اخبار روز

این روش را امتحان کنید تا متوجه شوید که آیا فشار خون بالا دارید یا خیر

به گزارش مگتو، 33 درصد از افراد بالای 18 سال در ایران از فشار خون بالا رنج می برند و بیش از نیمی از آنها از آن اطلاعی ندارند.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: 33 درصد از افراد بالای 18 سال در ایران از فشار خون بالا رنج می برند و بیش از نیمی از آنها از این مشکل بی اطلاع هستند! 50 درصد افرادی که از فشار خون بالا خود آگاه هستند دارو مصرف می کنند و کمتر از 50 درصد از این افراد این بیماری را تحت کنترل دارند. فشار خون بالا، یکی یکی از عوارض قلبی عروقی است که عوامل ژنتیکی در آن نقش مهمی ایفا می کند و در صورت عدم کنترل می تواند منجر به حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی و حتی مرگ شود.

بیماری‌های غیرواگیر سالانه ۸۳ درصد از مرگ‌های بیمارستانی را به خود اختصاص می‌دهند و از این بیماری‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون، سالانه ۳۰۰ هزار نفر را می‌کشند. یکی این یک عارضه قلبی عروقی است.

چرا میزان فشار خون بالا در ایران بالاست؟

فشار خون بالا شایع ترین بیماری قلبی عروقی در سراسر جهان است که از هر سه نفر یک نفر به آن مبتلا است. با این حال، شخصیت خاصی وجود ندارد. این عارضه یکی این یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان و در ایران است.

اما دلیل اینکه بیش از یک سوم ایرانیان به فشار خون مبتلا هستند چه می تواند باشد؟ دکتر. منوچهر قارونی متخصص قلب و عروق و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید: علت اصلی فشار خون بالا ارثی و ژنتیکی است و در بین عموم مردم این باور وجود دارد که تاثیر مصرف زیاد نمک بر فشار خون نادرست است. در ایران هنوز ازدواج های خانوادگی بسیار رایج است و بس یکی این یکی از دلایلی است که مردم از فشار خون بالا رنج می برند که در نسل های بعدی نیز ادامه دارد.

حتما به این 3 نکته توجه کنید

قارونی ادامه می دهد: افرادی که فشار خون بالا یا فشار خون در ژن آنها وجود ندارد، نگران این عارضه نیستند. اما این افراد باید سه نکته را نیز در نظر داشته باشند. مصرف کم نمک، تغذیه سالم و پرهیز از کم تحرکی.

این استاد دانشگاه می گوید: مصرف نمک و سبک رژیم غذایی نقش مهمی در ابتلا یا عدم ابتلا به این بیماری دارد. مصرف نمک در ایران هم اکنون دو تا سه برابر استاندارد جهانی است. علاوه بر این، بسیاری از افراد فاقد فعالیت بدنی هستند که منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند فشار خون بالا می شود.

بزرگترین اشتباه مردم

کارشناسان معتقدند که بهترین راه برای مراقبت از سلامت در هر سنی «پیشگیری از عوارض و بیماری‌ها» است. زیرا با برخی بیماری ها و عوارض دیگر راه برگشتی وجود ندارد و فرد مبتلا باید تا آخر عمر دارو مصرف کند.

یکی یکی از راه‌های پیشگیری از آن، کنترل مداوم فشار خون است. حتی اگر مطمئن باشیم که این شرایط را نداریم. دکتر. ناصر سیم فروش از جامعه جراحی کلیه می گوید: “بزرگترین اشتباهی که مردم مرتکب می شوند این است که فشار خون خود را به طور مرتب چک نمی کنند و فکر می کنند که باید آن را در هنگام بیماری چک کنند تا زمانی که فرد سالم است، باید به سلامت شما توجه کند.” زیرا در این صورت دیگر فایده ای ندارد و این فشار خون بالا می تواند منجر به عوارض دیگری مانند نارسایی کلیه شود. دکتری داریم که خودش متخصص است اما متوجه فشار خونش نشده و در نتیجه کلیه هایش از کار افتاده است. اگر فردی در سه یا چهار روز مختلف از خواب بیدار شود و حداقل فشار خون او ۱۴۰×۹۰ میلی‌متر جیوه (۹×۱۴) یا بالاتر باشد، می‌داند که فشار خون بالایی دارد.

این فروشنده سیم تاکید می کند: بنابراین لازم است تقریبا ماهی یک بار فشار خون خود را چک کنیم. اگر فشار خون خود را در چند روز و در زمان های مختلف اندازه گیری کردیم و متوجه شدیم که افزایش یافته است، باید با پزشک مشورت کنیم.

این متخصص کلیه می افزاید: البته برخی از پزشکان گاهی اوقات بیماری فرد را فشار خون اشتباه تشخیص می دهند و قبل از معاینه کامل داروی فشار خون تجویز می کنند. با این حال، گاهی اوقات نیازی به مصرف طولانی مدت دارو نیست.

در چه سنی باید مراقب باشیم؟

بسیاری از پزشکان تاکید می کنند که افراد بالای 40 سال باید به رژیم غذایی و فعالیت بدنی و همچنین فشار خون خود توجه زیادی داشته باشند و به طور مرتب آنها را چک کنند. اما دکتر قارونی متخصص قلب و عروق می گوید: باید از کودکی مراقب فشار خون باشیم. زیرا علائم خاصی وجود ندارد و یک روز فرد ناگهان متوجه می شود که به این بیماری مبتلا شده است. پس بهترین کار مراقبت از دوران کودکی است.

این متخصص قلب تاکید می کند: والدین در خانواده ای که ژن فشار خون بالا وجود دارد باید مراقب باشند و فرهنگ مصرف کم نمک را به فرزند خود القا کنند.

چگونه بفهمیم فشار خون بالا داریم؟

متخصصان قلب و عروق می گویند چگونه می توان متوجه فشار خون بالا شد: اگر فردی در سه یا چهار روز مختلف از خواب بیدار شود و حداقل فشار خون او 140 روی 90 میلی متر جیوه (14 روی 9) یا بیشتر باشد، می دانید که مبتلا به فشار خون بالا هستید. فشار خون. متخصصان همچنین درمان فشار خون بالا را شامل نگه داشتن فشار خون زیر 120/80 (12 تا 8) می دانند.

دکتر. سیم فروش در این زمینه می گوید: اگر فشار خون شما در هر اندازه گیری بیشتر از 12 و به خصوص بیش از 14 باشد، باید برای بررسی به پزشک مراجعه کنید. البته سن فرد نیز مهم است و باید به آن توجه کرد. در کل اگر فشار خون از 14 بالاتر رفت نباید بی تفاوت بمانیم و با پزشک مشورت کنیم.

آیا فشار خون با طب سنتی قابل درمان است؟

بسیاری از افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند با طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی سعی در کنترل بیماری خود دارند. مشکلی که پزشکان طب سنتی نسبت به آن هشدار می دهند و می گویند: فشار خون علاوه بر طب کلاسیک با طب سنتی نیز قابل درمان است اما هرگز نباید خودسرانه از داروهای گیاهی، دمنوش و … استفاده کرد و این کار باید با نظر پزشک متخصص انجام شود. . .

به گفته متخصصان این حوزه، برای درمان فشار خون به کمک طب سنتی، ابتدا باید مزاج بیمار مشخص شود تا درمان ویژه ای برای او انجام شود. برای افراد مبتلا به فشار خون بالا، کاهش مصرف نمک، نوشیدن مایعات کافی، خوردن درازمدت به اندازه سیر و انجام فعالیت های بدنی به ویژه ایروبیک توصیه می شود. چای های تهیه شده از آویشن، کاکوتی، چای کوهی و زینیال نیز دارای اثرات گرم کننده کلیه و ادرارآور بوده و به کاهش فشار خون کمک می کنند. اما لازم است بیماران خودسرانه از دمنوش ها و گیاهان دارویی استفاده نکنند. زیرا می تواند عوارض جانبی دیگری را به همراه داشته باشد.

۴۷۲۳۶

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا