اخبار روز

یک دلیل مهم برای دل درد صبحگاهی و معده بعد از بیدار شدن از خواب

دل شکستگی اغلب یک درد مبهم است. محل و نوع درد به تشخیص دل شکستگی صبحگاهی کمک می کند. دلشکستگی در صبح می تواند دلایل زیادی داشته باشد، از سوء هاضمه خفیف گرفته تا اختلالات معده و روده.

علل و علائم دلشکستگی صبحگاهی

رفلاکس معده:

به گزارش نمناک، رفلاکس معده وضعیتی است که در آن اسید و سایر محتویات معده به طور تصادفی به مری برگشته و باعث ایجاد احساس سوزش در پشت دهان می شود. شایع ترین علائم رفلاکس سوزش سردل فردی که بیش از دو بار در هفته از سوزش معده رنج می برد، ممکن است به بیماری ریفلاکس معده مبتلا شود که در صورت عدم درمان می تواند منجر به عوارض شود. افراد مبتلا به ریفلاکس ممکن است درد وسط معده خود را تجربه کنند.

گاستریت:

گاستریت یا گاستریت ممکن است به تدریج یا ناگهانی رخ دهد. درد در قسمت بالای شکم نیز از علائم شایع این بیماری است.

گاستروانتریت:

گاستروانتریت به عنوان یک بیماری معده توصیف می شود. این بیماری یک عفونت ویروسی یا باکتریایی است که معده و روده فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث ایجاد آن می شود دل درد و اسهال که کار می کند.

گاز:

در طول خواب، دستگاه گوارش به کار خود ادامه می دهد و اگر فردی در هنگام شام یا قبل از خواب مواد نامناسب مصرف کرده باشد یا هضم به خوبی کار نکند، ممکن است در شب تجمع گازها رخ دهد که منجر به درد معده در صبح می شود. .

زخم ها:

زخم معده می تواند باعث درد شدید شود سوزش سردل صبح یا در زمان های دیگر. این بیماری یک زخم در پوشش معده و روده نزدیک شکم است.

پیوستهنوز:

آپاندیسیت التهاب آپاندیس است یکی یکی از شایع ترین علل درد معده، درد ناگهانی و شدید است که از اطراف ناف شروع شده و به سمت پایین حرکت می کند. معمولا درد با گذشت زمان بدتر می شود. سایر علائم آپاندیسیت می تواند شامل موارد زیر باشد: حالت تهوع و تب که اغلب نیاز به جراحی دارد.

بیماری کرون:

بیماری کرون یک بیماری التهابی مزمن است که می‌تواند بخش‌های مختلف دستگاه گوارش از دهان تا مقعد را درگیر کند. این التهاب می تواند باعث درد قلب شود گرفتگی عضلات اسهال، یبوست، کاهش وزن و خستگی از دیگر علائم این بیماری مزمن است.

هضم ضعیف:

سبک زندگی اشتباه، مانند ب- نوع غذایی که فرد می خورد می تواند منجر به سوء هاضمه شود، اگرچه سوء هاضمه می تواند با برخی بیماری های دیگر همراه باشد. دل درد شایع ترین علامت سوء هاضمه است، اما می تواند باعث تهوع نیز شود. نفخ شکم و هنگام غذا خوردن احساس سیری کنید.

سندرم روده تحریک‌پذیر:

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک بیماری شایع است که می تواند باعث درد معده و اختلالات روده شود. این برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر امکان پذیر است یبوست یا از اسهال مکرر رنج می برید، همچنین ممکن است احساس نفخ کرده و حرکات روده نامنظم داشته باشید. این سندرم می تواند ناشی از بیماری های زمینه ای باشد استرس یا با کمبود خواب تحریک می شود.

شایع ترین علائم سندرم روده تحریک پذیر عبارتند از:

  • گرفتگی معده
  • گاز
  • نفخ شکم
  • اسهال یا یبوست
  • وجود مخاط در مدفوع

چسبندگی های شکمی:

بر اساس گزارش موسسه ملی دیابت و بیماری کلیه گوارشی: از هر 10 نفری که جراحی باز شکم انجام می دهند، 9 نفر دارای چسبندگی هستند که باعث می شود اندام ها به یکدیگر و به دیواره شکم بچسبند.

اکثر افراد مبتلا به چسبندگی شکم مشکلات پیچیده ای ندارند، اما درد مزمن و سایر علائم مانند نفخ، یبوست و حالت تهوع در این افراد شایع است.

حساسیت غذایی:

دل درد یکی علائم رایج آلرژی 4 تا 6 درصد از کودکان و 4 درصد از بزرگسالان مبتلا می شوند. علائم دیگر آلرژی غذایی این موارد عبارتند از: حالت تهوع، کهیر و آنافیلاکسی کشنده که تنفس را مختل می کند و منجر به فروپاشی می شود فشار خون که کار می کند.

یبوست:

موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی یبوست را تخلیه معده چندین بار در هفته تعریف می کند که بسیار سخت و دردناک است و با دل شکستگی همراه است. این افراد معمولاً خودشان می توانند یبوست را درمان کنند، اما اگر این بیماری مزمن باشد یا علائم دیگری مانند خونریزی یا تب رخ دهد، باید به پزشک مراجعه کنند.

دیورتیکولوز:

دیورتیکولوز تقریباً نیمی از افراد بالای 60 سال را تحت تأثیر قرار می دهد. دیورتیکول ها برآمدگی های کیسه مانند کوچکی از دیواره روده بزرگ هستند. اگرچه آنها معمولاً مشکلی ایجاد نمی کنند، اما هنگامی که عفونت یا التهاب رخ می دهد، علائمی به نام دیورتیکولوز ایجاد می شود. افراد مبتلا به درد قلب (معمولاً در سمت چپ)، تب، حالت تهوع و عوارض جدی تر.

بیماری های التهابی لگن:

بیماری التهابی لگن عفونتی است که تخمدان ها، رحم و لوله های فالوپ را درگیر می کند. شایع ترین علامت این بیماری است درد در ناحیه شکم است. علائم دیگر عبارتند از تب، ترشح غیرمعمول واژن، درد یا میل به ادرار کردن در حین مقاربت. بیماری التهابی لگن اگر به موقع درمان نشود می تواند مشکلات جدی تری ایجاد کند.

بیماری سلیاک:

یکی یکی از مهم ترین علل دلشکستگی صبحگاهی که اغلب توسط وزارت بهداشت به آن اشاره شده است، بیماری سلیاک است که به اصطلاح به آن عدم تحمل گلوتن می گویند. عدم تحمل گلوتن باعث می شود که سیستم ایمنی فرد هنگام خوردن غذاهای حاوی گلوتن به روده ها آسیب برساند. گندم، چاودار، جو و بسیاری از محصولات دیگر حاوی گلوتن هستند. علائم این بیماری متفاوت است، اما درد معده و اسهال شایع است.

بیماری سنگ کیسه صفرا:

بیماری کیسه صفرا اغلب می تواند باعث درد در سمت راست بالای شکم شود. افراد مبتلا به قولنج صفراوی ممکن است درد را تجربه کنند. اگر سنگ مجاری کیسه صفرا را مسدود کند، علائم دیگری مانند حالت تهوع، استفراغ، ادرار تیره، یرقان و فشار خون پایین بروز می کند.

پانکراتیت:

پانکراتیت زمانی رخ می دهد که پانکراس ملتهب می شود. علائم شایع پانکراتیت شامل درد شدید و ناگهانی بالای شکم، تهوع و استفراغ است.

علل دیگر معده درد در صبح عبارتند از:

  • گرفتگی های قاعدگی
  • اندومتریوز
  • بیماری التهابی لگن
  • مسمومیت غذایی
  • سنگ کلیه

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بسیاری از بیماری ها می توانند باعث تهوع صبحگاهی شوند. در حالی که برخی از بیماری ها می توانند خود به خود بهبود یابند، برخی دیگر نیاز به درمان فوری دارند.

شدت درد:

اگر درد آنقدر شدید است که غیر قابل تحمل است، فوراً به پزشک مراجعه کنید. علائم اولیه آپاندیسیت ممکن است شامل سوزش سر دل باشد.

مدت زمان درد:

هر چه درد صبحگاهی بیشتر طول بکشد، مراجعه به پزشک اهمیت بیشتری دارد.

سن:

درد شدید قلب می تواند نشانه آپاندیسیت در جوانان و نشانه کیسه صفرا در افراد مسن باشد. هر دو بیماری نیاز به درمان فوری دارند.

سرعت درد:

درد ناگهانی قلب نشانه احتمالی آپاندیسیت است، به خصوص اگر درد به تدریج تشدید شود.

علائم دیگر:

افراد مبتلا به آپاندیسیت ممکن است تب و همچنین درد قلبی را تجربه کنند. دل شکستگی می تواند با حالت تهوع همراه باشد ایلئوس یا باعث بیماری جدی دیگری شود. خونریزی از رکتوم ممکن است نشانه بیماری باشد که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

هنگام مواجه شدن با یکی در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید:

  • دیدن خون در استفراغ
  • مشکلات تنفسی
  • چشم انداز خون در مدفوع
  • درد شکم در طول بارداری

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا