اخبار روز سینما

گوش ماهی حرکت حرفه ای زنبور عسل! (+ فیلم و عکس)

عصر ایران در طول 50 سال گذشته، محققان و زنبورداران به طور قابل توجهی درک خود را از زنبورهای عسل بهبود بخشیده اند. اما برخی فعالیت ها زنبور عسل نحوه ایجاد زنجیره بین زنبورها یا گوش ماهی هنوز یک راز باقی مانده است.

اسکالوپینگ چیست؟

صدف کردن زمانی اتفاق می افتد که زنبورها به یک زنجیر آویزان شوند. معمولاً این زنجیره از زنبورها زمانی دیده می شود که یک شانه جدید در کندو ساخته می شود. زنبورها بین قاب ها آویزان می شوند و با هم کار می کنند تا یک داربست زنده ایجاد کنند.

چیزی که به عنوان یک زنجیره زنبور ساده شروع می شود، می تواند به یک زنجیره قاب عریض در کندو تبدیل شود. اگر به آرامی دو قاب را از هم جدا کنید، الگوی زنبور عسل نیز کشیده می شود تا یک طرف آن جدا شود.

در شرایطی که اتصال از این طریق برای بسیاری از حشرات یک چالش است، آناتومی زنبور عسل برای این ساخته شده است. هر پای این حشره دارای یک جفت قلاب است که نگه داشتن پای زنبور دیگر را آسان می کند.

از آنجایی که زنبورها سلول‌های جدیدی از موم ایجاد می‌کنند، معمولاً زنجیره‌هایی بین قاب‌های کندو ایجاد می‌کنند. همچنین این الگوهای توری مانند را در قسمت بیرونی کندو تشکیل می دهند.

چرا زنبورها این زنجیره ها را ایجاد می کنند؟

موتیف دلمه ای زنبورهای عسل هنوز مشخص نیست. محققان در مورد دلیل ظاهر آن توافق نکرده اند. اما چندین نظریه وجود دارد که ارزش بررسی دارد.

زنبوردارانی که سال های زیادی را صرف مشاهده این میدان کرده اند، طیف گسترده ای از توضیحات قابل قبول را ارائه می دهند. یک ایده محبوب این است که قرار دادن زنبورها به این روش به کلنی کمک می کند تا فاصله بین قاب های کندو را اندازه گیری کند. یکی دیگر از نظریه های رایج این است که رشته زنبورها داربست هایی را برای ساخت آسان تر فراهم می کند.

برخی از زنبورداران حدس می زنند که صدف کردن زنبورهای عسل گرمای مورد نیاز نوزادان را فراهم می کند. تولید موم بیشتر از دیگر امکان های ذکر شده برای ایجاد این آرایش است.

زنبور عسل

دانشمندان در مورد اینکه چرا زنبورهای عسل گوش ماهی می کنند به توافق نرسیده اند. آنها قبول دارند که این رفتار مربوط به ساخت لانه زنبوری و تولید موم است. اما این چگونه به آنها کمک می کند؟ محققان برای پاسخ به این سوال به یک نتیجه واحد نرسیده اند.

وضعیت فعلی را می توان در نقل قول زیر از یورگن تاوتز، زیست شناس زنبور عسل آلمانی خلاصه کرد:

“عملکرد زنجیره زنده ای که توسط زنبورهای عسل در جایی که شانه های جدید ساخته می شوند یا شانه های قدیمی ترمیم می شوند کاملاً ناشناخته است.”

چرا محققان نمی توانند به اجماع برسند؟

مطالعاتی در مورد گوش ماهی زنبور عسل نتایج متناقضی را به همراه داشته که رسیدن به یک نتیجه واحد در این زمینه را دشوار می کند.

به عنوان مثال، مطالعه زنجیره های زنبور عسل در آفریقای جنوبی نتایج جالبی به همراه داشت. محققان دریافتند که زنبورهای کارگر در یک گروه سنی به اندازه سایر زنبورهای کلنی موم تولید می کنند، خواه در ساخت زنجیره نقش داشته باشند یا نه.

این یافته با این باور عمومی که گوش ماهی به تولید موم کمک می کند، در تضاد است.

زنبور عسل

زنبورهای عسل چه زمانی یک زنجیره تشکیل می دهند؟

زنبورهای عسل در صورت بروز عوامل دیگر، احتمال تشکیل زنجیر بیشتری دارند. زنبورداران اغلب به این نکته اشاره می کنند که گرده های فراوان و هوای گرم به پرورش فستون کمک می کند. همچنین زنجیر زنی می تواند قبل از مهاجرت به کندو جدید رخ دهد.

فراوانی منابع غذایی: هنگامی که گل ها و درختان شکوفا می شوند، زنبورهای عسل می توانند از گرده های فراوان لذت ببرند. کندو به دلیل فراوانی گرده می تواند تولید لانه زنبوری را سرعت بخشد.

هوای گرم: برای اینکه غدد موم زنبور عسل به درستی کار کنند، دما باید بالاتر از 91 درجه فارنهایت (32.7 درجه سانتیگراد) باشد. بنابراین احتمال مشاهده زنجیر زنبور در ماه های گرم سال بیشتر از زمستان است.

قبل از مهاجرت به کندو جدید: قبل از مهاجرت به کندوی جدید، کلنی زنبورها کندوی فعلی خود را ترک می کند و در بیرون جمع می شود. زمانی که زنبورها منتظر پیدا کردن خانه جدید هستند، دیدن ترتیباتی به شکل زنجیر و توری معمول است.

زنبور عسل

زنبور عسل

زنبور عسل

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا