دانستنی ها

چرت‌های کوتاه مدت بزنید تا سالم‌تر بمانید! | جزئیات

به گفته محققان، افرادی که در طول روز بیش از ۳۰ دقیقه چرت می‌زنند، با اختلال در الگوی خواب شبانه و عادات غذایی مواجه خواهند شد.

چرت‌های طولانی‌تر از نیم ساعت در طول روز ممکن است منجر به افزایش شاخص توده بدنی، فشار خون بالاتر و بروز بیماری‌های قلبی و دیابت شوند. بنابراین، افرادی که بیشتر چرت می‌زنند، بیشتر در معرض خطر چاقی و فشار خون بالا هستند. به عبارت دیگر، داشتن چرت کمتر باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا می‌شود.

مطالعه اخیر منتشر شده در مجله چاقی بیش از 3000 بزرگسال را مورد بررسی قرار داد. محققان رابطه بین مدت زمان خواب روزانه این افراد و چاقی و سندرم متابولیک را بررسی کردند.

در یک مطالعه اخیر، نتایج نشان داده‌اند که چرت زدن بیش از نیم ساعت در میانه روز با افزایش خطر چاقی در ارتباط است. چاقی به عنوان یک مسئله جهانی رو به افزایش است، که بیش از یک میلیارد نفر را در سراسر جهان در بر می‌گیرد. تجمع چربی در بدن با فرآیند هضم غذا و متابولیسم بدن مرتبط است.

در این مطالعه، شرکت‌کنندگانی که چرت‌زدن بیشتری داشتند، دارای شاخص توده بدنی بالاتری بودند و احتمال ابتلا به سندرم متابولیک در آن‌ها بیشتر بود. چرا که چرت‌زدن طولانی مدت باعث سبب پرخوابی و پرخوری شبانه و افزایش مصرف انرژی می‌شود. همچنین، این مطالعه نشان داد که کسانی که چرت‌های کوتاه‌تری (کمتر از نیم ساعت) دارند، کمتر در معرض فشار خون بالا قرار می‌گیرند.

به گفته محققان، بررسی اینکه چگونه انتخاب‌های سبک زندگی، مانند چرت زدن، بر مکانیسم‌های متابولیک تأثیر می‌گذارد، می‌تواند به درک چگونگی تأثیر عادات بر سلامت کمک کند.

خواب غیر فعال ترین حالت بدن است و ادامه این حالت می تواند به تدریج منجر به افزایش وزن شود. علاوه بر این، خواب های طولانی مدت طولانی بعد از بیدار شدن از خواب احساس خستگی می کند.

خواب زیاد با افزایش خطر بیماری هایی مانند بیماری قلبی، چاقی، دیابت نوع 2 و مرگ زودرس مرتبط است.

زمان مناسب برای چرت زدن چه زمانی است؟

چرت زدن در طول روز می تواند فواید زیادی داشته باشد. از جمله افزایش هوشیاری، تقویت یادگیری و کاهش فشار خون. پیدا کردن زمان مناسب برای چرت زدن بسیار مهم است. یک چرت سریع می تواند سطح عملکرد شما را افزایش دهد و خلق و خوی شما را بهبود بخشد. کلید خواب کوتاه نگه داشتن آن است. 10 تا 20 دقیقه بهترین زمان برای خواب روزانه است و این زمان برای جلوگیری از غرق شدن در چرخه خواب کافی است. یک چرت طولانی در وسط روز باعث می شود احساس خستگی بیشتری نسبت به قبل از اینکه به خواب بروید.

دیگر مضرات خواب طولانی

اختلال در خواب شبانه ممکن است به دلیل چرت‌زدن طولانی یا در ساعات دیرهنگام روی دهد. چرت‌زدن طولانی‌مدت معمولاً با احساس خواب‌آلودگی و گیجی همراه است و در صورت بیدار شدن از مرحله عمیق‌تر خواب، احساس کسلی و خستگی برای فرد ایجاد می‌کند.

از طرفی، تحقیقات نشان می‌دهد که چرت‌زدن طولانی‌مدت ممکن است با بیماری‌های مختلفی همچون فشارخون بالا، بیماری‌های عروقی، افسردگی، چاقی، التهاب و آرتروز، سکته مغزی، دیابت نوع دو و تضعیف عملکرد شناختی در افراد مبتلا به زوال عقل، مرتبط باشد. لذا، برای حفظ سلامتی بدن و روان و بهبود کیفیت خواب، بهتر است از چرت‌زنی طولانی‌مدت خودداری کرده و مراقب خواب و استراحت خود باشید.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا