اخبار روز

کاهش محسوس قیمت دلار و سکه در روز یکشنبه

قیمت دلار افزایش یافت. قیمت دلار برای مردم مهم است. قیمت دلار بسته به نرخ ارز متفاوت است. قیمت دلار در بازار اعلام شد. قیمت دلار چقدر پول؟

هفته گذشته قیمت دلار در دو کانال 48 و 49 هزار تومان در نوسان بود. کف قیمت این اسکناس در مدت مذکور 48 میلیون و 850 هزار تومان بود و از سقف 49 میلیون و 300 هزار تومان عبور کرد. در نهایت اسکناس دلار در هفته گذشته با قیمت 49 هزار و 200 تومان به پایان رسید.

به گفته بسیاری از تاجران و اقتصاددانان، آغاز شهریور زمان افزایش تقاضا برای بازار ارز با پرچم دلار است. اقتصاددانان به طور مداوم به جهش متشنج دلار در ماه های اخیر اشاره کرده اند. در این میان اما رئیس کل بانک مرکزی هر بهار و هر اهرمی را که روی این اسکناس وجود دارد، به شدت مسخره می کند! باید مشخص شود در حالی که اظهارات دو طرف دو روی سکه را نشان می دهد، دلار در نیمه دوم سال مسیر تحلیلگران اقتصادی را در پیش خواهد گرفت یا به سمت اهداف سیاست گذاران حرکت می کند.

اقتصاددانان شروع می کنند شهریور به عنوان شروع رشد تقاضا تلقی می شود، اما به نظر می رسد قیمت دلار در هفته جاری محدوده 49 هزار تومان را حفظ کند.

قیمتش متفاوته

پنجشنبه دوم شهریور در سایت بازار ارز، اسکناس دلار با قیمت 41 هزار و 297 تومان با دو تومان تخفیف عرضه شد. حواله دلاری نیز با همین تخفیف به قیمت 37000 543 تومان عرضه شد.

قیمت نیم دلار نیز مانند هفته های گذشته روی 28500 تومان ثابت ماند.

قیمت ارز موثر

اسکناس یورو در آخرین روز هفته گذشته 53 هزار و 266 تومان معامله شد. قیمت اسکناس یورو در سایت بازار ارز 100 تومان کاهش یافت و به قیمت 44 هزار و 857 تومان رسید. حواله یورو نیز با همین تخفیف 40000 779 تومان ارائه شد.

در اولین روز هفته جاری اخباری مانند دیدار وزیر امور خارجه ایران با ولیعهد عربستان و برخی اخبار مربوط به آزادی بازداشت شدگان دو تابعیتی و آزادسازی منابع بلوکه شده ایران توانست قیمت دلار را در سال 1390 افزایش دهد. مساحت 48850 تومان.

این هفته در میان اخباری مبنی بر انتقال منابع بلوکه شده ایران به سوییس، رفت و برگشت این اسکناس ادامه یافت. با توجه به اینکه بازار در بازه های زمانی کوتاه تاثیر اخبار را از دست می دهد، تاثیر این خبر یک روز بیشتر طول نکشید. دلار دوباره وارد کانال 49 هزار تومان شد و در معاملات روز چهارشنبه 10 شهریور از محدوده حساس 49 هزار و 200 تومان عبور کرد و به 49 هزار و 300 تومان رسید. به گفته معامله گران، محدوده قیمتی بحرانی دلار شکسته شد، با این حال، افزایش قیمت نتوانست دلار را بالاتر از این سطح نگه دارد.

به گفته فعالان بازار آنچه برای قیمت 49 هزار و 300 تومان تعیین کننده است این است که دلار در هفته های اخیر نتوانسته به این ارزش برسد و عبور از این کانال منجر به ادامه روند صعودی قیمت دلار شد. چرا که به گفته معامله گران، پس از این عدد، دلار به سمت کانال 49 هزار و 500 تومان حرکت کرد و این روند می تواند آغازگر افزایش قیمت دلار باشد.

به نظر می رسد افت بازار مانع از رشد بیشتر قیمت دلار شد و برای سومین ماه متوالی دلار در اولین سطوح کانال 49 هزار تومانی متوقف شد که بار دیگر نشان می دهد که بازار ارز فعلا به ثبات قیمت دست یافته است. هیچ قصدی برای شکستن کانال برای تغییر وجود ندارد.

با این حال، با توجه به تورم و افزایش تقاضای واردات در نیمه دوم سال، اقتصاددانان تاکید می کنند که ممکن است تسویه قیمت دلار بیشتر طول بکشد. اما در هر صورت با توجه به مولفه های اقتصادی موجود، روند قیمتی این اسکناس رو به افزایش است و این اسکناس تا پایان سال جاری در کانال های قیمت بالاتر قرار می گیرد.

تحلیلگران اقتصادی با تاکید بر اینکه متغیرهای اقتصادی در نیمه دوم امسال شرایط بدتری دارند، می‌گویند؛ نتیجه برخی از اخبار سیاسی که در چند ماه گذشته بلاتکلیف مانده است باید مشخص شود. در غیر این صورت احتمال افزایش قیمت دلار در نیمه دوم سال وجود دارد. البته میزان این افزایش مشخص نیست.

با این حال، به نظر می رسد که برای هفته آینده (هفته اول) شهریور) محدوده 49000 تومانی فعلا حفظ شود تا قیمت دلار و اسکناس آمریکا در منطقه مذکور شکست بخورد. این در حالی است که کارشناسان فنی عبور از قیمت دلار از 49 هزار تومان را آغاز افزایش قیمت و ورود به کانال 50 هزار تومانی می دانند.

دیروز قیمت دلار در بازارهای همسایه روند متعادلی را نشان نداد. دلار هرات با قیمت 49000 20 تومان معامله شد و 30 تومان کاهش یافت. قیمت دلار سلیمانیه 80 تومان افزایش یافت و 48 هزار و 490 تومان معامله شد. درهم امارات امروز 30 تومان کاهش یافت و 13 هزار و 600 تومان معامله شد.

وی گفت: در حال حاضر رشد نقدینگی در سطح بالایی قرار دارد. کسری بودجه و نارضایتی بانک ها از دلایل اصلی این حجم چاپ پول است. با نرخ تورم که طبق قانون برابری قدرت خرید تقریباً بیش از 50 درصد است، ممکن است قیمت دلار افزایش یابد.

این کارشناس اقتصادی همچنین در تشریح دلایل اساسی موثر بر قیمت دلار گفت: افزایش سرعت گردش پول و سیگنال دقیق تر از افزایش نسبت پول به شبه پول و خروج پول از بلند مدت. حساب های مدت دار که به مرز 24 درصد رسیده اند، از دلایل اصلی افزایش قیمت دلار هستند.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت دلار 1 شهریور 1402/ بازده مثبت دلار در روزهای خبری مرداد

عبدالله مشکانی، کارشناس بازارهای مالی با تاکید بر اینکه قیمت دلار تابعی از نقدینگی و تورم در بلندمدت است، به تجارت نیوز گفت: بازارساز این توانایی را دارد که بازار را در کوتاه مدت با ساخت یا … «تحویل نشدن.» اما در بلندمدت، نرخ ارز تابع نقدینگی و تورم است.

وی با اشاره به اینکه نقدینگی رو به افزایش است، افزود: با توجه به کسری تراز بودجه عملیاتی امسال، این موضوع ممکن است بر نرخ ارز تاثیر بگذارد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به انگیزه سیاستگذاران برای کنترل قیمت دلار در ماه های اخیر، گفت: بانک مرکزی همواره تلاش می کند با تکیه بر اخبار سیاسی قیمت دلار را کنترل کند، حتی در شرایطی که فرآیندهای سیاسی هرگز قابل پیش بینی نیست.

وی افزود: تا پاییز نمی توان رویدادهای سیاسی را پیش بینی کرد به این ترتیب تا زمانی که انتساب این اخبار مشخص نشود، بازارها نمی توانند روندی را دنبال کنند.

این تحلیلگر بازار مالی در خصوص نوسانات فعلی بازار ارز خاطرنشان کرد: در حال حاضر مانند یکی دو هفته گذشته نوساناتی در بازار ارز وجود دارد، اما بازار دو یا سه هزار تومان بالا و پایین نمی رود. ”

وی با بیان اینکه محدوده 59 تا 60 هزار تومان سقف قبلی دلار است، تاکید کرد: تا زمانی که سقف قبلی دلار شکسته نشود، روند جدیدی برای دلار غیرقابل تصور است و هیچ روندی شکل نخواهد گرفت. دلار بالاتر از سقف قیمت قبلی بسته می شود، می توانیم در مورد روند بعدی این اسکناس صحبت کنیم.

اسکناس یورو دیروز 150 تومان کاهش یافت و 53 هزار و 45 تومان معامله می شد. قیمت اسکناس یورو در سایت بازار ارز با ۲۶ تومان افزایش به قیمت ۴۴ هزار و ۹۵۴ تومان رسید. نقل و انتقالات یورو نیز با افت 24 تومانی به 40 هزار و 868 تومان رسید.

قیمت درهم امارات دیروز تغییری نکرد. این اسکناس با قیمت 13480 تومان معامله شد. قیمت حواله درهم در سایت بازار ارز 10 هزار و 225 تومان اعلام شد و سپس دو تومان کاهش یافت. 11 هزار اسکناس 248 درهمی نیز با همین میزان تخفیف فروخته شد.

از سوی دیگر برخی از بازیگران بازار ارز نیز از ابتدا به این موضوع اعتقاد داشتند شهریور و ماندگاری قیمت دلار در کانال 48 هزار تومان باعث افزایش تقاضا می شود و این قبض دوباره به کانال 49 هزار تومان باز می گردد.

اقتصاددانان همچنین به کسری عملیاتی بودجه در سال جاری اشاره می کنند. آنها می گویند این مشکل علاوه بر تورم و افزایش نقدینگی می تواند در بلندمدت بر نرخ ارز نیز تاثیر بگذارد.

با توجه به اینکه انگیزه های سیاست گذاران همواره برای کنترل قیمت دلار فعال بوده است، تجربه چند هفته اخیر نشان می دهد که سیگنال های سیاست خارجی تاثیر چندانی بر کاهش نرخ بهره در بازار ارز ندارد.

قیمت دلار نیز در هفته های اخیر هر روز حدود هزار تومان در نوسان بوده است. اما توسعه قیمت در مرکز مبادلات با حرکات لاک پشتی تغییراتی را از 1 و در نهایت 5 تومان به همراه داشته است.

دیروز در سایت بازار ارز اسکناس دلار با افت پنج تومانی با قیمت 41 هزار و 315 تومان عرضه شد. حواله دلاری نیز با همین تخفیف به قیمت 37000 559 تومان عرضه شد.

قیمت نیم دلار نیز مانند هفته های گذشته روی 28500 تومان ثابت ماند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا