدین و حتی متدین به دلیل رفتارهای نادرست و خشونت آمیز نسبت به این موضوع واکنش منفی نشان دهند و حتی برخی افراد در مقابل چنین رفتارهای خشونت آمیزی کنش منفعلانه و رفتار معکوس نشان دهند.

در مجموع اگر قانونی برای حجاب داریم که طبق قانون رعایت شود و اگر قانونی نداریم، مجلس باید قانونی وضع کند که بر اساس آن بتوانیم رفتارهای عادی را در جامعه مشاهده کنیم. نترساندن مردم از دین با رفتار خشونت آمیز.

امروزه بسیاری از افرادی که مذهبی هستند و نماز می خوانند به هر دلیلی حجاب را نمی پذیرند یا به این شکل می پوشند. علاوه بر این در کلیپ های منتشر شده از زورگویان برای رعایت حجاب انواع رفتارهای زشت مرتکب شده و به عهد و نذر مردم توهین و رفتار ناشایست صورت می گیرد و گاهی به بدن زنان دست زده قرآن کجاست؟ و آیا دین چنین چیزی را توصیه کرده است؟

بنابراین، من فرض می‌کنم که وقتی مشاور این را به رهبری گفت، رهبری از این رفتارها خوششان نمی‌آمد. به هر حال معتقدم تا زمانی که قانون با این افراد خودسر برخورد نکند این روش را ادامه خواهند داد.

*-آقای رئیسی در جریان انتخابات در خصوص گشت رهبری و حجاب…

رئیسی سخنان نامناسب زیادی گفته و بسیاری از آنها را عملی نکرده است، پس نباید به دولت رئیسی و ساختار زیر پوشش او امید داشت. پروژه نور زیر نظر نیروی انتظامی انجام می شود. البته این اقدامات با شورای هماهنگی متشکل از نیروهای امنیتی و اطلاعاتی کشور انجام می شود و به نظر می رسد همه اینها زیر نظر وزیر کشور وحیدی باشد.

البته قبلا در توئیتی نوشته بودم که آقای اشتری فرمانده سابق فراجا در گزارش منطقی گشت ارشاد این موضوع را کذب دانسته و معتقد است که این رفتار گشت ارشاد می تواند زمینه ساز بسیاری از رفتارهای خشونت آمیز باشد. بنابراین نباید چنین رفتاری انجام شود اما متوجه شدیم که وحیدی اصرار داشت که گشت فرماندهی ادامه یابد و فاجعه درگذشت مرحوم مهسا امینی رخ داد. به نظر من همه رفتارهای مرتبط با حجاب از جمله گشت رهبری در ذهنیت وحیدی وزیر کشور است و اگر دولت مدعی است ما طرفدار گشت رهبری و طرح نور نیستیم باید مخالف باشد در حالی که برعکس می گویند

*به نظر شما تذکر رهبری در مورد حجاب تاثیری بر رفتار کلی وزارت کشور خواهد داشت؟

به نظرم به توصیه های رهبری توجه نمی کنند و با توجیه و سهل انگاری به مردم آسیب می زنند و آسیب می بینند.

۲۷۲۱۱

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا