اخبار روز

کدام پرنده رکورد جهانی بالاترین ارتفاع پرواز را دارد؟ (+عکس)

وقتی پرواز پرنده ای را از دور تماشا می کنید، آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چقدر می تواند پرواز کند؟

به گزارش یورو نیوز، Gyps rueppellii گونه ای است که رکورد بالاترین ارتفاع پرواز را در بین پرندگان دارد. در سال 1973، یک روپلز کرکس با یک هواپیمای مسافربری تجاری در ارتفاع 11300 متری ساحل عاج در غرب آفریقا برخورد کرد.

هنوز هواپیما یکی موتورهایش را گم کرد و توانست فرود بیاید. اما پرنده چندان خوش شانس نیست نبود و زنده نماند از این پرنده تنها 5 پر کامل و 15 تکه پر کوچکتر باقی مانده که البته برای شناسایی گونه و تایید اندازه باورنکردنی این پرنده کافی بود.

این پرنده بومی منطقه ساحل آفریقا است و در چندین کشور از جمله زیمبابوه، سنگال و اتیوپی یافت می شود. طول بال های قدرتمند این پرندگان به بیش از 2 متر می رسد، اما این کرکس ها به ندرت از آنها در پرواز استفاده می کنند.

در واقع، این کرکس ها اغلب در صعود مداوم خود به ارتفاعات بالا و در جستجوی طعمه، سوار بر ستون های حرارتی و بالارونده جو می شوند.

دانشمندان بر این باورند که این کاملاً محتمل است که حادثه سال 1973، زمانی که روپلگایر به یک هواپیمای مسافربری تجاری برخورد کرد، یک استثنا باشد. در واقع، دلایلی وجود دارد که چرا پرندگان معمولاً در نزدیکی هواپیما در ارتفاعات بالا دیده نمی شوند. یکی یکی از دلایل اصلی مربوط به اکسیژن است.

از دیگر رقبای کرکس روپل در ارتفاع می توان به درنای خاکستری اشاره کرد. محقق یکی آنها فرار پرندگان از یک عقاب را در هیمالیا در ارتفاع 10000 متری ثبت کردند. یک غاز کچل نیز در این منطقه در ارتفاع 7300 متری مشاهده شد.

از زمان ثبت این موارد و حتی با استفاده از فناوری های مدرن ردیابی، هیچ سابقه ای وجود نداشت که پرنده دیگری حتی به رکورد کرکس روپل نزدیک شود و به همین دلیل این پرنده همچنان محدودیتی برای اوج گرفتن در آسمان دارد.

اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، کرکس روپل را در فهرست پرندگان در معرض خطر انقراض قرار داده است.

این گونه کرکس، مانند بسیاری از پرندگان مشابه آفریقایی، با از دست دادن زیستگاه، شکار و دسترسی محدود به تنها منبع غذایی خود، مردار، در خطر است.

مسمومیت با آفت‌کش‌هایی مانند «کاربوفوران» و داروی «دیکلوفناک» نیز به طور موثر جمعیت این پرندگان را کاهش داده است.

دیکلوفناک اغلب به عنوان یک عامل ضد التهابی در درمان‌های دامپزشکی استفاده می‌شود، اما کرکس‌های ژولیده در صورت خوردن لاشه حیواناتی که دارو را بلعیده‌اند می‌توانند بمیرند.

وقتی بدانید کرکس های روپل به راحتی می توانند گوشت های آلوده به سیاه زخم و بوتولیسم را بخورند و هضم کنند، شگفت آور می شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا