اخبار روز

9 علت مهم برای سوزش سر دل!

اگر به طور ناگهانی دچار سوزش سر دل شدید و قبلاً چنین مشکلی نداشته اید، این را یک هشدار در نظر بگیرید.

به گزارش ایسنا، سوزش سر دل، سوزش معده یا ریفلاکس اسید، سوزش شدیدی است که از معده منشأ می گیرد، از قفسه سینه عبور می کند و گاهی تا گلو امتداد می یابد. غذا، داروها، شرایط سلامتی، بارداری، سیگار کشیدن و استرس از علل شایع سوزش سر دل هستند.

اگرچه این عارضه ناخوشایند است، اما در بیشتر موارد موقتی است و خود به خود از بین می رود، اما سوزش معده طولانی مدت یا مکرر ممکن است نشان دهنده مشکل بزرگتر باشد.

سایت تخصصی «وِری‌وِل هلث» در مقاله‌ای به بررسی برخی دلایل سوزش سر دل پرداخته است.

سوزش سر دل زمانی رخ می دهد که اسیدهای گوارشی در معده به مری، لوله ای که دهان و معده را به هم متصل می کند، جریان می یابد و پوشش داخلی آن را تحریک می کند. این زمانی اتفاق می افتد که نوار عضلانی که قرار است این گذرگاه فوقانی را ببندد – اسفنکتر تحتانی مری یا LES – به اندازه کافی محکم بسته نمی شود.

همه چیز از آنچه می‌خورید یا می‌نوشید گرفته تا شرایط پزشکی زمینه‌ای می‌تواند LES را ضعیف کرده و منجر به حمله ناگهانی رفلکس اسید شود.

محرک های غذایی

بیشتر موارد سوزش سر دل ناشی از چیزی است که می خوریم یا می نوشیم. این ناراحتی نشانه واضحی از سوء هاضمه است. یعنی زمانی که معده شما بعد از خوردن یک وعده غذایی یا میان وعده دچار مشکل می شود. این مشکل همچنین باعث آروغ، گاز، نفخ، حالت تهوع و نفخ بعد از غذا می شود.

برخی عادات مصرفی مانند خوردن بیش از حد الکل، کافئین یا نوشابه های گازدار و همچنین سریع غذا خوردن یا دراز کشیدن بلافاصله بعد از غذا خوردن، خطر سوء هاضمه را افزایش می دهد و باعث رفلاکس اسید می شود.

غذاها و نوشیدنی هایی که می توانند باعث سوزش سر دل شوند عبارتند از:

الکل

قهوه یا نوشیدنی های کافئین دار

نوشیدنی های گازدار

شکلات

نعناع و نعناع تند

غذاهای تند، چرب یا پُرچربی

گوجه فرنگی، پیاز یا مرکبات (غذاهای اسیدی)

رفلکس اسید

برخی از افراد گاهی اوقات به شکل مزمن و بدتر رفلاکس اسید به نام بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) مبتلا می شوند. این شامل سوزش سر دل و بازگشت اسید در معده دو یا چند بار در هفته به دلیل بیماری های زمینه ای است. سایر علائم رفلاکس معده عبارتند از: سرفه، خس خس سینه، حالت تهوع، مشکل در بلع و گرفتگی صدا.

عوارض جانبی داروها

یکی دیگر از دلایل سوزش سر دل، مصرف دارو است.

انواع داروها از جمله داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و آسپرین، آنتی بیوتیک های خاص، آنتی کولینرژیک ها مانند آتروپین و بنزوتروپین، آرام بخش هایی مانند والیوم (دیازپام) یا آتیوان (لورازپام) و برخی از داروهای ضد افسردگی می توانند باعث سوزش سر دل شوند.

بارداری

اگر باردار هستید و به طور ناگهانی دچار سوزش سر دل می شوید، توجه داشته باشید که این نوع رفلاکس اسید معده به دلیل ترشح هورمون های پروژسترون و استروژن در دوران بارداری ایجاد می شود و منجر به شل شدن اسفنکتر تحتانی مری یا دریچه مری می شود. علاوه بر این، با رشد جنین در دوران بارداری، رحم بزرگ شده و به شکم فشار وارد می کند.

سیگار کشیدن

سیگار بر سلامت دستگاه گوارش نیز تأثیر می گذارد. نیکوتین موجود در سیگار می تواند دریچه های مری را شل کرده و خطر سوزش سر دل را افزایش دهد. یک مطالعه نشان داد که 141 نفر که موفق به ترک سیگار شدند موارد کمتری از این بیماری را نسبت به افرادی که سیگار را ترک نکردند گزارش کردند.

افزایش سن

برخی از افراد گزارش کردند که به دلیل افزایش سن از این مشکلات رنج می برند. در نتیجه افزایش سن، ماهیچه های دریچه مری ضعیف تر می شوند و بر توانایی آن در جلوگیری از خروج اسید معده از معده تأثیر منفی می گذارد. این باعث افزایش خطر حملات ریفلاکس اسید می شود که باعث سوزش سر دل می شود.

فشار روی شکم

چاقی یکی دیگر از دلایل دل درد است. چاقی باعث افزایش سوزش سر دل می شود. در برخی موارد، علت رفلاکس ناگهانی اسید، لباس های تنگ است که فشار زیادی به معده وارد می کند.

اضطراب

بسیاری از مطالعات به ارتباط بین سلامت روان و سیستم گوارشی بدن اشاره کرده اند. اضطراب و افسردگی خطر رفلاکس اسید را افزایش می دهد. سوزش سر دل یکی از علائم اختلالات روانی و اضطراب است.

زخم ها

زخم معده زخمی است که در اثر عفونت، استفاده از داروهای ضدالتهابی یا غیراستروئیدی و تومور در پوشش داخلی معده ایجاد می‌شود. سوزش سر دل یکی از شایع ترین علائم زخم معده است که همراه با احساس سوزش مبهم در معده، از دست دادن اشتها، آروغ زدن، حالت تهوع و کاهش وزن ناگهانی رخ می دهد.

9 دلیل مهم برای سوزش سر دل

سوزش سر دل در مردان و زنان چگونه رخ می دهد؟

به گزارش ایندیپندنت، زنان و مردان ممکن است تجربیات متفاوتی با این بیماری داشته باشند. علاوه بر این، برخی از افراد در شب حملات رفلاکس اسید را تجربه می کنند که بر خواب آنها تأثیر می گذارد.

اگرچه میزان علائم سوزش سر دل در مردان و زنان مشابه است، اما تفاوت هایی در نحوه برخورد با این بیماری وجود دارد. مطالعات روی رفلاکس معده در زنان نشان می دهد که زنان بیشتر احتمال دارد علائم سوزش سر دل را گزارش کنند.

عوارض رفلاکس اسید مانند التهاب و سرطان مری با افزایش سن در زنان به میزان قابل توجهی افزایش می یابد که نشان دهنده نقش احتمالی استروژن در به تاخیر انداختن بروز این بیماری ها است.

در مردان، میزان بیشتری از عوارض مرتبط با سوزش سر دل مانند التهاب و سرطان مری گزارش شده است. با این حال، تفاوت‌های جنسیتی در گزارش‌ها وجود دارد و مردان کمتر از زنان علائم رفلاکس معده را گزارش داده‌اند.

چگونه سوزش سر دل ناگهانی و مداوم را کنترل کنیم؟

اگرچه سوزش سر دل می تواند آزاردهنده باشد و به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد، راه های زیادی برای مدیریت این بیماری وجود دارد.

استراتژی های موثری برای کنترل و جلوگیری از رفلاکس اسید معده ناگهانی و مداوم وجود دارد. اینها شامل تغییرات سبک زندگی و رژیم غذایی و احتیاط در مصرف داروهای بدون نسخه است.

چند راهکار برای کنترل رفلاکس معده:

– از مصرف غذاهای محرک مانند غذاهای تند و اسیدی و نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید.

– قبل از دراز کشیدن، خم شدن یا ورزش، چند ساعت بعد از غذا خوردن صبر کنید.

– حجم وعده های غذایی را کاهش دهید.

– سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو را کنار بگذارید.

– لباس های گشاد را انتخاب کنید که به معده فشار وارد نکند.

– اگر اضافه وزن یا چاق هستید، وزن خود را کاهش دهید.

– با مدیتیشن، یوگا یا سایر روش های کششی استرس را کاهش دهید و اضطراب را مدیریت کنید.

– از مصرف داروها بدون تجویز پزشک خودداری کنید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا