دانستنی ها

کاهش خطر ابتلا به پارکینسون با مصرف قهوه

همه ما می دانیم که هر چیزی که می خوریم و می نوشیم تأثیر قابل توجهی بر سلامت ما دارد. اکنون در یک مطالعه جدید، دانشمندان به ارتباطی بین نوشیدن قهوه و کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون پی برده اند.

به گفته دیجیاتو، تیم بین‌المللی پژوهشگران این مطالعه داده‌های جمع‌آوری‌شده از 184024 نفر را در طول 13 سال بررسی کردند و دریافتند افرادی که قهوه می‌نوشند نسبت به کسانی که این نوشیدنی را مصرف نمی‌کردند کمتر در معرض ابتلا به بیماری پارکینسون هستند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل بیشتر صدها بیمار پارکینسون با سطوح خونی متابولیت‌های اولیه مانند کافئین، پاراکسانتین و تئوفیلین نشان داد که اینها با خطر ابتلا به بیماری پارکینسون رابطه معکوس دارند.

ارتباط قهوه و بیماری پارکینسون

محققان در مقاله منتشر شده خود چنین می گویند:

این مطالعه ارتباط معکوس بین مصرف قهوه کافئین دار و خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را نشان داد یکی “این یکی از بزرگترین گروه ها در سراسر جهان را با بیش از 20 سال پیگیری نشان می دهد.”

به گفته آنها، 25 درصد از مصرف کنندگان قهوه در مقایسه با کسانی که هرگز قهوه ننوشیده اند، 40 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به پارکینسون قرار دارند. کاهش خطر اندازه گیری شده در بین تمام مصرف کنندگان قهوه بسته به کشور بین 5 تا 63 درصد بود.

طبق تحقیقات قبلی، تصور می‌شود که دلیل این امر ممکن است این باشد که کافئین موجود در قهوه جریان دوپامین را در مغز فعال می‌کند. پارکینسون در مغز با کاهش دوپامین به دلیل از بین رفتن سلول های عصبی مشخص می شود. محققان می گویند:

قهوه پرمصرف ترین نوشیدنی روانگردان در جهان است. کشف تأثیر بیولوژیکی کافئین بر بیماری پارکینسون نه تنها پیامدهای مهمی برای سلامت عمومی دارد، بلکه درک ما از علت بیماری را افزایش می دهد و استراتژی های پیشگیری بالقوه را تقویت می کند.

طبق آمارهای فعلی، نزدیک به یک میلیون نفر تنها در ایالات متحده با این بیماری زندگی می کنند که باعث لرزش اندام هایی مانند دست، اختلال در حرکت طبیعی، تعادل و سفتی اندام می شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا