اخبار روز

یک “گودال بی پایان” در نزدیکی محل برخورد سیارک قاتل دایناسور وجود دارد.

ما ممکن است چیزهای زیادی در مورد سیاهچاله ها بدانیم، اما آیا تا به حال نام سیاهچاله های مرموز را شنیده اید؟ گودال‌های آبی فروچاله‌های عمیق زیر آب هستند که رنگ آبی تیره آنها معمولاً با رنگ آبی اطراف آنها متفاوت است.

اخیراً دانشمندان کشف کرده اند که سوراخی در اعماق آب آنقدر عمیق است که به نظر می رسد پایانی ندارد. فروچاله تام جا در خلیج چتومال در شبه جزیره یوکاتان مکزیک عمیق ترین فروچاله زیر آب شناخته شده در جهان است.

به گزارش زومیت، محققان هنوز موفق به رسیدن به انتهای این گودال نشده اند. اما بر اساس اندازه گیری های اخیر، چاه تام جا حداقل 420 متر زیر سطح دریا امتداد دارد.

“آبی بی پایان” در سال 2021 کشف شد و در سال 2023 رسماً دومین چاله آبی عمیق جهان اعلام شد. اما تام جا اکنون با عنوان “عمیق ترین حفره آبی” رهبری جهان را بر عهده دارد. عمق این چاله آبی 146 متر عمیق تر از عمق ثبت شده توسط دانشمندان در سال 2021 است که آن را کشف کردند و حدود 119 متر عمیق تر از رکورددار قبلی، گودال اژدها با عمق 301 متر در دریای چین جنوبی است.

مدل سازی گودال آب تام بله

اما نکته مهم اینجاست: گودال به قدری عمیق است که حتی صدایی که به طور معمول در آب به خوبی حرکت می کند از ته آن شنیده نمی شود.

محفظه اکو تام جا امواج صوتی با فرکانس بالا را قبل از اینکه به عمق بیش از 274 متری نفوذ کنند، می بلعد. دلیل این امر ممکن است وجود یک گرادیان چگالی باشد. مرز آبی با چگالی متفاوت که سیگنال های صوتی را پراکنده می کند.

در دسامبر 2023، یک گروه اعزامی از محققان مرکز عمومی تحقیقات علمی (ECOSUR) در مکزیک با کشتی به این دهانه چشم مانند سفر کردند تا عمق دهانه را اندازه‌گیری کنند.

کشتی در چشم لنگر انداخت، جایی که سوراخ در زمین به عنوان قرنیه عمل می کند و دستگاهی را به داخل گودال فرستاد تا داده های فشار، دما، رسانایی و عمق آب را اندازه گیری کند. این دستگاه از یک سری کاوشگر تشکیل شده بود که خواص آب را از طریق کابل به سطح منتقل می کرد. وقتی هر 500 متر کابل ها بیرون می آمد، دستگاه هنوز به ته گودال نرسیده بود.

ابزار مورد استفاده در تحقیقات اخیر نتوانست کف گودال آب را پیدا کند زیرا فقط تا عمق 500 متری کار می کند. دانشمندان کاوشگر را تا عمق 500 متر پایین آوردند، اما کابل متصل به آن ممکن است در جریانات زیر آب گیر کرده باشد یا به لبه ای برخورد کرده باشد و دستگاه را متوقف کند.

در یک مطالعه منتشر شده، محققان نوشتند: «داده‌ها نشان می‌دهد که فروچاله تام جا عمیق‌ترین فروچاله شناخته شده در جهان است و به دلیل محدودیت‌های ابزارها، کف این فروچاله نیز ناشناخته است حداکثر عمق گودال را که در سفرهای علمی 2021 تأیید می شود، تخمین بزنید. نبود.»

هنگامی که دستگاه محققین به عمق 400 متری در گودال رسید، داده های فوری را در مورد تغییر شرایط آبی که به طور ناگهانی از نظر شوری و دما شبیه دریای کارائیب شده بود، به سطح مخابره کرد. بر اساس یافته‌ها، گودال احتمالاً از طریق شبکه‌ای پنهان از غارها و تونل‌های زیر آب به اقیانوس وسیع‌تر متصل است.

یک

موقعیت آب چاله تام جا در شبه جزیره یوکاتان و تصاویر اکسپدیشن.

منبع: Alcérreca-Huerta et al. / مرزها در علوم دریایی

شبه‌جزیره یوکاتان که به دلیل ویژگی‌های زمین‌شناسی «چاله‌های موش مریخ» شناخته می‌شود، میزبان ده‌ها هزار فروچاله آب شیرین، استخرهای شگفت‌انگیز سنوت، هزارتوی وسیعی از غارهای زیرزمینی و بسیاری از رودخانه‌های زیر آب است.

خوشه ای از این سنوت ها در یوکاتان دهانه برخوردی Chicxulub را که در زیر شبه جزیره مدفون شده است، احاطه کرده است. اگرچه دانشمندان هنوز نمی دانند که رویداد برخوردی که منجر به انقراض دایناسورها شد چگونه بر وضعیت خاص زمین شناسی منطقه کنونی تأثیر گذاشته است، آنها قاطعانه بر این باورند که این برخورد بر شکل گیری الگوی زمین امروزی تأثیر داشته است. منطقه ای که یوکاتان داشت.

سنوت ها محیطی تاریک و فاقد اکسیژن دارند. به همین دلیل، آنها خانه اکوسیستم های پر رونق هستند. این می تواند در مورد همسایه این سنوت ها، یعنی گودال آب تام جا نیز صدق کند.

زیست‌شناسان در سراسر جهان به کاوش در چاله‌های آب ادامه می‌دهند و گاهی اشکال زندگی کاملاً جدیدی را کشف کرده‌اند. محققان قصد دارند حداکثر عمق تام جا و امکان تشکیل سیستم پیچیده ای از غارها و تونل های زیر آب را در مطالعات بعدی رمزگشایی کنند. آنها معتقدند که این تنوع زیستی در همه جا وجود دارد.

این مطالعه در مجله Frontiers منتشر شد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا