اخبار روز سینما جهان

۶ «انتقام» برتر تاریخ سینما که نباید از دست بدهید

به گزارش خبرگزاری داستان‌های انتقام یک عنصر رایج در برخی از سرگرم‌کننده‌ترین اکشن‌های هیجان‌انگیز هستند که تاکنون ساخته شده‌اند. بهترین نمونه‌های این فیلم‌ها، روایت‌های قانع‌کننده‌ای هستند که شخصیت‌هایشان تنها با یک انگیزه هدایت می‌شوند: جبران اشتباهی که در حقشان شده است.

به گزارش فرادید؛ این شخصیت ها تحت تاثیر یک عطش سیری ناپذیر برای انتقام، سفری خطرناک را آغاز می کنند و به هیچ وجه در مسیر انتقام توقف نمی کنند.

فیلم‌های انتقامی که در اینجا معرفی می‌شوند، از محبوب‌ترین و بهترین فیلم‌های تاریخ سینما هستند که روایت‌های گیرا آن‌ها اغلب با اکشن‌های نفس‌گیر همراه است.

1. بیل را بکش

«بیل را بکش» یک حماسه انتقامی است که در قالب دو فیلم اکشن خشن روایت می شود. هر دو فیلم حول محور شخصیت عروس (با بازی اوما تورمن) می چرخند. یک قاتل سابق که به دنبال انتقام از همکاران سابق خود در گروه قاتلان “Deadly Viper” است. همان کسانی که در روز عروسی به او خیانت کردند.

فیلم اول، عروس را پس از بیدار شدن از کما دنبال می کند. او در یک انتقام خونین به سراغ دشمنانش از جمله اوی رن ایشی (با بازی لوسی لیو) و ورنیتا گرین (با بازی ویویانکا ای. فاکس) می رود. فیلم دوم نگاهی عمیق‌تر به گذشته عروس دارد و آموزش او را زیر نظر پای می (با بازی گوردون لیو) به تصویر می‌کشد. فیلم دوم نیز بر رویارویی او با بیل (با بازی دیوید کارادین) و آل درایور (با بازی داریل هانا) تمرکز دارد که در نبرد نهایی به اوج خود می رسد.

احتمالاً هرکسی که طرفدار فیلم های اکشن، هیجان انگیز یا انتقامی باشد، با این دوگانگی آشناست. این فیلم ها بهترین و احمقانه ترین ویژگی های کارگردان را به نمایش می گذارند. هر دو فیلم با خشونت رسمی، حرکات اغراق آمیز و روایت غیر خطی مشخص می شوند. این کلاسیک مدرن همچنین دارای اجرای درخشان اوما تورمن در نقش عروس است.

2. لیدی اسنوبلود

قبل از کوئنتین تارانتینو بیل را بکش، یک انتقام زن بزرگ به نام بانوی برفی (1973) وجود داشت. در واقع این شخصیت اصلی این فیلم بود که الهام بخش تارانتینو برای خلق «بیل را بکش» شد. این فیلم به کارگردانی توشیا فوجیتا و بازی درخشان میکو کاجی در نقش یوکی کاشیمیا ساخته شده است. یوکی زن جوانی است که برای انتقام قتل خانواده اش بزرگ شده است. او در کودکی توسط یک راهب انتقام‌جو تربیت می‌شود و تبدیل به یک شمشیرباز ماهر می‌شود. یوکی مشتاقانه منتظر لحظه ای است که برای انجام تنها ماموریت خود راهی یک سفر خونین می شود.

«بانوی برفی» فیلمی راهگشا بود. ساختار روایی غیرمعمول و ترکیب عناصر درام کلاسیک با خشونت سورئال به سرعت این اثر را از دیگر فیلم های دهه 70 متمایز می کند. با دیدن بازی کاجی که عزم پولادین و آشفتگی درونی شخصیت را به تصویر می‌کشد، به راحتی می‌توان تاثیر یوکی را بر عروس بیل بکش. اگرچه به اندازه همتای مدرن خود محبوب نیست، اما مطمئناً سزاوار اعتبار و توجه بیشتری به دلیل تأثیرش بر ژانر فیلم های انتقامی است.

3. جان ویک

در اکشن مهیج جان ویک محصول 2014 به کارگردانی چاد استالسکی، کیانو ریوز نقش یک قاتل افسانه ای به نام جان ویک را بازی می کند. در ابتدای فیلم او را مردی غمگین می بینیم که در غم از دست دادن همسرش گم شده است. به عنوان آخرین هدیه، همسرش یک توله سگ شایان ستایش برای او به جا گذاشت. اما وقتی یک گانگستر روسی به نام یوسف تاراسوف (با بازی آلفی آلن) و افرادش به طور تصادفی زندگی جان را با دزدیدن ماشین محبوبش و کشتن توله سگش مختل می کنند، جان مجبور می شود به دنیای اموات بازگردد. او از ارتباطات خود برای ردیابی این گانگسترها استفاده می کند.

فیلم «جان ویک» با استفاده از عناصر آشنا در دنیای انتقام، جان تازه ای به فیلم های انتقامی ساده و پشیمان با سبکی صیقلی و سرراست بخشید. این فیلم 2014 پایه و اساس شکل گیری فرنچایز موفق جان ویک بود که توانسته است با فروش خیره کننده در گیشه، علاقه به داستان های انتقام جویی را برای سال ها زنده نگه دارد. درخشش این فیلم تا حد زیادی مدیون بازی فوق العاده کیانو ریوز در نقش شخصیت اصلی خستگی ناپذیر است. این نقش به تقویت جایگاه ریوز به عنوان یک ستاره تمام عیار در ژانر اکشن کمک کرده است.

6 بهترین

4. کری (1976)

فیلم سینمایی «کری» به کارگردانی برایان دی پالما، بر اساس رمان استیون کینگ در سال 1974، یک فیلم ترسناک است که دگرگونی قهرمان داستان پس از آزار و اذیت شدن توسط همکلاسی های بی رحم و مادرش مارگارت وایت (با بازی پایپر لوری) را دنبال می کند. کری وایت (با بازی سیسی اسپایک)، دختری تنها و حساس، زمانی که به مهمانی تامی راس (با بازی ویلیام کت) دعوت می شود، با یک رویداد تاریک روبرو می شود. این رویداد او را به نقطه شکست می رساند، اما با آشکار شدن قدرت های ماوراء طبیعی کری، همه چیز تغییر می کند.

«کری» شامل برخی از بهترین بازی‌های تمام اقتباس‌های سینمایی از آثار استیون کینگ است. سیسی اسپایک به عنوان شخصیت قدرتمند عنوان فراموش نشدنی است و بازی شرورانه پایپر لوری در نقش مادر متعصب و بدرفتارش به همان اندازه قابل ستایش است. «کری» از آن زمان الهام‌بخش بسیاری از تقلیدها و بازسازی‌ها بوده است، اما هیچ کدام نتوانسته از نسخه اصلی پیشی بگیرد. «کری» هنوز به تمام معنا به عنوان یک فیلم انتقامی نوجوان شناخته می شود.

5. گلادیاتور (2000)

گلادیاتور به کارگردانی ریدلی اسکات، داستانی حماسی از انتقام است که در روم باستان اتفاق می‌افتد. این فیلم ما را با ماکسیموس دسیموس مریدیوس (با بازی راسل کرو)، ژنرال وفادار رومی آشنا می‌کند که توسط امپراتور فاسد، کومودوس (با بازی خواکین فینیکس) مورد خیانت قرار می‌گیرد. کومودوس خانواده ماکسیموس را می کشد و دستور اعدام او را می دهد. اما ماکسیموس از تلاش برای ترور جان سالم به در می‌برد و به بردگی فروخته می‌شود. او به سرعت جای خود را در میان گلادیاتورها پیدا می کند و با شجاعت و مهارت خود دل مردم رم را به دست می آورد.

قهرمان داستان یک شخصیت انتقام جو است که سخت است دوستش نداشته باشید، با بازی درخشان راسل کرو. کرو کاملاً در نقش ماکسیموس قدرتمند غوطه ور است و عمق شخصیت خود را با خشم عادلانه ای نشان می دهد که او را به دنبال انتقام از فردی که مسئول تمام بدبختی هایش است سوق می دهد.

6 بهترین

6. تنگه وحشت (1991)

مترسک یک فیلم هیجان انگیز روانشناختی به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و بازسازی مستقیم فیلمی به همین نام محصول 1962 است. این فیلم حول محور مکس کدی (رابرت دنیرو)، متجاوز محکوم به عنف است که پس از گذراندن 14 سال زندان، به دنبال انتقام از وکیل مدافع سابق خود، سم بودن (نیک نولته) است. مکس به دلیل دفاع ناقص، وکیل مدافع را مقصر سرنوشت خود می داند. او شروع به تعقیب سام و خانواده اش می کند، سام را وحشت زده می کند و او را تحت فشار قرار می دهد تا کاری برایش انجام دهد.

«تنگه وحشت» بدون شک یکی این یکی از بهترین فیلم های مارتین اسکورسیزی و مطمئناً یکی از موفق ترین همکاری های او با دنیرو است. درخشش این فیلم مدیون بازی فوق العاده رابرت دنیرو در نقش مکس کادی تهدیدآمیز و حیله گر است. اسکورسیزی در ایجاد تعلیق و تنش استاد است و می داند چگونه از جنبه های روانی شخصیت هایش برای خلق داستانی پرچرب استفاده کند.

۲۲۰۵۷

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا