اخبار روز

افزایش صادرات خرما! /جزئیات خبر

محسن رشید فرخی در نشست خبری اظهار داشت: ایران در حال حاضر با تولید سالانه بیش از یک میلیون و 300 هزار تن خرما دومین تولید کننده این محصول در جهان است.

به گفته وی، بازار صادرات خرمای ایران سالانه به رقمی حدود 400 میلیون دلار رسیده است که با برنامه ریزی صحیح می توان به یک میلیارد دلار نیز رسید.

رئیس اتحادیه کشوری خرما با اشاره به حفظ تولید کنونی خرما با وجود همه مشکلاتی که این بخش با آن مواجه بوده است، تصریح کرد: یکی از مسائلی که با آن مواجه هستیم عدم استفاده از توان بخش خصوصی و مشورت نکردن با آن است. به همین دلیل است که گاهی تصمیماتی گرفته می شود، می تواند مانند ممنوعیت یا محدودیت صادرات خرما باشد که به بازار صادرات کشور لطمه می زند.

رشید فرخی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی هر سال مربوط به مدیریت بازار خرما در آستانه ماه مبارک رمضان است. دولت معمولا قصد دارد با محدودیت هایی قیمت را پایین نگه دارد، اما در سال های اخیر شاهد بودیم که با ورود انجمن ملی و مدیریت بازار، علاوه بر تامین نیازهای داخلی، ظرفیت صادرات کشور نیز حفظ شد.

رئیس اتحادیه کشوری خرما با تاکید بر اینکه برای افزایش میزان صادرات باید به صنایع با ارزش افزوده بالاتر توجه شود، تصریح کرد: با توجه به مشکل کم آبی که دامنگیر کل ایران از جمله استان های محل کشت خرما است، نظر ماست. این است که به جای افزایش کشت و افزایش واحد سطح، به سمت صنایع پایین دستی برویم که می تواند منجر به افزایش درآمد ما شود.

وی با اشاره به حضور فعالان صنعت خرما در نمایشگاه بزرگ صنایع غذایی ایران که در روزهای پایانی خردادماه برگزار می شود، گفت: هم در حوزه ماشین آلات و زیرساخت های صنعتی و هم در محصولات با ارزش افزوده بالا دستاوردهای چشمگیری داشته ایم. ، که بدون شک در این نمایشگاه دیده می شود. استفاده از توان بخش خصوصی و توسعه فعالیت ها در بخش های مدرن می تواند به نفع صنعت خرمای کشور باشد.

در ادامه این نشست آرزو جمالی – مدیر کل امور استان های اتاق بازرگانی ایران – نیز از پیگیری سیاست های کلان صادراتی کشور در خصوص خرما خبر داد و گفت: اتاق بازرگانی به عنوان بخشی از مسئولیت خود در این سال ها با در نظر گرفتن مشوق ها و فراهم آوردن مقدمات حضور در نمایشگاه ها، خدمت رسانی به شرکت های تولیدی است که توانایی صادرات را دارند و در این زمینه همکاری خوبی با انجمن ملی خرما برای ورود به این بخش صورت گرفته است.

در بخشی دیگر از این جلسه هادی مقدم -نایب رئیس انجمن ملی خرما- نیز به ظرفیت مهم این صنعت در تولید ارز برای کشور اشاره کرد و افزود: معتقدیم با فعال سازی ظرفیت های بخش خصوصی و افزایش بهره وری، می توان انتظار داشت که درآمدهای این صنعت افزایش جدی داشته باشد و حتی خرما می تواند در حوزه هایی مانند درآمدهای نفتی برای کشور ارزش افزوده ایجاد کند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا