دانستنی ها

12 حقیقت عجیب و شگفت انگیز در مورد گوش شما

گوش های شما اندام های حسی مهم و پیچیده ای هستند که بیشتر از شنیدن انجام می دهند. آنها در تعادل، بیماری حرکت (بیماری حرکت) و حتی نحوه تجربه ما از غذا نقش دارند.

در اینجا 12 حقیقت جالب در مورد گوش شما وجود دارد که پیچیدگی و اهمیت آنها را برجسته می کند.

1. آیا گوش های ما تا آخر عمر رشد خواهند کرد؟

برخلاف تصور رایج، گوش های شما در طول زندگی به رشد خود ادامه نمی دهند. اما به دلیل تاثیر سن و جاذبه، ممکن است به دلیل افتادگی ظاهری بزرگتر به نظر برسند. این افتادگی ممکن است این تصور را ایجاد کند که گوش ها همراه با از بین رفتن پری صورت در حال رشد هستند.

2. برخی افراد می توانند گوش های خود را حرکت دهند

برخی از افراد ممکن است گوش های خود را حرکت دهند. این توانایی از زمان هایی است که افراد مجبور بودند بدون حرکت سر خود روی صداها تمرکز کنند.

گوش خارجی با جمع آوری امواج صوتی و هدایت آنها به کانال گوش به یافتن منبع صدا کمک می کند.

داشتن دو گوش به شما کمک می کند بفهمید صداها از کجا می آیند.

3. گوش شما واقعا نمی شنود

گوش ها امواج صوتی را جمع آوری می کنند، اما این مغز است که این امواج را به صدا تبدیل می کند. امواج صوتی از طریق مجرای گوش به پرده گوش می رسد و باعث ارتعاش آن می شود. این ارتعاشات استخوان های ریز گوش میانی را حرکت می دهد و سپس امواج صوتی را به حلزون گوش می فرستد.

حلزون حلزون شبیه حلزون است و حاوی هزاران سلول موی ریز است که با امواج صوتی ارتعاش می کنند و اطلاعات را از طریق عصب دهلیزی به مرکز شنوایی در مغز می فرستند و در آنجا به صدایی که می شنوید تبدیل می شود.

4. کوچکترین استخوان های بدن انسان در گوش قرار دارند

کوچکترین استخوان های بدن شما در گوش میانی شما قرار دارند: پتک (چکش)، سندان (سندان) و رکاب. این استخوان ها که در مجموع به عنوان استخوانچه شناخته می شوند، برای انتقال صدا از پرده گوش به گوش داخلی بسیار مهم هستند. آنها فوق العاده کوچک هستند و چکش فقط 8 میلی متر است.

5. صدا را کم کنید

گوش انسان می تواند صداهایی را در محدوده 20 تا 20000 هرتز تشخیص دهد. آسیب شنوایی می تواند در هر سنی از قرار گرفتن در معرض صداهای بلند رخ دهد، و تنها چیزی که لازم است یک بار قرار گرفتن در معرض صدای بسیار بلند بالای 120 دسی بل است تا برای همیشه به گوش شما آسیب برساند.

محافظت از گوش های خود در برابر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صداهای بلند مانند موسیقی یا ماشین آلات برای محافظت از سلامت شنوایی مهم است.

وزوز گوش بعد از یک کنسرت یا رویداد ورزشی نشانه آسیب به گوش شماست.

6. چیزی کوچکتر از آرنج خود را در گوش خود قرار ندهید

این ضرب المثل پزشکی تاکید می کند که نباید اشیایی را وارد مجرای گوش خود کنید. گوش ها خود تمیز شونده هستند و استفاده از وسایلی مانند گوش پاک کن می تواند اشیا را بیشتر به داخل فشار دهد و باعث انسداد شود. کافی است فقط کثیفی های قابل مشاهده از گوش بیرونی پاک شود.

7. جرم گوش کثیف نیست

مجرای گوش حاوی غدد است که ماده مومی شکلی به نام سرومن تولید می کنند که به آن سرومن نیز می گویند.

جرم گوش کثیف نیست، بخشی از تمیز کردن گوش است و گرد و غبار و سایر آلودگی ها، باکتری ها و غیره را از بین می برد تا از آسیب به گوش جلوگیری کند. گونه های خود را به دام می اندازد.

جرم گوش همچنین به محافظت از مجرای گوش در برابر ورود آب به کانال گوش در هنگام غوطه ور شدن کمک می کند.

جرم گوش بیش از حد می تواند مشکل ساز باشد زیرا می تواند خشک و سفت شود، مجرای گوش را مسدود کرده و شنوایی را تحت تاثیر قرار دهد.

8. جرم گوش رنگ ها و بافت های مختلفی دارد

جرم گوش به دلیل عوامل ژنتیکی رنگ و قوام متفاوتی دارد. توده زرد و چسبنده در قفقازی ها و آفریقایی ها شایع تر است، در حالی که توده خاکستری و پوسته پوسته در شرق آسیا شایع تر است.

این تنوع حتی در مطالعات مردم شناسی برای ردیابی الگوهای مهاجرت انسان مورد استفاده قرار گرفته است.

9. گوش ها در تعادل نقش دارند

عصب دهلیزی، بخشی از عصب هشتم جمجمه ای، شنوایی و تعادل را کنترل می کند. سیستم دهلیزی در گوش داخلی از سه کانال نیم دایره ای پر از مایع تشکیل شده است. حرکات این مایع با ارسال سیگنال هایی به مغز در مورد موقعیت سر به حفظ تعادل کمک می کند.

تعادل همچنین به بینایی و حس عمقی بستگی دارد که به احساس حرکت در پوست، مفاصل و عضلات مربوط می شود.

10. «بیماری حرکت» بر گوش تأثیر می گذارد

بیماری حرکت یا بیماری حرکت زمانی اتفاق می‌افتد که بین سیگنال‌های سیستم دهلیزی، بینایی و حس عمقی ناهماهنگی وجود داشته باشد. به عنوان مثال، نشستن در یک قایق در حال حرکت می تواند مغز را گیج کند زیرا گوش داخلی حرکت را تشخیص می دهد در حالی که چشم ها و بدن سیگنال عدم فعالیت می دهند که می تواند منجر به حالت تهوع شود.

11. گوش ها هرگز نمی خوابند

گوش های شما حتی در هنگام خواب نیز به شنیدن ادامه می دهند. مغز معمولا اکثر صداها را فیلتر می کند تا بتواند استراحت کند، اما نسبت به صداهای غیر معمول یا بلندی که ممکن است شما را از خواب بیدار کند، هوشیار باقی می ماند. به همین دلیل است که وقتی صدای محیط در شب کاهش می‌یابد، وزوز گوش یا صدای زنگ در گوش ممکن است بلندتر به نظر برسد.

12. صدای غذا را می شنوید

تجربه غذا خوردن شامل حواس بسیاری از جمله شنوایی می شود. ترش سیب هنگام گاز گرفتن یا صدای تکه های یخ در نوشابه به شما کمک می کند تا تازگی و کیفیت آن را درک کنید.

مطالعات نشان می دهد که صداهای خاص حتی می توانند طعم غذا را تغییر دهند و اهمیت ورودی شنیداری را در تجربه کلی غذا خوردن برجسته کنند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا