اخبار خودرو

افزایش تعرفه واردات قطعات یدکی؛ مخابره سیگنال جدید به بازار خودرو؟

افزایش تعرفه واردات قطعات یدکی؛ مخابره سیگنال جدید به بازار خودرو؟

وضعیت بازار لوازم یدکی خودرو بهتر از بازار خودرو نیست و التهاب بازار خودرو مدت هاست به بازار لوازم یدکی نفوذ کرده است.

گزارش کردن آخرین ماشینبه عبارت دیگر، رابطه تنگاتنگی بین این دو بازار شکل گرفته است و نوسان قیمت در هر یک از این دو بازار می تواند مستقیماً در بازار دیگر اعمال شود. اکنون پس از نوسانات گسترده بازار خودرو در یک ماه گذشته، بازار لوازم یدکی نیز نسبت به شرایط فعلی بازار خودرو را ملتهب تر کرده است.

در همین راستا نوید حبیبی تولیدکننده و فعال در بازار لوازم یدکی از افزایش تعرفه واردات لوازم یدکی خودرو خبر داده است. وی در گفتگویی گفت: امسال شاهد افزایش 50 درصدی تعرفه واردات لوازم یدکی هستیم.

اما حبیبی افزایش ناگهانی این تعرفه را غیرکارشناسی خواند و افزود: با افزایش تعرفه واردات برخی از لوازم یدکی به 51 درصد قطعا مشکل گرانی و کمبود قطعات در بازار لوازم یدکی تشدید می شود.غیرکارشناسی و تصمیمات عجولانه در حوزه لوازم یدکی همواره بازار لوازم یدکی را تحت الشعاع قرار داده است، اگرچه این امر با هدف حمایت از تولید داخلی اتخاذ شده است، اما افزایش تعرفه واردات لوازم یدکی از 5.5 درصد به 51 درصد قطعاً معضل بالایی است. هزینه و کمبود قطعات در بازار تشدید خواهد شد.

سایه التهاب بازار لوازم یدکی بر بازار خودرو

صرف نظر از اینکه افزایش شدید تعرفه واردات لوازم یدکی می تواند به بازار سیاه آن دامن بزند، این سوال مطرح می شود که تعرفه 51 درصدی واردات لوازم یدکی چه تاثیری بر بازار خودرو خواهد داشت؟

همانطور که قبلا ذکر شد، این تصمیم غیرحرفه ای است و می تواند فشار بیشتری را بر مردم به ویژه اقشار ضعیف جامعه وارد کند.

افزایش تعرفه واردات قطعات یدکی؛ ارسال سیگنال جدید به بازار خودرو؟
افزایش تعرفه واردات قطعات یدکی؛ مخابره سیگنال جدید به بازار خودرو؟

در سوی دیگر ماجرا، باید به این نکته اشاره کرد که خودروسازان یا مونتاژکنندگان بخش خصوصی در بیشتر موارد خودروهایی با داخلی سازی کمتر از 50 درصد تولید و به بازار عرضه می کنند. زیرا افزایش داخلی سازی مستلزم سرمایه گذاری های کلان در بخش قطعه سازی بود که از عهده شرکت های خصوصی خودروسازی برنمی آید. بنابراین بسیاری از مونتاژکاران با واردات قطعات مورد نیاز خود اقدام به تولید و عرضه محصولات در بازار ایران می کنند.

در نتیجه با توجه به نکته فوق افزایش تعرفه واردات قطعات خودرو قیمت تمام شده خودروهای مونتاژی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

افزایش قیمت کارخانه چه تاثیری بر بازار خواهد داشت؟

نتیجه افزایش قیمت درب کارخانه مثل همیشه تشدید رکود تورمی بازار کشور خواهد بود. به عبارت دیگر خودروها با وجود افزایش قیمت، دیگر مورد تقاضا نیستند و تقاضا برای محصولات مونتاژی در بازار کاهش چشمگیری خواهد داشت.

منبع:آخرخودرو

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا