اخبار فناوری و تکنولوژی

کبری به ماه می رود

خبرآنلاین: ناسا به ارتش کوچکی از ربات ها و مریخ نوردها برای کمک به کشف زمین ناشناخته ماه نیاز دارد.

یکی از بزرگترین ماموریت های ناسا در سال های آینده فرود انسان روی ماه برای اولین بار پس از آپولو در بیش از 50 سال پیش است، اما با هدف ماندن. در ماموریت های آپولو، ناسا قصد ندارد پایگاهی در مناطق مسطح ایجاد کند و قصد دارد زمین های ناهموار و دهانه های بالقوه غنی از یخ قطب جنوبی ماه را هدف قرار دهد. این دهانه ها به دلیل شیب دار بودن، دارای مناطقی در حوضه های داخلی خود هستند که به طور دائم در سایه هستند و احتمالاً دارای رسوباتی از آب یخ زده هستند.

کاوش در این گودال ها و دهانه ها کار آسانی نیست، بنابراین حضور گروهی از ربات ها و مریخ نوردها برای انجام این بررسی ضروری و مضر است.

ناسا هر سال دانش‌آموزان در سراسر ایالات متحده را برای حل یک مشکل مربوط به فضا به چالش می‌کشد و امسال آنها پروژه «ربات ماه» را می‌خواستند. بنابراین، روبات‌ها می‌توانستند هر شکل یا اندازه‌ای داشته باشند، اما باید می‌توانستند از زمین‌های سخت و چالش برانگیز عبور کنند و مانند مریخ نوردها روی چرخ‌ها حرکت نکنند. یکی دیگر از ویژگی های بسیار مهم طرح ها، استحکام، انعطاف پذیری و همسویی با طراحی واقعی فضاپیما است.

در ادامه به چند ربات قمری می پردازیم.

ربات کبرا

کبری به ماه می رود

ربات مار مانند یا ربات کبرا توسط مهندسان دانشگاه نورث ایسترن طراحی شده است. این مریخ نورد که برای مقابله با زمین‌ها و دهانه‌های دشوار در قطب جنوبی ماه طراحی شده است، دارای یک حرکت چرخشی است که به آن امکان می‌دهد در زمین‌های صاف یا سربالایی حرکت کند. ربات کبرا با اتصال سر و دم و حالت تنظیمی که به آن امکان حرکت آسان‌تر را می‌دهد، می‌تواند به صورت‌های چرخان تبدیل شود.

کبری به ماه می رود

ربات حشره

کبری به ماه می رود

این ربات توسط دانشجویان موسسه فناوری ماساچوست طراحی شده است. طراحان این ربات آن را با الهام گرفتن از موجوداتی مانند عنکبوت، بز و پنگوئن ساخته اند. این ربات قطعه قطعه است و ابتدا باید مونتاژ شود.

مریخ نورد شش پا

کبری به ماه می رود

طرح دانشگاه ایالتی آریزونا یک ربات شش پا به ارتفاع حدود 120 سانتی متر با شش پا بود که سه تای آن به طور دائم روی زمین است. ربات با استفاده از یک سیستم رادار مانند که پالس های نوری را ساطع می کند، چشم انداز اطراف خود را اسکن می کند و تصمیم می گیرد سه پای دیگر را کجا قرار دهد. سیستم پیاده‌روی قوی، به‌علاوه یک بند کوچک «آبسیل» به شما امکان می‌دهد با اطمینان از شیب تند بالا و پایین بروید.

در نهایت ربات کبرا برنده این مسابقه شد. در حالی که او هر سه تست حرکتی را با رنگ های درخشان پشت سر گذاشت.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا