اخبار روز

کاهش چند میلیونی قیمت خودرو در بازار ایران


به گزارش مانی بان، قیمت خودرو در بازار کشور از اواخر هفته گذشته تاکنون روند نزولی داشته و با وجود این، مشتریان خودرو آنطور که باید بازار را در آغوش نگرفته اند. حال بر اساس آخرین اخبار خودرو، سعید موتمانی، رئیس سابق اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران خودرو، با اشاره به کاهش قیمت خودروهای نو یا کارکرده، وارداتی و مونتاژی معتقد است این روند ادامه خواهد داشت.

به گفته موتمانی، اکثر خودروهای بالای 500 میلیونی بین 10 تا 20 میلیون تومان کاهش قیمت داشته اند و حتی قیمت خودرویی مانند پژو پارس بین 20 تا 40 میلیون تومان کاهش یافته است. وی درباره کاهش قیمت خودروهای داخلی نیز توضیح داد: قیمت پژو پارس پارسال که تا چند روز پیش 675 میلیون شات بود به 655 میلیون شات رسیده و حتی تا 635 میلیون شات هم فروخته می شود و قیمت دنا اتوماتیک. که یک میلیارد و 150 میلیون بود به حدود یک میلیارد و 125 میلیون تومان رسیده است.

این فعال بازار خودرو درباره وضعیت خودروهای مونتاژی از کاهش 80 تا 120 میلیون تومانی خودروهای مونتاژی خبر داد. بنابراین لاماری حدود 80 میلیون و جک J4 بیش از 100 میلیون تومبا افت قیمت داشته اند. وی همچنین به کاهش قیمت خودروهای وارداتی که به تازگی وارد کشور شده است، یعنی هیوندای کرتا وارداتی کرمان موتور که در ابتدا به فروش رسید، اشاره کرد. فروردین تا 3 میلیارد و 800 میلیون تومان بود که با افت 400 میلیونی در حال حاضر به 3 میلیارد و 400 میلیون تومان می رسد. کیا سلتوس 3.9 میلیاردی 300 میلیون افت قیمت داشته و حدود 3.6 میلیارد تومان قیمت دارد. اما قیمت هیوندای توسان کاهش نیافته و حدود 4.8 میلیارد تومان به فروش می رسد. قیمت النترا 100 میلیون تومان کاهش یافته است اما در بین خودروهای وارداتی تویوتا کرولا با کاهش 450 میلیون تومانی رکورد زده است.

کاهش چند میلیونی قیمت خودرو در بازار ایران

این کارشناس حوزه خودرو تصریح کرد: به دلیل اینکه خودرو به کالای سرمایه ای تبدیل شده و قیمت آن ارتباط تنگاتنگی با تنش های سیاسی و نوسانات ارزی دارد و تحت تاثیر آن قرار دارد، به دلیل اینکه اوضاع کمی آرام شده است، شاهد کاهش قیمت هستیم. قیمت خودرو که در سال جدید با افزایش 3 تا 5 درصدی همراه بود، آرام آرام به قیمت اسفند سال گذشته نزدیک می شود.

بر اساس اظهارات رئیس سابق اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران خودرو، تقاضا برای خرید خودرو در بازار کم است و با کاهش قیمت ها، خرید و فروش آن طور که باید انجام نمی شود. قیمت ها در بازار واقعا بالاست و مشتریان کمتر مراجعه می کنند و تقاضا فقط برای خودروهایی که تفاوت زیادی بین قیمت مصوب کارخانه و قیمت بازار آزاد دارند زیاد است. اما هیچ فعالیتی در بازار وجود ندارد.

موتمانی در پایان گفت: اگر خودرو به صورت منظم و روزانه فاکتور شود، تفاوت قیمت بازار با قیمت کارخانه کاهش می یابد. اگر می خواهیم خودرویی که تبدیل به کالای سرمایه ای شده است دوباره به کالای مصرفی تبدیل شود، باید عرضه را افزایش داد تا بازار خودرو دیگر تحت تاثیر نوسانات ارزی و تنش های سیاسی قرار نگیرد. محدودیت و عرضه قطره چکان خودرو در بازار باعث شده اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد باقی بماند. برای عبور از این وضعیت یا باید تولید افزایش یابد یا واردات افزایش یابد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا