اخبار روز

گرما یا سرمای شدید می تواند خطر مرگ بر اثر سکته را افزایش دهد

محققان دانشگاه هاروارد دریافته اند که دمای بسیار بالا و بسیار پایین می تواند خطر مرگ ناشی از سکته مغزی ایسکمیک یا هموراژیک را افزایش دهد. آنها نشان داده اند که ارتباط بین درجه حرارت بالا یا پایین و مرگ ناشی از سکته در کشورهای کم درآمد قوی تر از کشورهای با درآمد بالا است.

به گزارش دیجیاتو، محققان نتایج تحقیقات خود را در مجله Stroke منتشر کرده اند. آنها می گویند این یافته ها نشان دهنده پیشرفتی در درک تأثیرات تغییرات آب و هوایی بر سکته مغزی است. با افزایش دما، آنها انتظار افزایش سکته های مغزی کشنده و نابرابری در مرگ و میر را بین کشورهای کم درآمد و پردرآمد دارند.

تحقیقات قبلی در مورد ارتباط بین دمای شدید و مرگ و میر ناشی از سکته مغزی نتایج متناقضی داشته است. بیشتر مطالعات محدود به یک شهر یا کشور پردرآمد بود و تعداد کمی بین انواع مختلف سکته مغزی تفاوت قائل شدند.

برای پرداختن به این موضوع، محققان یک مجموعه داده چند ملیتی و چند منطقه ای در مورد مرگ و میر ناشی از سکته های ایسکمیک و هموراژیک ایجاد کردند. این داده ها شامل بیش از 3.4 میلیون مرگ ناشی از سکته مغزی ایسکمیک و 2.4 میلیون مرگ ناشی از سکته مغزی هموراژیک از سال 1979 تا 2019 در 522 شهر در 25 کشور بود.

احتمالاً کار در فضای باز بیشتر است یکی این یکی از عوامل افزایش مرگ و میر ناشی از سکته در کشورهای کم درآمد است.

ارتباط بین دمای بسیار بالا یا پایین و مرگ ناشی از سکته مغزی

محققان دریافتند که از هر 1000 مرگ ناشی از سکته مغزی ایسکمیک و هموراژیک، حدود 11 مرگ اضافی با روزهای بسیار گرم یا سرد مرتبط است. از این 1000 سکته مغزی، 9.1 و 2.2 مرگ به ترتیب در 2.5 درصد از گرم ترین و سردترین روزهای سال رخ داده است. برای هر سکته هموراژیک، 11.2 و 0.7 مرگ اضافی به ترتیب در 2.5 درصد از گرم ترین و سردترین روزهای سال رخ داده است.

آنها همچنین دریافتند که در کشورهای کم درآمد، میزان مرگ و میر ناشی از سکته مغزی هموراژیک در گرمترین روزها بیشتر از کشورهای با درآمد بالا بود. چنین ارتباطی ممکن است برای سردترین روزها نیز وجود داشته باشد، اما نتایج قطعی نبود. با این حال، محققان نتوانستند چنین ارتباطی را برای مرگ و میر ناشی از سکته ایسکمیک بیابند.

دانشمندان بر این باورند که این تفاوت به دلیل تهویه هوای داخلی بهتر و نرخ پایین کار در فضای باز در کشورهای با درآمد بالا و همچنین مراقبت های بهداشتی ضعیف در کشورهای کم درآمد است.

محدودیت های این مطالعه شامل محدوده جغرافیایی محدود آن است (نمونه های مربوط به روستاها و کشورهای جنوب آسیا، آفریقا و خاورمیانه در داده های کافی). نبود) و هیچ مجموعه ای از ویژگی های فردی وجود ندارد. علاوه بر این، این مطالعه تنها بر مرگ و میر ناشی از سکته مغزی متمرکز بود. تحقیقات بیشتر در مورد سکته های غیر کشنده ممکن است ارتباط دقیق تری را بین دما و سکته نشان دهد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا