اخبار روز

3 دلیل که چرا آمریکا F-22 Raptor را به هیچ کشوری نمی فروشد

برخی از محبوب ترین هواپیماهای جنگنده ساخت ایالات متحده توسط انواع نیروهای هوایی خارجی صادر و مورد استفاده قرار می گیرند. خواه F-16 جنرال داینامیکس باشد یا F-35 Lightning II پیشرفته لاکهید مارتین، دولت های خارجی این جت ها را برای محافظت از حریم هوایی خود و حمایت از نیروهای مسلح خود خریداری می کنند.

با این حال، وضعیت صادرات F-22 Raptor، یکی دیگر از محصولات لاکهید مارتین، کاملا متفاوت است. این هواپیمای جنگنده تاکتیکی پیشرفته تنها توسط نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا (USAF) اداره می شود و 183 فروند از آن در آشیانه های شعب این نیروی هوایی مستقر هستند. پس چرا ایالات متحده هرگز F-22 Raptor را به خارج از کشور نفروخته است؟

به گزارش روزیاتو، در ادامه این مقاله سعی می کنیم به این سوال پاسخ دهیم که چرا آمریکا هنوز هواپیمای جنگنده F-22 رپتور را به کشور دیگری نفروخته است؟

1- جنگنده ای پر از فناوری های مخفی

سلاح های F-22 رپتور

  • یک توپ 20 میلی متری M61A2 با 480 گلوله
  • جایگاه های تسلیحات داخلی شامل دو موشک هوا به هوا فروسرخ AIM-9 است
  • یک محفظه تسلیحات داخلی حاوی 6 موشک هوا به هوا با هدایت راداری AIM-120 (نسخه هوا به هوا) یا
  • دو بمب 450 کیلوگرمی GBU-32 JDAM
  • دو موشک هوا به هوا با هدایت راداری AIM-120 (نسخه هوا به زمین)

F-22 Raptor یک پلت فرم برتری هوایی نسل پنجم با فناوری پنهان کاری فوق سری است. این جنگنده اولین هواپیمایی است که رادارگریز و اویونیک یکپارچه را با سوپرکروز و مانورپذیری فوق العاده ترکیب می کند تا به درجه ای از برتری رزمی و بقای برتر در ماموریت دست یابد.

به گفته نیروی هوایی ایالات متحده، F-22 یکی یکی از مؤلفه‌های کلیدی گروه ضربت جهانی، این نیرو برای دفاع سریع و دوربرد برتری هوایی و جلوگیری از تهدیداتی طراحی شده است که می‌خواهند مانع دسترسی نیروی هوایی، ارتش، نیروی دریایی و تفنگداران دریایی کشورمان شوند. F-22 شبیه هیچ هواپیمای جنگنده آینده شناخته شده یا برنامه ریزی شده ای نیست.

بر خلاف سایر هواپیماهای جنگنده بزرگ، F-22 هرگز برای صادرات به خارج طراحی نشد. بنابراین، بسیاری از فناوری های مخفی (که بیشتر آنها بسیار محافظت شده است) در طراحی این جنگنده گنجانده شد.

هدف نیروی هوایی ایالات متحده و دولت ایالات متحده محافظت از این فناوری ها در برابر تهدیدات خارجی است، به ویژه کشورهایی که می توانند از آنها علیه ایالات متحده استفاده کنند. از آنجایی که مأموریت F-22 ارزیابی و محافظت در برابر هر گونه تهدید دشمن است، دولت ایالات متحده این فناوری را به عنوان بسیار محافظت کننده ترجیح می دهد.

3 دلیل که چرا آمریکا F-22 Raptor را به هیچ کشوری نمی فروشد

2- الحاقیه الزامی کنگره

این اصلاحیه در سال 1998 برای ممنوعیت هرگونه صادرات F-22 به خارج از کشور تصویب شد

  • عملکرد اصلی: برتری هوایی، جنگنده چند منظوره
  • سازنده: لاکهید مارتین، بوئینگ
  • موتورها: دو موتور توربوفن Pratt & Whitney F119-PW-100 با پس سوز و دو نازل تراز موتور دو بعدی
  • پیشرانه: کلاس 35000 پوند (هر موتوری)
  • طول بال: 13.6 متر
  • طول: 18.9 متر
  • ارتفاع: 5.1 متر
  • وزن: 19700 کیلوگرم
  • حداکثر وزن برخاست: 38000 کیلوگرم

در طول چندین دهه، استرالیا، اسرائیل، ژاپن و سایر کشورها بارها از دولت آمریکا در مورد صادرات احتمالی F-22 Raptor درخواست کرده اند، اما این درخواست ها همیشه رد شده است. دولت ایالات متحده صادرات این جنگنده نسل پنجم را به خارج از کشور بررسی نمی کند.

ایالات متحده آمریکا همچنان در فناوری پنهان کاری پیشگام است و قصد دارد همین گونه باقی بماند. در سال 1998، کنگره به اصلاحیه ای رأی داد که به طور خاص فروش لاکهید مارتین F-22 رپتورز را در خارج از کشور ممنوع می کرد.

به گفته کنگره ایالات متحده، “هیچ بودجه ای در این قانون برای مجوز یا مجوز فروش جنگنده تاکتیکی پیشرفته F-22 به هیچ دولت خارجی استفاده نمی شود.”

چین و روسیه تهدید بزرگی برای فناوری رادارگریز آمریکا هستند، به ویژه به این دلیل که این دو کشور هرگز فرصتی را برای دستیابی به این فناوری از دست نمی دهند. گزارش شده است که در سال 2016، چین از منابع داخلی و جاسوسی سایبری برنامه ریزی شده برای به دست آوردن نقشه های F-22، F-35 و C-130 استفاده کرده است.

در حالی که مشخص نیست که آیا ایالات متحده برای اجرای قوانین کپی رایت مداخله کرده است یا خیر، برخی از اطلاعات فوق محرمانه مربوط به پلت فرم های فناوری مخفی کاری گزارش شده است که در عملیات جاسوسی گم شده اند.

3 دلیل که چرا آمریکا F-22 Raptor را به هیچ کشوری نمی فروشد

3- داستانی تا حدودی ناخوشایند

ویژگی های طراحی

  • ظرفیت سوخت: داخلی: 8200 کیلوگرم; با دو مخزن سوخت خارجی روی بالها: 11900 کیلوگرم
  • محموله: مانند موشک های هوا به هوا و هوا به سطح، با یا بدون دو مخزن سوخت خارجی روی بال ها
  • سرعت: کلاس 2 ماخ با قابلیت سوپرکروز
  • برد: بیش از 2960 کیلومتر در ساعت با دو مخزن سوخت خارجی روی بالها
  • ارتفاع: بیش از 50000 فوت (15 کیلومتر)

ایالات متحده همیشه تجربه خوبی در صادرات فناوری نظامی خود به دولت های خارجی و نیروهای هوایی نداشته است. در گذشته، ایالات متحده فناوری‌های مختلف F-16 Fighting Falcon را به اسرائیل صادر کرد تا این کشور را تشویق کند تا پلت فرم جنگنده نسل چهارم لاوی را کنار بگذارد.

زمانی که اسرائیل این پروژه را رها کرد، فناوری های مربوطه را به چین فروخت. جت جنگنده J-10 ساخت چین، یک جت جنگنده با کارایی بالا، عمدتاً بر اساس فناوری و چارچوب F-16 ساخته شده است.

برخی از مخالفان ایالات متحده هنوز از جت های جنگنده ساخت ایالات متحده استفاده می کنند. ونزوئلا هنوز از F-16های ساخت آمریکا برای محافظت از آسمان خود سود می برد، در حالی که ایران از F-14 تامکت های خریداری شده قبل از انقلاب استفاده می کند.

با وجود این مشکلات، پنتاگون ایده صادرات F-22 را به دولت های خارجی مطرح کرده است. با این حال، کنگره هرگز بودجه مورد نیاز برای توسعه نسخه صادراتی F-22 را تایید نکرد. در حالی که بسیاری از هواپیماهای نظامی ایالات متحده صادر می شود، F-22 Raptor همچنان در دست نیروی هوایی ایالات متحده است و هیچ کشور دیگری هنوز قادر به خرید آن نبوده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا