اخبار روز

5 پیش بینی کلیدی قیمت طلا و سکه / قیمت ها کاهش یافته است، طلا و سکه را الان بخریم یا صبر کنیم؟

با از دست دادن کانال 49 هزار تومانی، قیمت سکه امامی نیز کانال 28 میلیونی را از دست داد و در نتیجه قیمت سکه بهار آزادی تا سطح 24 میلیون تومان سقوط کرد. حال سوال این است که با کاهش قیمت، آیا زمان خرید سکه و طلا فرا رسیده است؟

قیمت طلا و سکه در معاملات روز گذشته دو مسیر متفاوت را طی کرد. قیمت طلا همگام با قیمت جهانی طلا افزایش یافت و قیمت سکه در انواع مختلف آن کاهش و در برخی نقاط کانال تغییر کرد.

به این ترتیب قیمت سکه امامی به کانال 27 میلیون و سکه بهار آزادی به کانال 24 میلیون بازگشت. نیم سکه نیز به کانال 14 میلیون رسید و ربع سکه به کانال 9 میلیون سقوط کرد. سکه گرمی هم کانال خود را از دست داد و وارد باشگاه پنج میلیونی شد. این روند پس از سقوط قیمت دلار تا 48 هزار تومان رقم خورد.

اما اکنون این سوال پیش می آید که با کاهش قیمت در بازار طلا و سکه، آیا زمان خرید چیزی فرا رسیده است؟ آیا قیمت ها به کف رسیده است و آیا این بازار برای سرمایه گذاری آماده است؟

طلا و سکه بخریم؟

در همین رابطه ابراهیم محمدولی، رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران و از فعالان بازار طلا و جواهر، دلیل اصلی افت قیمت طلا و سکه را نوسانات قیمت دلار عنوان کرد و گفت: در شرایط کنونی توصیه به مردم سخت است، اما اگر پول داشتم، جزیی از بازار طلا و ریزش طلا است. یک تا سه درصد

محمدولی با بیان اینکه ایام محرم در راه است و معاملات در بازار به کمترین حد خود رسیده است، گفت: این روزها متقاضیان کمتر و کمتر شده و همین امر به رکود بازار کمک کرده است.

معامله گران محتاط شدند

وی با اشاره به اینکه بازار فلزات گرانبها در ماه های اخیر روند نزولی داشته است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت ها در همین محدوده قرار دارند و با توجه به اینکه در حال حاضر بازار آرامش بیشتری دارد، امیدواریم بازار بعد از محرم شاهد رونق واقعی خود باشد.

محمدولی درباره کاهش تقاضا در بازار گفت: «وقتی نوسانات زیاد و کوتاه مدت است، حتی فعالان بازار هم تمایلی به معامله ندارند.» زیرا بازار آنقدر نوسان دارد که تا زمان صدور قبض قیمت ها تغییر می کند. این امر معامله گران را محتاط کرده است.

مشکلات با برجام حل نمی شود

نوسانات بازار ارز و طلا باعث سردرگمی سرمایه گذاران سنتی شده است. این بازارها اخبار سیاسی را به دقت زیر نظر دارند و با هر خبر انگیزه جدیدی را تجربه می کنند. در همین راستا میثم رادپور، کارشناس اقتصادی به تجارت نیوز گفت: موضوع توافقات برجام ممکن است بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد و در نتیجه طلا و سکه نیز کاهش قیمت داشته باشند.لازم به ذکر است که قیمت جهانی طلا تاثیر موقتی بر بازار داخلی طلا دارد و معامله گران این بازار همواره مراقب نوسانات قیمت دلار هستند.

وی با بیان اینکه اگر توافقی مشابه توافق سال 2015 در برجام حاصل شود، درآمدهای نفتی کشور افزایش پیدا می کند، گفت: این امر باعث ورود ارز زیادی به کشور می شود. این روی همه قیمت‌ها تأثیر خواهد گذاشت.»

رادپور ادامه داد: توافق برجام انتظارات تورمی را کاهش می‌دهد و موج تقاضا را کاهش می‌دهد، اما مشکل اقتصاد ما را حل نمی‌کند، ممکن است چند صباحی با توجه به سیگنال‌های مثبت برجام، تورم 50 درصدی کاهش پیدا کند، اما همچنان باقی خواهد ماند.

سایه رکود بر بازار طلا و سکه

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به تشدید کاهش تقاضا در بازار طلا و سکه از ماه محرم اشاره کرد.

وی گفت: روند نزولی قیمت در بازار فلزات زرد از ابتدا. تیر ماه و به تدریج تشدید شده است. بازار از هر نوع التهابی فاصله گرفته و روند نسبتاً ثابتی را نشان می دهد.»

این نماینده صنفی با اشاره به رکود تقاضا در بازار طلا گفت: از سال تا به امروز کاهش تقاضا در بازار وجود داشته و برآورد می شود در چند ماه گذشته شاهد کاهش 70 درصدی تقاضا باشیم.

وی ادامه داد: اما طی هفته گذشته افت بازار بیشتر مشهود شده است، شایان ذکر است که این کاهش تقاضا، صنعت طلا را در وضعیت نامطلوب تولید قرار داده است.

کاهش قیمت ها در بازار کوتاه مدت است

علی صادقین، تحلیلگر بازارهای مالی، درباره تاثیر معاملات و روابط سیاسی ایران با سایر کشورها گفت: تاثیر این معاملات و اخبار ممکن است قیمت دلار را به کانال‌های پایین‌تری سوق دهد و البته قیمت طلا و سکه نیز کاهش می‌یابد، اما باید تاثیر میان‌مدت و بلندمدت تورم بر اقتصاد و بازارهای مالی را در نظر گرفت.

وی با اشاره به نرخ تورم حدود 50 درصدی در سال جاری گفت: قیمت در بازارهای مالی با توجه به قانون برابری قدرت خرید رو به افزایش است و توسعه قیمت در بازار طلا و سکه در بلندمدت صعودی خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی تاثیر قیمت دلار بر بازار فلز زرد را بیش از 70 درصد عنوان کرد و تاکید کرد: در حال حاضر اونس جهانی طلا عامل فعالی در تعیین قیمت طلا و سکه نیست و پیش از این قیمت ها تنها 30 درصد تحت تاثیر اونس جهانی بود.

تبلیغات طلایی در بازار فلز زرد

علی طباطبایی، کارشناس اقتصادی نیز با اشاره به نوسانات اخیر طلای جهانی، گفت: معتقدم دلار در نیمه دوم سال جاری روند صعودی خواهد داشت و نرخ افزایش قیمت طلا و سکه تحت تاثیر دو عامل دلار و طلای جهانی خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در میان مدت پس از یک افت کوتاه دیگر، روند صعودی قیمت ها در بازارهای مالی مشاهده می شود.

اما آیا طلا و سکه امسال بیشتر از دلار بازدهی خواهند داشت؟ وی در پاسخ به این سوال گفت: امسال قطعا بازدهی بازار سکه و طلا از دلار بالاتر خواهد بود زیرا قیمت در بازار فلز زرد با حداقل قیمت دلار معامله می شود. بنابراین با رشد اقتصاد جهان، بازار طلا و سکه از دلار سود بیشتری خواهد داشت.

۲۲۳۲۲۵

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا