دانستنی ها

این 7 آزمایش برای افراد دیابتی الزامی است!

دیابت یک بیماری جدی و طولانی مدت است که زمانی رخ می دهد که بدن نتواند انسولین تولید کند یا به طور موثر از آن استفاده کند.

به گزارش بازتاب آنلاین به نقل از ایسنا، دیابت به طور کلی به سه گروه دیابت نوع 1، دیابت نوع 2 و دیابت بارداری تقسیم می شود. افراد مبتلا به دیابت باید بدانند که انجام آزمایش های معمول پزشکی گام مهمی در مبارزه با عوارض جبران ناپذیر این بیماری است. در واقع بخش مهمی از مدیریت دیابت آزمایشات روتین و معاینات پزشکی است.

هفت آزمایشی که مهم ترین آزمایشات معمول برای افراد مبتلا به دیابت هستند عبارتند از:

_ آزمون A۱C: طبق گفته برخی موسسات تحقیقاتی، بیماران دیابتی باید سالی دو بار این آزمایش را انجام دهند. این آزمایش به شما و پزشکتان نشان می دهد که طرح درمان و کنترل دیابت شما چقدر موفق است. یکی دیگر از مزایای آزمایش هموگلوبین A 1 C این است که گاهی اوقات می تواند مشکلاتی مانند قند خون بالا را بعد از غذا یا در شب تشخیص دهد که با اندازه گیری قند خون قابل تشخیص نیست.

_ کنترل فشارخون: خطر ابتلا به فشار خون بالا در یک فرد دیابتی بیشتر است و این روند خطر سکته و حمله قلبی را نیز افزایش می دهد. بیش از 60 درصد افراد دیابتی از فشار خون بالا رنج می برند. در بیماران دیابتی، فشار خون باید توسط خود بیمار یا مراقب اولیه او اندازه گیری شود.

_ آزمایش کلسترول:  از آنجایی که دیابت خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد، برای بررسی وضعیت کلسترول خون سالانه یک آزمایش خون انجام دهید. نکته مهم این است که میزان طبیعی چربی خون در افراد دیابتی بسیار کمتر از افراد غیر دیابتی است. مثلا میزان ال دی ال یا کلسترول بد خون افراد دیابتی باید کمتر از ۱۰۰ و کلسترول تام خون باید کمتر از ۱۶۰ باشد، در حالی که برای فرد غیردیابتی، میزان طبیعی ال دی ال کمتر از ۱۳۰ و کلسترول تام کمتر از ۲۰۰ است.

_ آزمون‌های پا: نیمی از افراد دیابتی دچار عفونت پا، زخم پای دیابتی و در نهایت قطع عضو می شوند. در هر نوبت پزشکی، پای بیمار دیابتی باید از نظر زخم، عفونت، پینه و از دست دادن حس معاینه شود.

_ معاینه چشم: رتینوپاتی دیابتی یکی از علل شایع کاهش بینایی و نابینایی است (25 درصد موارد نابینایی در کشورهای غربی). افراد مبتلا به دیابت درمان نشده 25 برابر بیشتر از جمعیت عادی در معرض نابینایی هستند. وجود و شدت رتینوپاتی دیابتی بیشتر به سن بیمار در زمان تشخیص و طول مدت دیابت مربوط می شود تا شدت بیماری و کنترل قند خون. رتینوپاتی در 100٪ بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و 60-80٪ از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در عرض 20 سال پس از شروع بیماری رخ می دهد. معاینات چشمی سالانه برای بررسی آسیب رگ های خونی این اندام و بررسی علائم اولیه گلوکوم، آب مروارید و رتینوپاتی دیابتی ضروری است.

_ تست کلیه: تقریباً 30 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 10 تا 40 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در صورت عدم کنترل قند خون، نارسایی کلیه را تجربه خواهند کرد. دیابت به رگ های خونی کوچک آسیب می رساند و وقتی رگ های خونی در کلیه ها آسیب ببینند، کلیه ها دیگر نمی توانند خون را به خوبی فیلتر کنند. در نتیجه آب و نمک بیش از حد لازم در بدن جمع می شود و باعث افزایش وزن و ورم مچ پا می شود. حتی ممکن است پروتئین در ادرار ظاهر شود. آزمایش میکروآلبومین برای غربالگری نارسایی احتمالی کلیه یا آسیب زودرس کلیه در افراد مبتلا به دیابت؛ هر سال پس از تشخیص دیابت یا فشار خون بالا لازم است.

_ معاینات دندان پزشکی: بیماری لثه یکی از عوارض کمتر شناخته شده دیابت است و در صورت جدی نگرفتن منجر به عفونت و سایر مشکلات سلامت دهان و دندان می شود. دندانپزشکان به طور کلی توصیه می کنند که بیماران دیابتی هر شش ماه یکبار معاینه دندانپزشکی انجام دهند. دندانپزشک دهان شما را برای تشخیص علائم هشدار دهنده دیابت معاینه می کند و شما را برای ارزیابی پزشکی به درمانگر مناسب ارجاع می دهد.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، بیماری‌های دهان و دندان در افراد مبتلا به دیابت شامل بیماری لثه، پوسیدگی دندانی، خشکی دهان که از نظر بالینی زروستومیا نام دارد، عفونت‌های قارچی، ضایعات دهانی، اختلال در حس چشایی، عفونت و تاخیر در بهبود است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا