اخبار روز

14 تغییر; بیشترین نسبت اصولگرایان از کابینه

تاکنون یک سوم کابینه سیزدهم تغییر کرده است که در این زمینه نسبت به دولت های گذشته رکورددار است. اگرچه ما فقط در نیمه راه هستیم. علاوه بر این، چهار معاون رئیس جمهور منتقل شدند. همچنین توجه داشته باشید که اگر من در معرض فضای سیاسی یک دست اصولگرا قرار نمی گرفتم، شاهد استیضاح های بیشتر و حذف افراد بیشتری از کابینه بودیم. آشتیانی در گفت و گو با آرمان مروز معتقد است اگر مردم از ابتدا بر اساس شایستگی انتخاب شوند، شاهد کارآمدی دولت خواهیم بود.

عبدالمالکی، اولین کسی که از دولت جدا شد

«حجت الله عبدالمالکی» اولین وزیری بود که از وزارت تعاون، کار و رفاه دولت رئیسی برکنار شد. پس از وی رستم قاسمی از وزارت راه و شهرسازی استعفا داد و سعید محمد نیز از ریاست سازمان مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی برکنار شد.

قاسمی; دومین وزیر مستعفی

دومین تغییر مربوط به استعفای رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی بود که به گفته رئیسی پس از تشدید بیماری وی این تغییر را انجام داد و مهرداد بذرپاش را به آن وزارتخانه آورد.

سبک؛ سومین وزیر مستعفی

تغییر مهم بعدی مربوط به پذیرش استعفای یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش از سوی رئیس جمهور بود که در روزهای پایانی سال 1401 در صف اول نارضایتی ها قرار داشت و در نهایت رئیس جمهور رضا مراد صحرایی را به عنوان سرپرست دانشگاه فرهنگیان منصوب کرد. آموزش و پرورش . . عوامل متعددی از جمله میزان مسمومیت های سریالی دانش آموزان در مدارس، نامشخص بودن معیارهای ارزیابی معلمان و شکایات مرتبط با آن و در نهایت نحوه پرداخت حقوق های بالا. اسفند ماه معلم در پایان سال را می توان یکی از دلایل پذیرش استعفای رسمی نوری دانست.

ساداتی نژاد اولین وزیری که برکنار شد

سخنگوی دولت تصریح کرد: تغییر دوم مربوط به حوزه وزارت جهاد کشاورزی است. ارزیابی‌های سال گذشته منجر به جابجایی مدیریت در این حوزه شد و سیدمحمد آقامیری، رئیس فعلی سازمان نظام‌های دامپزشکی کشور، که تجربه مدیریت موفقی را در کارنامه دارد، به عنوان سرپرست وزارت جهاد کشاورزی انتخاب شد.

فاطمی امین دومین وزیری است که برکنار شد

نمایندگان مجلس در جلسه دهم اردیبهشت ماه وزیر صمت پس از رسیدگی به درخواست استیضاح رضا فاطمی امین تصمیم نهایی خود را اعلام کرد. مجلس به وزیر صمت رای اعتماد نداد و پس از آن فاطمی امین از کابینه برکنار شد. قبلا در آبان فاطمی امین ماه گذشته از سوی نمایندگان کیفرخواست صادر شد اما وی توانست در سمت وزارت صنعت، معدن و تجارت باقی بماند. استیضاح وزیر صامت که برای دومین بار در مجلس حضور پیدا کرد، 17 محور را پوشش داد و بخش خودرو کلیدواژه اصلی حامیان استیضاح وی بود.

سجادی آخرین وزیری که استعفا داد

حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان از سمت خود استعفا داد. سجادی پس از سانحه طحال در همان سانحه بالگرد هم اکنون در بیمارستان بستری است. بحث استعفای سجادی به دلیل عوارض سقوط بالگرد و نیاز به درمان بیشتر تاکنون دو بار مطرح شده که وزارت ورزش آن را تکذیب کرده است. سجادی شهریور در ماه 1400 با 165 رای موافق برای کار در وزارت ورزش و جوانان رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیر ورزش و جوانان انتخاب شد.

تغییر مدیرعامل بانک مرکزی

تغییر بانک مرکزی نیز یکی از تغییرات راهبردی دولت در حوزه اقتصادی بود. در همین زمینه «علی صالح آبادی» استعفا داد تا «محمدرضا فرزین» که پیش از این مدیرعامل بانک ملی بود، ریاست کل بانک مرکزی را برعهده گرفت.

میثم لطیفی، نماینده مجلس که به زور برکنار شد

در پی شکایت وکیل دادگستری، هیئت دادگاه آدرایا رای به نقض حکم «میشم لطیفی» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور داد. از آنجایی که او مجبور به ترک دولت شد، کشیش ها همچنان در تلاش هستند تا او را در دولت نگه دارند.

رضایی از تیم کنار گذاشته شد

مرکز خرداد رئیس جمهور یک ماه پیش استعفای «محسن رضایی» از معاونت اقتصادی دولت را پذیرفت و وی را به عنوان سرپرست دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا منصوب کرد.

سولت مرتضوی معاون وزیر شد

صولت مرتضوی نایب رئیس ریاست جمهوری در پی استعفای حجت الله عبدالمالکی از ساختمان خیابان پاستور به وزارت کار خیابان آزادی منتقل شد.

ستاری حذف شده است

سورنا ستاری آخرین بازمانده دولت روحانی در کابینه سیزدهم بود. از سال 1392 تا 1401 معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان بود. روح الله دهقانی فیروزآبادی پس از جدایی از ستاری که با گروه های حاشیه ای همراه شده است جای خود را در این معاونت گرفت.

خداحافظی میرکاظمی از سازمان برنامه بودجه

«مسعود میرکاظمی» رئیس سازمان برنامه و بودجه پس از مدت ها گمانه زنی از این سازمان راهبردی جدا شد و داود منظور رئیس این سازمان شد. میرکاظمی نماینده تهران در نهمین دوره شورای اسلامی بود. وی در دولت نهم چهار سال وزیر بازرگانی و در ابتدای دولت دهم کمتر از دو سال وزیر نفت بود.

انتشار دیرهنگام وحدت

با تصمیم ابراهیم رئیسی، «علی وحدت» از مدیرعاملی صندوق نوآوری و شکوفایی برکنار و «محمد صادق خیاطیان» به عنوان جانشین وی منصوب شد. علی وحدت از مهرماه ۱۳۹۶ با حکم «حسن روحانی» رئیس‌جمهور سابق در این سمت فعالیت می‌کند. فروردین او در این ماه آزاد شد.

محمد را رها کن

سعید محمد از سمت دبیری شورای عالی مناطق آزاد تجاری برکنار شد. مردی که می خواست رئیس جمهور شود و در انتخابات 1400 در ائتلاف ابراهیم رئیسی شرکت کرد. او در 28 مهر سال گذشته از معاونت وزارت اقتصاد برکنار شد.

کابینه با دیکتاتوری بسته نشد

«واعظ آشتیانی» تحلیلگر مسائل سیاسی اصولگرا در پاسخ به این پرسش که آیا این تغییرات و تحولات در دولت سیزدهم در بین دولت ها رکورد محسوب می شود، در پاسخ به خبرنگار «آرمان امروز» گفت: باید به این موضوع پرداخته شود. از دو منظر ابتدا باید بگوییم که ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس کبیه هیچ خط قرمزی ندارد و وقتی در وزارتخانه ها، معاونت ها و … ناکارآمدی وجود دارد از فرد دارای ادبیات خاص خود می خواهند استعفا دهد. این یک نگاه منصفانه و منطقی به مسائل است: اگر در جایی کم کاری یا بی تجربگی وجود دارد، باید تغییراتی ایجاد شود. ثانیاً باید به این نکته اشاره کنیم که بسیاری از این افراد که اکنون دولت را ترک کرده اند به دلیل طمع برخی جناح ها سر کار آمدند و به دلیل عملکرد آنها دولت تصمیم به ترک آنها گرفت تا از ناکارآمدی جلوگیری کند. . توجه داشته باشید که این روند یکی از خواسته های شهروندان است که همواره بر این نکته تاکید دارند که شاخص اصلی انتخاب کارمندان باید شایستگی و کارآمدی باشد. توجه داشته باشید که شرایط کشور شرایط خاصی دارد و باید مدیران و مسئولان برای حفظ روند توسعه انتخاب شوند. دولت محل آزمون و خطا نیست که همه بر اساس یک سوگیری خاص در راس یک وزارتخانه قرار گیرند.»

این تحلیلگر در این مورد با اشاره به وظیفه شورای اسلامی ادامه می دهد: «برخی به اشتباه به بیانات مقام معظم رهبری در مورد جوانگرایی عمل کرده اند.» جوان گرایی به این معنا نیست که مسئولیت اداره یک سازمان یا نهاد را بر دوش جوانی که کم است. تجربه. در خصوص انتخاب وزرای ناکارآمد نیز انتقاداتی از نمایندگان مجلس وجود دارد که به فردی که سابقه کمی دارد و حتی اداره کل را در کارنامه خود برای تصدی وزارتخانه های کلیدی مدیریت نمی کند، رای اعتماد می دهند. رئیس جمهور ابراهیم اگرچه خط قرمزی برای اخراج افراد ندارد اما یکی از شاخص های دولت سیزدهم محسوب می شود.

به خواندن ادامه دهید:

۲۱۶۲۲۰

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا