اخبار روز

یکی یکی از معجزه آساترین خواص این گیاه بهبود بینایی است

رازیانه یکی از گیاهان دارویی است که خاصیت تند و خشک دارد. از آنجایی که این گیاه بسیار تند است، در طب سنتی ایران به عنوان ضد بلغم و مهار کننده صفرا شناخته شده است. بنابراین هنگام استفاده باید همراه با ملین هایی مانند دارچین و عسل استفاده شود تا حرارت گیاه کاهش یابد.

به گزارش سرگرمی روزانه، قسمت های مورد استفاده رازیانه عبارتند از: دانه، برگ و ریشه. مصرف روزانه رازیانه طب سنتی ایران مصرف روزانه 5 گرم یا یک تا سه لیوان عرق را توصیه می کند. حداکثر 40 روز طول می کشد تا کاربرد موثر باشد و خواص درمانی آن را توسعه دهد.

فواید رازیانه

رازیانه دارای خواص هورمونی است و برای بیش از 90 درصد زنان تجویز می شود زیرا حاوی سطوح بالایی از استروژن (هورمون زنانه) است. به همین دلیل باعث افزایش تولید شیر می شود و بهترین درمان برای توقف قاعدگی است.

یکی یکی دیگر از خواص رازیانه اثر ضد چاقی آن است و همچنین التهاب واژن و علائم یائسگی مانند گرگرفتگی را برطرف می کند. علاوه بر این، مصرف آن با گل گاوزبان به طور منظم عمل می کند و قاعدگی را متوقف می کند.

تاثیر رازیانه بر روی پوست

رازیانه فواید زیادی برای پوست دارد. به عنوان مثال به تورم پلک ها و چین و چروک های پوست کمک می کند که البته باید به عنوان پماد نیز استفاده شود. به این ترتیب دانه های رازیانه را باید بجوشانند یا پودر کنند و سپس داخل کرم سرد ریخته و به صورت کرم روی پوست بمالند. کلد کرم پایه کرمی است که در داروخانه ها موجود است.

رازیانه به صورت ضماد برای از بین بردن موهای زائد بسیار مناسب است. برای این کار پودر دانه رازیانه را با نوعی روغن (مثلا روغن زیتون یا روغن بادام) مخلوط کرده و به عنوان ماسک روی صورت بمالید. این ماسک پوست را روشن و درخشان می کند.

ضد سکسکه

رازیانه خواص زیادی برای کلیه دارد و همراه با بلال ذرت به دفع سنگ کلیه کمک می کند. اگر فرد مبتلا به سنگ کلیه (کوچکتر از 5 میلی متر) روزی 4 تا 5 بار تخم رازیانه و بلال ذرت بپزد و بخورد، سنگ از بین می رود.

علاوه بر این، ریشه این گیاه مشکلات کلیوی را نیز برطرف می کند.

یکی یکی از معجزه آساترین خواص رازیانه بهبود بینایی است. به این ترتیب آب رازیانه تا زمانی که استریل شده و از هرگونه میکروب و عفونت رها شود، پخته می شود. سپس پیپت را پر کنید و چند قطره داخل چشم بریزید.

چند قطره در روز (صبح، ظهر و عصر) باعث افزایش روشنایی چشم، کاهش التهاب چشم (به عنوان مثال قرمزی) و کاهش خطر ابتلا به آب مروارید می شود. رازیانه همچنین در درمان التهاب پلک و درمان شب کوری بسیار مفید است.

علاوه بر این، برای جلوگیری از بوی بد دهان و درمان گلودرد، می‌توانید رازیانه را غرغره کنید یا دانه‌های آن را در دهان بگذارید و چند دقیقه بجوید.

خانم های باردار برای زیباتر شدن نوزاد از رازیانه استفاده می کنند. علاوه بر این، رازیانه احتمال دختر شدن کودک را افزایش می دهد و در نتیجه به تعیین جنسیت جنین کمک می کند.

مضرات رازیانه

مصرف زیاد رازیانه خطر ابتلا به حساسیت های پوستی را افزایش می دهد. علاوه بر این، افرادی که مشکلات تنفسی دارند نیز باید مراقب باشند. زیرا ممکن است با استنشاق یا خوردن گیاه دچار حملات آسم شوند.

یکی دیگر از عوارض رازیانه امکان کاهش عملکرد جنسی در مردان و کاهش وزن در زنان است. علاوه بر این، مصرف بیش از حد آن منجر به توقف یا کاهش تولید شیر در زنان شیرده می شود. افراد سرد مزاج نیز ممکن است با مصرف این گیاه دچار سردرد شوند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا