اخبار خودرو

ایران ؛ آزمایشگاه جهانی خودرو

ایران ؛ آزمایشگاه جهانی خودرو

در روزهای اخیر اخبار مختلفی مبنی بر واژگونی یک دستگاه ام وی ام X55 بر اثر شکستگی اکسل عقب، در محور قم – کاشان در رسانه ها به گوش می رسد. حادثه ای تلخ و تاسف بار که خوشبختانه خسارات جانی در پی نداشت.

مدیران خودرو به عنوان نماینده رسمی محصولات چری در ایران که شاید برای دوری از تحریم مانند سایر شرکت های چینی، محصولات خود را با برندهای دیگر در کشورمان عرضه می کنند، با انتشار بیانیه ای واکنش نشان دادند که در اولین لحظات پس از سانحه، تیمی از کارشناسان فنی این شرکت برای بررسی این حادثه تشکیل شد و همچنین برای دلجویی از نمایندگان این شرکت به دیدار حادثه دیدگان رفتند.

همچنین برخی رسانه ها نامه ای به تاریخ 27 منتشر کرده اند فروردین مسئولین خودرو برای مشکلات اکسل عقب برخی از مدل ها به ارگان های رسمی مراجعه می کنند X55 پذیرفته شده و دلیل آن ضعف در یکی چری، یکی از تامین کنندگان جهانی، می داند که وقتی ماشین تحت فشار شدید قرار می گیرد، این قطعه از محل جوش جدا می شود و چرخ های ماشین از اتاق جدا می شود، بنابراین اگر مشتریان به ما مراجعه کنند، نیاز به بررسی محور عقب، نگاهی دقیق به این قسمت خواهیم داشت.

قاعدتا در چنین شرایطی خودروسازان صاحب نام به جای تعویق بررسی این قسمت مهم و جلوگیری از به خطر افتادن جان مردم در هنگام مراجعه مشتریان به نمایندگی، فراخوان را اعلام می کنند، زیرا هرگونه نقص در قسمت های کوچکتر و کم اهمیت تر وسیله نقلیه می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.

اما عمق این حادثه زمانی قابل درک است که بدانیم در آفریقای جنوبی، روسیه و مالزی نیز همین اتفاق افتاده است. اما این بار نمایندگی چری در مالزی با تمامی خریداران تماس گرفته و از آنها دعوت کرده است تا با هماهنگی و حضور در نمایندگی ها محور خودروهای خود را بررسی کنند، اقدامی شایسته که امیدواریم به زودی شاهد آن از سوی مسئولین خودرو باشیم.

ایران؛ آزمایشگاه جهانی خودرو
ایران ؛ آزمایشگاه جهانی خودرو

اما با بررسی بازار خودرو در کشورمان به راحتی می توان فهمید که این اولین و احتمالا آخرین باری نیست که شرکت های کمتر شناخته شده در دنیا محصولات خود را با ایرادات قابل توجهی به بازار عرضه می کنند. البته احتمال بروز مشکلات در تمام مخلوقات بشری وجود دارد و بزرگان دوست دارند جنرال موتورز و تویوتا بارها میلیون ها فراخوان برای رفع مشکلات مختلف صادر کرده است. خودروسازان داخلی که همیشه به تولید محصولات معیوب شهرت داشته اند، سیاست عجیبی را برای مقصر دانستن مشتریان، ناهمواری زمین و … انتخاب کردند.

ایران؛ آزمایشگاه جهانی خودرو
ایران ؛ آزمایشگاه جهانی خودرو

در گذشته‌ی نه چندان دور و قبل از تکثیر خودروسازان چینی، کره‌ای‌هایی که به سادگی از الفبای خودرو استفاده می‌کردند نیز سعی می‌کردند محصولات را آزمایش کرده و با انتخاب سیاستی مشابه، ایرادات آن‌ها را اصلاح کنند.

یعنی با انتخاب بازار کشورهای کمتر توسعه یافته یا در حال توسعه که به دلیل درآمد سرانه پایین و یا مسائل دیگر از محصولات به روز و روز دنیا محروم بودند، به جای تست قیمت، محصولات خود را با قیمت پایین به بازار عرضه کردند. ماشین ها برای مدت طولانی عیوب کشف شده توسط مردم و نه مهندسان شرکت. یکی پس از دیگری، یک ساختمان بلند بسازید.

در آن زمان بازار ایران که اخیراً از جنگ و محدودیت های ناشی از آن رها شده بود، با استقبال پرشور محصولات دوو، هیوندای و کیا روبرو شد و دوو به عنوان بزرگترین خودروساز کره جنوبی با همکاری جنرال موتورز سعی در عرضه داشت. محصولات با کیفیتی داشت، دو شرکت هیوندای و کیا یا همین سیاست، امروز چینی ها محصولات ارزان و متنوع خود را روانه بازار محدود ایران کردند.

از جمله این محصولات بازار شب می توان به نسل های قبلی هیوندای سوناتا، اکسل، النترا، گالوپر و وانت H100 اشاره کرد که شباهت های فنی زیادی با محصولات میتسوبیشی، کیا و همین مدل داشتند. پراید او با خرید مجوز از فورد در آمریکا و مبتنی بر مزدا 121 آن را به ایران فرستاد.

حالا جدا از پراید که در دستان توانمند سایپا جاودانه شد و همچنان در وانت تولید می شود، دیگر کارآموزان کره ای نشسته به سختی پیر می شوند. نبود دعوای لوازم یدکی و تعمیرکاران. البته این محصولات برای دوام و ماندگاری نبودند، بلکه بیشتر برای آشکار کردن نقاط ضعف فنی شرکت مادر و تبدیل شدن به پلی برای پیشرفت در بازار جهانی بودند.

قبل از کره ای ها، همسایه شرقی آنها، ژاپن، به طور مشابه بسیاری از محصولات را از رادیوهای ترانزیستوری گرفته تا انواع پارچه ها و لباس ها، با قیمت های پایین و با تنوع بیشتر نسبت به رقبای آمریکایی و اروپایی، به بازار می فرستاد مشتریان با قیمت تعداد کمی از محصولات آنها آزمایش جامع و در مقیاس بزرگ را برای خلاقیت خود ارائه می دهند. سیاستی که به بهترین نحو مثمر ثمر بود و ارسال منابع مالی لازم و البته شناسایی نقاط ضعف موجود، امروز به قطب اصلی تولید محصولات جاودانه و با کیفیت تبدیل شده است و اکنون در خودروسازی ژاپن وجود ندارد. دیگر خبری از خرابی های مکرر موتور در محصولات مزدا. و این میتسوبیشی نیست.

برخلاف گذشته های دور که محصولات ژاپنی با کار و مطالعه مستمر و خستگی ناپذیر معادل محصولات ناکارآمد و بی کیفیت بودند، امروزه با ایجاد بسترهای مدیریتی و ارتقای کیفیت، حتی ناجی سایر صنعت گران هستند.

با مروری کوتاه بر تاریخ و رصد سیاست های کارگری غول های صنعتی نوظهور قاره آسیا و البته برخی سیاست های سایر صنعت گران اروپا می بینیم که کشور ما به میدان بکر محصولات بی کیفیت تبدیل شده است. تا جایی که در سال های اخیر زمزمه هایی مبنی بر حضور برندهای ماهیندرا و تاتا موتورز از هند در کشورمان شنیده می شود که البته تاکنون هیچ یک از این دو برند موفق به فروش محصولات خود در کشورمان نشده اند.

احتمالاً در آینده ای نه چندان دور شاهد تولید محصولات جولان در زیمبابوه، سودان غربی، سیرالئون و میانمار نیز خواهیم بود. و در شرایطی که خودروسازان کلاس جهانی در حال ساخت خودروهای مریخ نورد برای تردد در مناطق مسکونی نوساز در این کره خاکی هستند و خودروسازان ما قول داده اند با سرهای فرو رفته در برف به روسیه صادرات داشته باشند و ما مردم نیز هستیم. منتظر تحقق آن ما سالانه 100 هزار خودرو وارد می کنیم.

منبع:آخرخودرو

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا