اخبار روز

تاریخچه سرماخوردگی در انسان از چه زمانی آغاز شد؟

غزل زیاری اکثر مردم حداقل سالی یک بار سرما می خورند و متعاقبا سرما می خورند یکی این یکی از رایج ترین تجربیات بشر است. اما اکنون این سوال پیش می‌آید: اولین بار چه زمانی در تاریخ هوموسپینس (مرد خردمند) مردم سرما خوردند؟

پاسخ به این سوال دشوار است. از آنجایی که بسیاری از ویروس ها باعث سرماخوردگی می شوند و از طرف دیگر تعداد کمی از این ویروس ها در بقایای انسان باقی می مانند. اما قدیمی‌ترین شواهد باستان‌شناسی بشری نشان می‌دهد که برخی از نخستین انسان‌های انسان‌خراش حداقل 300000 سال پیش با سرماخوردگی دست و پنجه نرم می‌کردند.

سرماخوردگی چیست؟

“سرماخوردگی” یک اصطلاح کلی برای گروهی از عفونت های تنفسی است که معمولاً در افراد دارای سیستم ایمنی سالم خفیف هستند. راینوویروس‌ها، کروناویروس‌ها و ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) معمولاً باعث سرماخوردگی می‌شوند و قبل از اینکه این عوامل بیماری‌زا بین انسان‌ها پخش شوند، انسان احتمالاً آنها را از مهره‌داران دیگر به دست آورده است.

جوئل ورتهایم، ویروس شناس تکاملی در دانشگاه کالیفرنیا، توضیح می دهد: “زندگی در مجاورت حیوانات راهی آسان برای قرار گرفتن مداوم افراد در معرض ویروس های جدید است که ممکن است منجر به تبدیل این ویروس به یک ویروس بومی انسانی شود.”

انتقال ویروس از حیوان به انسان؟

هنگامی که یک ویروس حیوانی به بدن انسان منتقل می شود، آن ویروس معمولاً نمی تواند باعث عفونت شود. زیرا با بدن میزبان جدید خود ناسازگار است. با این حال، گاهی اوقات یک ویروس دارای مجموعه ای از ژن های مناسب برای جهش موفقیت آمیز و حتی انتشار در بین انسان است. به عنوان مثال، ویروس های کووید-19 و آنفولانزای خوکی به این ترتیب ظهور کردند.

دانشمندان چندین فرضیه را در مورد زمانی که ویروس‌های سرماخوردگی برای اولین بار شکوفا شدند، مطرح کرده‌اند، و جالب اینجاست که منشأ آنها در نقاط بسیار متفاوتی از جدول زمانی انسان نهفته است. تعدادی از محققین بر این باورند که انتقال ویروس از حیوانات به انسان در آغاز تمدن بشری (5000 تا 6000 سال پیش) رخ داده است. زمانی که مردم شروع به زندگی در فضاهای کوچک کردند. به این ترتیب، پاتوژن ها می توانستند راحت تر پخش شوند و مردم شروع به پرورش حیوانات پر از ویروس کردند.

cold-virus.jpg

البته همه دانشمندان با این فرضیه موافق نیستند.

فرانسوا بالوکس، زیست‌شناس محاسباتی در دانشگاه کالج لندن، معتقد است که جمعیت‌های شکارچی-گردآورنده غیرکشاورزی از طریق شکار در معرض ویروس‌های حیوانی قرار گرفتند. شکارچیان قبل از انسان های باهوش وجود داشته اند (به عنوان مثال در گونه های انسان منقرض شده مانند انسان های راست قامت). (مرد ایستاده) که برای اولین بار 2 میلیون سال پیش ظاهر شد). بالوکس معتقد است که ویروس‌های سرماخوردگی مختلف در زمان‌های مختلف تکامل انسان در گردش بوده‌اند.

او می گوید: «به احتمال زیاد فکر می کنم یکی یکی از وقایعی که منجر به افزایش قابل توجه مصرف پاتوژن های انسانی شده است، گسترش انسان به خارج از آفریقا است، جایی که مردم با ویروس های سرماخوردگی جدید آلوده شدند پیش .

سرد.jpg

مطالعه ویروس های سرماخوردگی قدیمی

Wertheim می گوید: «ردپای بیماری ناشی از سرماخوردگی به خوبی باقی نمی ماند. دندان ها

البته ژنوم‌های ویروسی که در بقایای انسان‌های باستان یافت می‌شوند، فقط مربوط به ویروس‌های مبتنی بر DNA هستند، نه ویروس‌های حاوی RNA، پسرعموهای ژنتیکی DNA، که در ویروس‌های سرماخوردگی بسیار رایج‌تر هستند.

لوسی ون دورپ، متخصص ژنتیک در دانشگاه کالج لندن، توضیح می دهد: “RNA سریعتر از DNA تجزیه می شود، بنابراین بازیابی آن بسیار دشوارتر است. به همین دلیل، هنوز هیچ ویروس RNA از مواد باستانی کشف نشده است.”

در طول حفاری در سیبری، Ballox و Van Dorp به دنبال ویروس های باستانی در دندان های انسان بودند. در مقاله ای که در bioRxiv منتشر شد، آن ها دو ژنوم باستانی را برای یک ویروس DNA به نام آدنوویروس C انسانی شناسایی کردند که می تواند علائم سرماخوردگی را ایجاد کند.

محققان تخمین می زنند که آخرین جد مشترک این ویروس ها به حدود 700000 سال پیش (مدت ها قبل از ظهور انسان های هوشمند یا هومو ساپینس) برمی گردد. این احتمال وجود دارد که این ویروس ها از بدن شامپانزه ها یا گوریل ها به انسان منتقل شده باشند، اما اینکه دقیقا چه زمانی این اتفاق افتاده است، حدس و گمان باقی مانده است.

سرد 2.jpg

بقایای ویروس کرونا که قدمت آن به قرن شانزدهم بازمی‌گردد، پیدا شده است

اگرچه دانشمندان هنوز هیچ ویروس RNA از دوران باستان پیدا نکرده‌اند، اما موفق شده‌اند یک ویروس کرونا متعلق به قرن شانزدهم را در پالپ دندان اسکلت‌های انسان در فرانسه پیدا کنند. RNA یافت شده با کروناویروس‌های شناخته شده امروزی متفاوت است و نشان می‌دهد که این پاتوژن‌های تاریخی یا منقرض شده‌اند یا تا نقطه کشف تکامل یافته‌اند.

در هر صورت، این احتمال وجود دارد که این ویروس کرونا در بدن انسان به گردش خود ادامه دهد. اما در دوران مدرن توالی یابی نشده است. ون دورپ توضیح می‌دهد: «در شرایط امروزی، بسیاری از ویروس‌های سرماخوردگی دارای توالی ضعیفی هستند، از جمله ویروس‌های سرماخوردگی که به طور منظم در گردش هستند.»

اکنون که بالوکس و همکارانش بقایای نادری از ویروس‌های باستانی دارند، آنها بر روی پاتوژن‌های گذشته نزدیک و مطالعه بقایای انسانی جمع‌آوری‌شده و ذخیره‌شده در مراکز پزشکی طی دو قرن گذشته تمرکز کرده‌اند.

بالوکس گفت: «به احتمال زیاد در آینده تصویر کلی خوبی از ویروس هایی که در 200 سال گذشته ما را همراهی کرده اند، خواهیم داشت. این امر می تواند ردیابی تاریخچه این ویروس ها به گذشته های دور را برای دانشمندان آسان تر کند.

منبع: علوم زیستی

۵۴۳۲۱

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا